پنجشنبه، 9 فروردین 1403

شناخت معادل های ریباند تندرنس در تشخیص پریتونیت اهمیت دارد

  • 27 آبان 1401
  • 16:25
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
شناخت معادل های ریباند تندرنس در تشخیص پریتونیت اهمیت دارد
فوق تخصص جراحی سرطان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: معادل های ریباند تندرنس ؛ ارزش تشخیصی بسیار بیشتری از روش های سنتی معاینه شکم، در تشخیص پریتونیت دارد.

دکتر حسین گندم کار  در حاشیه همایش علمی کاربردی تازه های پزشکی  که توسط معاونت آموزشی سازمان نظام پزشکی کشور در سالن همایش‌های بین المللی موزه انقلاب برگزار شد در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی بیان کرد:  درد شکم حاد، دردی است که زیر ۶ ساعت آغاز شده و  فرد تا کنون تجربه این نوع درد را نداشته است.
وی افزود: افتراق علل جراحی از علل غیر جراحی درد شکم حاد ، نجات دهنده حیات بیمار است .
وی با اشاره به این که شرح حال ، معاینات بالینی و یافته های پاراکلینیکی در این راه بسیار کمک کننده است، ادامه داد:
یافته های مهم در شرح حال شامل  به یاد آوردن دقیق زمان شروع درد ، همراهی با تب و لرز ، درد دائم شکم و نداشتن تجربه چنین دردی است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: یکی از یافته های کلیدی در معاینه بیماران با درد حاد شکمی، پوزیشن   بیمار است که بیمار کاملا بی حرکت  ، آرام و قرار گیری در وضعیت جنینی دارد.
مثبت شدن معادل های ریباند تندرنس نیز بسیار مهم است.
وي گفت :علامت ریباند تندرنس در پزشکان غیر جراح و اوایل دوران طبابت نتایج کاذب زیادی دارد، بنابر این از معادل های ریباند مثل علامت سرفه ، درد لوکالیزه در ضربه زدن به ایلیاک ها ، درد لوکالیزه در تست پنجه و  پاشنه میتوان استفاده نمود .
وی یاداور شد :در پاراکلینیک بیماران یافته هایی که به نفع شکم جراحی است شامل  لکوسیتوز ، شیفت به چپ و اسیدوز( در ارزیابی گازهای وریدی) ، علایم پنوموپریتوئن در گرافی ایستاده قفسه صدری و علایم انسداد در گرافی ایستاده و خوابیده شکم بود ه و در این موارد لازم است مشاوره جراحی در اسرع وقت درخواست شود. 

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.