پنجشنبه، 9 فروردین 1403

تعیین تعرفه های واقعی به رویایی دست نیافتی تبدیل شده است

تعیین تعرفه های واقعی به رویایی دست نیافتی تبدیل شده است
معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی با بیان این که تاکنون نظام سلامت ایران شاهد تعیین تعرفه های واقعی و عادلانه در حوزه خدمات پزشکی نبوده است؛ گفت: هر سال در چنین ایامی نظرات کارشناسی جامعه پزشکی در خصوص تعیین تعرفه ها پرسیده می شود اما هیچ گاه شاهد عملی شدن این موضوع نبوده و در واقع تعرفه های واقعی و عادلانه به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است.

دکتر بابک شکارچی در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی یکی از گلایه های همیشگی جامعه پزشکی را غیرواقعی بودن تعرفه خدمات آنان عنوان کرد و افزود: یکی از خواسته های به حق جامعه پزشکی اعلام تعرفه‌های واقعی بر اساس قیمت تمام شده خدمات است زیرا در غیر این صورت شاهد دلسردی و عدم رضایت جامعه پزشکی و بعضاً کاهش کیفیت خدمات ارائه شده ، بروز ناهنجاری‌های متعدد در رابطه مالی بیمار با پزشک، تداخلات بین رشته ای خارج از حیطه کاری و شرح وظایف و ... خواهیم بود.

وی ادامه داد: افزایش تعداد فارغ التحصیلان رشته های مختلف پزشکی و ازدیاد تعداد مطب ها و مراکز درمانی باعت کاهش بار مراجعات می شود که با توجه به پایین بودن تعرفه ها و افزایش هزینه های اجاره بها، ملزومات پزشکی، حامل های انرژی و غیره اغلب همکاران قادر به اداره مطب و مراکز درمانی نبوده و به تعبیری دخل و خرجشان با یکدیگر همخوانی ندارد.

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی با بیان این که به روز بودن دانشِ همکاران در رشته های مختلف و اطلاع از آخرین دستاوردهای دنیا در حوزه سلامت یکی از الزامات مهم به شمار می رود؛ تصریح کرد: واقعی نبودن تعرفه ها در قبال زحماتی که جامعه پزشکی برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران متقبل می شود، انگیزه هر نوع فعالیت و آموزش را از آن ها می گیرد .

شکارچی اذعان کرد: همواره جامعه پزشکی با خلوص نیت و با تمام توان خود در هر شرایطی به ارائه خدمت پرداخته است اما نادیده گرفتن حق و حقوق آن ها با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و افزایش هزینه های جانبی مطب ها و مراکز درمانی ظلمی آشکار در حق این جامعه خدوم است که باید سیاستگذاران یک بار برای همیشه راه حلی اساسی برای رفع این مشکل ارائه دهند.

وی با تاکید بر این که نباید انگیزه خدمت و آموزش از جامعه پزشکی گرفته شود؛ خاطرنشان کرد: آموزش جامعه پزشکی در کنار تعیین تعرفه های واقعی و عادلانه به منظور افزایش کیفیت خدمات و کاهش هزینه های نظام سلامت امری ضروری است که متاسفانه تاکنون توجهی به آن نشده است در حالی که دولتمردان باید بدانند مصلحت جامعه پزشکی از بیماران جدا نبوده و هرقدر سطح رضایت ارائه دهندگان خدمات بالاتر باشد ؛ نظام سلامت بهتری خواهیم داشت که در نهایت خشنودی بیماران را از دریافت خدمات مطلوب و با کیفیت به دنبال دارد.

وی یادآور شد: سازمان نظام پزشکی همواره مدافع حقوق جامعه پزشکی و بیماران در کنار یکدیگر بوده و برای احقاق مطالبات به حق همکاران از هیچ کوششی دریغ نکرده است و همان طور که برگزاری دوره های آموزشی را برای به روز نگه داشتن اطلاعات جامعه پزشکی ضروری می داند به تبع آن تعیین و ابلاغ تعرفه های واقعی و عادلانه متناسب با بهای تمام شده خدمات را یکی از خواسته های مهم و برحق جامعه پزشکی دانسته و امیدواریم برای سال آینده شاهد تعیین تعرفه های متناسب با کوشش و تلاش همکاران و تورم موجود در جامعه باشیم.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.