پنجشنبه، 9 فروردین 1403

هزینه خدمات دندان پزشکی گران نیست/ نگاه دولتمردان به سلامت درمان محور است

هزینه خدمات دندان پزشکی گران نیست/ نگاه دولتمردان به سلامت درمان محور است
عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ گفت: تعرفه های درمانی بخش خصوصی  در کشور ما همواره پایین بوده و با قیمت واقعی خود فاصله زیادي دارد و بخشی از مردم به دلیل درآمد پایین که ناشی از اقتصاد بیمار کشور است توان پرداخت همین تعرفه هاي پایین را ندارند.

دکتر بهزاد فرخ زاد در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با اشاره به این که بیمه ها به وظیفه خود درقبال پوشش هزینه های درمانی برای کاهش میزان پرداخت از جیب بیماران عمل نمی کنند؛ اظهار کرد: در قانون اساسی تأکید شده است که آموزش و درمان برای مردم رایگان باشد اما تمامی دولت ها در این دو زمینه ناکارآمد و شکست خورده بوده و هستند و ناتوانی خود در بخش درمان را با پایین نگه داشتن تعرفه گروه پزشکی و رو در رو قراردادن مردم و کادر درمان سرپوش گذاشته اند.

وی افزود: متاسفانه درباره درمان های دندانپزشکی مسئولین با تفکر لوکس بودن خدمات به جای پذیرش نیاز جامعه وضعیت را سخت تر نیز نموده اند. باید بپذیریم در شرایطی که نیازهای اولیه مردم مانند گوشت و مرغ و شیر و میوه در سبد خانوارها کاهش یافنه و یا حذف شده است واز سوی دیگر تورم افسار گسیخته هر روز وضعیت معیشت اکثریت دهک های جامعه را بدتر و ضعیفت تر می نماید، بحث گرانی خدمات دندان پزشکی در بخش خصوصی آدرس غلط دادن است چراکه برای بخش بزرگی از مردم پرداخت تعرفه های مراکز دولتی نیز مقدور نیست.

وی ادامه داد: از طرف دیگر نگاه قانون گذاران و دولت مردان در کشور نگاه درمان محور است و پیشگیری و حفظ سلامت مورد بی مهری و کم توجهی بوده است. شاهد این ادعا تاسیس دانشکده های دندانپزشکی و افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی (بدون توجه به کیفیت آموزش) است که هدف غایی آن تربیت درمانگر است یعنی برنامه ریزی های انجام شده براساس بیمار محوری جامعه است نه سلامت محوری مردم.

عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ با بیان این که اگر هزینه ای که در طی 15 سال گذشته برای تاسیس دانشکده های دندانپزشکی، تربیت دانشجو و تولید و واردات وسایل و مواد درمانی صرف شده است، با یک برنامه ریزی صحیح و بلند مدت برای تغذیه صحیح و حفظ سلامت دهان و دندان مردم خرج می شد ؛ اکنون باید شاهد افزایش شاخص های سلامت دهان و دندان باشیم؛ تصریح کرد:  تا زمانی که سند ملی سلامت دهان و دندان و یا جامع تر از آن سند سلامت دهان و فک و صورت با هدف پوشش بدخیمی های ناحیه، تنظیم و به تصویب نرسد، طرح های مقطعی همچون فلوراید تراپی جوابگوی نیاز کشور نخواهد بود.

فرخ زاد در پاسخ به این سوال که چرا شاهد اخذ تعرفه هاي متفاوت در حوزه دندانپزشکی از سوي همکارانتان هستیم؛ اظهار کرد:مگر تعرفه و هزینه وکلا، مهندسین، معلمین حتی افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی در بخش خصوصی یکسان است که انتظار یکسان بودن تعرفه دندانپزشکان را داریم؟ به ویژه که برعکس بسیاری از حرفه های دیگر، خدمات دندانپزشکی بسیار وابسته به مواد و وسایل و تجهیزات است که تحت تاثیر نوسانات ارز، اجاره بهای ملک، تورم و سایر شاخص های اقتصادی است.همچنین تبحر و دانش و تجربه خود دندانپزشکان نسبت به هم متفاوت است و نباید انتظار دستمزدی یکسان داشته باشیم.

وی با اظهار تاسف از این که در شورای عالی بیمه هزینه تمام شده واقعی خدمات پزشکی و دندانپزشکی لحاظ نشده و تعرفه ها مطابق با تورم و واقعیت های اقتصادی جامعه، تعیین و ابلاغ نمی شود؛ خاطرنشان کرد: باید همواره بهترین و بالاترین کیفیت ارائه خدمات به مردم ملاک سیاست گذاری و تعیین تعرفه در پزشکی و دندانپزشکی  باشد؛ اما ملاک اصلی بودجه سازمان های بیمه گر است.

 

عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ یاد آور شد: هرچه سطح درآمد و آگاهی سلامت درخانواده ها بالاتر باشد، شاخص های سلامت دهان و دندان بهتر خواهد بود. بنابراین دولت بجای تلاش برای پایین نگه داشتن دستوری تعرفه های پزشکی، باید در جهت اصلاح اقتصاد کشور و تولید و تقسیم ثروت برای همه مردم گام بردارد تا توان مردم نه فقط برای هزینه های دندانپزشکی بلکه سایر نیازهای ضروری افزایش یابد.

وي اذعان کرد: تعرفه ها در کشور ما همواره پایین بوده و با قیمت واقعی خود فاصله زیادي دارد اما مردم توان پرداخت همین تعرفه هاي پایین را ندارند و بیمه ها نیز باید به اندازه کافی تقویت شوند تا میزان پرداخت از جیب بیماران به کمتر از 30 درصد برسد.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.