جمعه، 10 فروردین 1403

کمبود کیت های آزمایشگاهی اختلال و تاخیر در تشخیص را به دنبال دارد

کمبود کیت های آزمایشگاهی اختلال و تاخیر در تشخیص را به دنبال دارد
عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به شرایط تحریم و ضرورت استفاده از کیت های آزمایشگاهی برای تشخیص بیماری ها گفت: کمبود کیت های آزمایشگاهی اختلال و تاخیر در تشخیص را به دنبال داشته و بر کیفیت کار آزمایشگاههای پزشکی تاثیرگذار است.

دکتر سید علی اکبر سید مهدی در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با اشاره به این که آزمایشگاه های پزشکی با کمبود کیت تشخیصی مواجه بوده و این امر بر کیفیت کار آزمایشگاه‌ها تاثیر می گذارد؛ اظهار کرد: بیش از سه دهه قبل  بیشتر محلول‌های مورد نیاز را آزمایشگاهها  به صورت دستی می‌ساختند، اما ‏با پیشرفت  تکنولوژی، روش‌های دستگاهی و اتوماتیک جایگزین شده است که این دستگاه‌ها به کیت‌های آزمایشگاهی وارداتی نیاز دارند .
وی با بیان این که در شرایط تحریم قرار داریم؛ افزود: تامین کیت‌های آزمایشگاهی با مشکل مواجه شده زیرا کیتهای تولید داخل نیز وابسته به مواد اولیه خارجی هستند و غالبا تستهای پرمصرف را در برمی گیرندکه آزمایشات تخصصی و کم تکرار حیاتی را شامل نمی شوند . 
وی ادامه داد: این امر اختلال و تاخیر در تشخیص را در پی دارد، لذا آزمایشگاهیان گاها مجبور به استفاده از کیت هایی می شوند که از مبادی غیر رسمی به دستشان می رسد زیرا درغیر اینصورت امکان استمرار و به کارگیری دستگاههای مجهز خود را ندارند . 
عضو شورای عالی نظام پزشکی با اظهار تاسف از این که افزایش مکرر قیمت کیتهای مصرفی در کنار  هزینه های روزافزون جاری و عمومی رخ می دهد ؛ اذعان کرد:  تعرفه های ناچیز ،تاخیر بیمه ها در پراخت ها و مطالبات و عدم پوشش هزینه تکنولوژیهای دقیق تر سبب ایجاد فشار مالی مضاعفی به لابراتوارهای طبی شده  به طوری که مجبور به کنار گذاشتن آن دستگاه پیشرفته می شوند.
 سید مهدی با بیان این که تفاوت نرخ ارز به نیمایی منطق اقتصادی سرمایه گذاری و نوسازی تجهیزات و دستگاهها را هم با تردید روبرو کرده است ؛ خاطرنشان کرد: تا زمانی که تعرفه خدمات آزمایشگاههای تشخیص پزشکی واقعی نشده و بارمالی آن از سوی بیمه ها تقبل نشود؛ معضلات موجود به شکل ریشه ای برطرف نمی شود.
وی یاد آور شد: باید برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که کیت ها به میزان کافی و پیش بینی شده در انبارها وجود داشته باشد و سیستمهایی که نقش  نظارتی دارند با حساسیت بیشتری زنجیره تامین و توزیع این اقلام را که در حکم دارو تلقی شده ومستقیما با سلامت مردم  ارتباط دارند ؛رصد کنند . 

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.