پنجشنبه، 9 فروردین 1403

در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد:

امتیاز اخذ پروانه مطب پزشکان کاهش یافت + جزییات

امتیاز اخذ پروانه مطب پزشکان کاهش یافت + جزییات
رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور از کاهش امتیاز کسب پروانه مطب پزشکان خبر داد و جزئیات آن را تشریح کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی به نقل از ایسنا، دکتر محمد رییس‌زاده از کاهش امتیاز کسب پروانه مطب پزشکان خبر داد و گفت: مجلس شورای اسلامی قانون تسهیل فضای کسب و کار را در پنجم اردیبهشت ماه مصوب و ابلاغ کرد که حوزه سلامت هم مشمول این قانون می‌شود. بر همین اساس هم جلسات مکرری را با معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد داشتیم که از ما خواستند تا در راستای عمل به این قانون اقدامات لازم را انجام دهیم. پیگیری‌های جدی در این زمینه صورت گرفت و در این جلسات اعلام کردیم که آمادگی داریم تا امتیازات برای همکاران جوان را در زمینه دایر کردن مطب و سایر مجوزها بنا به این قانون تسهیل کنیم، اما ضوابط این کار را وزارت بهداشت به ما ابلاغ می‌کند.

جزئیات کاهش امتیاز کسب پروانه مطب پزشکان 

وی افزود: در قانون صدور پروانه مطب به طور واضح ذکر شده که سازمان نظام پزشکی بر اساس ضوابطی که وزارت بهداشت ابلاغ می‌کند، پروانه و مجوز مطب را صادر می‌کند. بر همین اساس هم در جلساتی که برگزار شد، اعلام کردیم که اگر وزارت بهداشت این همراهی و هماهنگی را داشته باشد، ما در سازمان نظام پزشکی به شدت استقبال کرده و پیگیر هم هستیم. بر این اساس اخیرا در کمیسیون ماده هفت که سه الی چهار نفر هم به عنوان نماینده وزارت بهداشت در آن حضور دارند، این موضوع  مطرح شد و هم افرادی که به نمایندگی از طرف وزارت بهداشت در این کمیسیون حضور دارند، توافق کردند و هم من برای اطمینان بیشتر نظر موافق معاون درمان وزارت بهداشت، دکتر کریمی را نیز دریافت کردم و مقرر شد که در گام اول امتیازهای کسب پروانه مطب را در پنج شهر بزرگ تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز از ۳۶۰ به ۲۵۰ تقلیل یابد و در سایر شهرها نیز از ۲۵۰ به ۱۷۰ تقلیل دادیم.

رییس‌زاده ادامه داد: در عین حال شاخص جمعیتی را هم تقریبا نصف کردیم که عدد آن در شهرهای مختلف، متفاوت بوده و متناسب با منطقه و رشته تفاوت دارد؛ اما عموما به دنبال این هستیم که این شاخص جمعیتی را نصف کرده و به نوعی ظرفیت را برای ایجاد مطب دو برابر کنیم. این اقدام در راستای عمل به قانون مصوب مجلس مبنی بر تسهیل فضای کسب و کار مورد توافق وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی قرار گرفت تا همکاران جوان ما بتوانند با زحمت، وقت و امتیاز کمتری مجوز مطب را دریافت کرده و فضای کسب و کارشان تسهیل شود. ما به شدت نیازمند ایجاد نشاط و امید به ویژه در بین فارغ‌التحصیلان جوان‌مان هستیم و باید فضای کسب و کار آنها فراهم شود.  

رییس‌زاده با بیان اینکه این گام بزرگی است که سازمان نظام پزشکی با همکاری وزارت بهداشت برداشته است، ادامه داد: همین الان تعداد زیادی از پرونده‌هایی که در نوبت بودند و امتیازاتی را کم داشتند، با کاهش قابل توجه امتیازات مشکلات‌شان حل می‌شود. ۲۵۰ و ۱۷۰ امتیاز هم امتیازاتی است که همکاران با امتیازات طرح ضریب K می‌توانند آن را کسب کنند. بنابراین می‌توان به نوعی گفت که افراد بعد از دوره خدمت ضریب طرح‌شان به ویژه در مناطق محروم با زمان کمتر و راحت‌تر از قبل می‌توانند امتیازات لازم برای اخذ مجوز مطب را کسب کنند.

رییس‌کل سازمان نظام پزشکی همچنین گفت: در گام بعدی دنبال این هستیم که با سازوکارهایی که دسترسی مردم در مناطق محروم مشکل پیدا نکند، کل امتیازات را حذف کنیم که البته این اقدام نیاز به کمک دولت و مجلس دارد تا بتوانیم بسته‌های تشویقی و مشوق‌های قابل توجهی را برای ماندگاری همکاران‌مان در مناطق کمتر برخوردار فراهم کنیم؛ به طوری که بجای حضور پزشکان بر اساس مولفه‌های سلبی به سمت مولفه‌های ایجابی رویم. اگر این شرایط مهیا شود، در گام بعدی می‌توانیم با همکاری وزارت بهداشت کل امتیازات را حذف کنیم. بر این اساس هرکس که فارغ‌التحصیل شد و دوره خدمات قانونی‌اش را گذراند، مانند سایر مشاغل بتواند مطب تاسیس کند.

وی تاکید کرد: اکنون کسی که مهندسی کامپیوتر دریافت می‌کند، از روز بعد می‌تواند مجوز دریافت کرده و دفتر برای خودش تشکیل دهد. جامعه پزشکی و به خصوص قشر جوان فارغ‌التحصیل ما هم باید به همین صورت باشند. ضوابطی که طی این سال‌ها دیده شده و تکان نخورده‌اند، ان‌شاءالله با کمک سازمان نظام پزشکی که دنبال این کار است و با همکاری خوب وزارت بهداشت و معاونت درمان عملیاتی شود.

کاهش ۵۰ درصدی امتیاز بازآموزی مورد نیاز جهت تمدید پروانه مطب برای پزشکان بالای ۷۵ سال 

رییس‌زاده درباره زمان تمدید پروانه مطب برای پزشکان با سابقه نیز گفت: تمدید پروانه مطب طبق قوانین خودش هر پنج سال یکبار انجام می‌شود که ضوابط خاص خودش را دارد. البته با نظر مثبت وزارت بهداشت و پیگیری‌های سازمان نظام پزشکی، برای افراد بالای ۷۵ سال امتیاز بازآموزی مورد نیاز برای تمدید پروانه مطب را ۵۰ درصد کاهش دادیم که خبر خوبی است. به هر حال اساتید و افراد بالای ۷۵ سال برای کسب امتیاز بازآموزی در جهت تمدید پروانه مطب مشکلاتی داشتند که با پیگیری سازمان نظام پزشکی و موافقت وزارت بهداشت، میزان امتیاز بازآموزی مورد نیازشان ۵۰ درصد کاهش یافت.

انتهای پیام/

سازمان نظام پزشکی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.