جمعه، 10 فروردین 1403

آئین رونمایی از سامانه امضاء دیجیتال نسخه الکترونیک برگزار شد

آئین رونمایی از سامانه امضاء دیجیتال نسخه الکترونیک برگزار شد
با حضور رئیس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی ؛ آئین رونمایی از سامانه امضاء دیجیتال نسخه الکترونیک سازمان نظام پزشکی امروز (شنبه 12 شهریورماه 1401) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی در ابتدا دکتر محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که در قانون بودجه سال 1400 و 1401 امضای دیجیتال برای نسخه الکترونیک و اصالت و هویت سنجی پزشکان بر عهده سازمان نظام پزشکی نهاده شده است؛ اظهار کرد: در قالب صدور کارت هوشمند و امضای الکترونیک حدود 60 هزار کارت هوشمند فقط در سال گذشته صادر نمودیم و از زمان استقرار در سازمان 12 هزار کارت در نوبت صدور قرار گرفته بود. 

وی افزود: این 12 هزار معوقه به روز رسانی شد و هر پزشکی که درخواست کارت هوشمند می نمود ظرف مدت کوتاهی فرآیند صدور انجام می شد.

وی ادامه داد: با تلاش ها و پیگیری های انجام شده امروز شاهد رونمایی از نسخه موبایلی سامانه امضاء دیجیتال نسخ الکترونیک هستیم که امیدواریم منشأ برکات خیر برای مردم باشد.

**یک میلیون نسخه در طول روز قادر به استفاده از سامانه امضای دیجیتال است

دکتر عبدالکریم مباشر  جنت مدیر مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان نظام پزشکی با بیان این که مطابق جزء 5 بند ک تبصره 17 قانون بودجه سال 1400 سازمان نظام پزشکی مکلف به احراز هویت و اصالت پزشکان و همچنین امضاء الکترونیک آن ها در کلیه فرآیندهای الکترونیک خدمات سلامت شده است، افزود: جهت نیل به این هدف، ابتدا اطلاعات اعضاء سازمان مورد پالایش قرار گرفته و پس از برطرف نمودن برخی مشکلات، 16 وب سرویس استعلام هویتی و صلاحیتی طراحی شده و در اختیار سازمان های بیمه گر پایه قرار گرفته است. 

همچنین این امکان فراهم شده است تا سایر سازمان ها و نهادهای فعال در این حوزه مطابق قوانین و مقررات از این سرویس ها بهره مند شود.همچنین وب سرویس های پایه و ضروری در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است تا در بستر دیتاس در اختیار ذینفعان قرار بگیرد.

 

وی با اشاره به اینکه امضاء الکترونیک تعاریف و مصادیق متفاوتی دارد، از جمله امضای بیت مپ ، گذرواژه، بیومتریک، قلم نوری و امضاء دیجیتال. مقصود قانون گذار را با توجه به ضوابط و دستورالعمل های ابلاغی طرح نسخه الکترونیک، استفاده از امضاء دیجیتال مبتنی بر زیرساخت کلید عمومی کشور ذیل مرکز میانی وزارت بهداشت عنوان نمودند. 

وی اضافه کرد، پس از بررسی راهکارهای مختلف و برگزاری جلسات متعدد با متخصصین، طراحی و پیاده سازی سامانه امضاء دیجیتال در دستور کار قرار گرفت.این سامانه امکان دریافت گواهی امضاء دیجیتال را به شکل برخط و در لحظه برای اعضاء سازمان فراهم کرده و کلیه خدمات امضاء در کلیه سامانه ها با استفاده از آن صورت می گیرد.

بنابر اظهارات مدیر مرکز آمار و فناوری اطلاعات، این سامانه به طور متوسط امکان امضاء یک میلیون نسخه را خواهد داشت.

مدیر مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان نظام پزشکی در پایان از همراهی و همکاری صمیمانه دو شرکت دانش بنیان پیشگامان اعتماد دیجیتال ایرانیان (ایران ساین) و مداوا گستران ارکید (دکتر نکست)در پیشبرد و پیاده سازی امضاء دیجیتال همراه تشکر و قدردانی نمود.

** امضای دیجیتال برپایه محرمانگی داده ها شکل گرفته است

فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز با ا شاره به این که در تیرماه سال 1400 کمیته سلامت الکترونیک در کمیسیون بهداشت مجلس شکل گرفت؛ اذعان کرد: با تلاش های انجام شده امروز شاهد رونمایی از سامانه امضای دیجیتال هستیم که سرآغاز بحث هوشمند سازی، کارآمد سازی، شفاف سازی و توانمند سازی است و برآورد هزینه آن حداقل 20 تا 30 درصد است که سبب ذخیره سازی منابع انسانی و مالی شده و جهش هوشمند را در نظام سلامت رقم می زند.

وی گفت : امضای دیجیتال بر اساس محرمانگی داده ها صورت گرفته و امیدواریم توافق نامه SLA بین وزارت بهداشت و سایر سازمان ها منعقد شود و بحث تکمیل کدینگ و احراز اصالت دارو و سایر مسائل تکمیل شود.

وی با بیان این که  خلاقیت ها و نوآوری ها باید بر بستر سلامت نشسته و شاهد رشد صنعت فناوری اطلاعات سلامت باشیم، ادامه داد: باید میزان دسترسی مردم به خدمات سلامت افزایش یافته و با تسهیل امور شاهد محرومیت زدایی باشیم.

** جعل و انکارپذیری در دنیای الکترونیک بیشتر وجود دارد

مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که طی چند سال اخیر شاهد انجام اقدامات شایسته ای برای بلوغ دولت الکترونیک بودیم؛ اظهار کرد: باید در دوره جدید از ابزاری استفاده شود که اصلاح پذیری  را به خدمات دولت الکترونیک اضافه کنیم و گامی که برداشته شده نشان می دهد بلوغ کاربردی در حوزه گواهی دیجیتال رخ داده است.

امین بیگلرخانی رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت نیز با اشاره به این که آماده هر نوع همکاری برای توسعه خدمات الکترونیک سلامت هستیم؛ اذعان کرد: هر روز شاهد پیشرفت استفاده از استارتاپ ها هستیم و انکارناپذیری نسخ تولیدی و مشاوره آنلاین پزشکی می تواند کمک کننده باشد .

**مقاومت زیادی در نسخه نویسی الکترونیک و امضای دیجیتال وجود دارد

دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز ضمن قدردانی از تمامی دست اندرکاران سامانه امضای دیجیتال نسخ الکترونیک تصریح کرد: هنوز اوایل راه هستیم و مقاومت زیادی در حوزه نسخه نویسی  الکترونیک و امضای دیجیتال وجود دارد.

 

وی افزود: از نسخه نویسی سنتی وارد مرحله جدیدی به نام نسخه نویسی الکترونیک شدیم که شاید انجام این کار برای همکاران پیشکسوت سخت تر و برای پزشکان جوان راحت تر باشد .

وی گفت: ورود به فضای جدید با مقاومت هایی همراه است که در نهایت می تواند به ضرر مردم و بیماران تمام شود و امیدواریم روش هایی در نظر گرفته شود که همکاران پیشکسوت با سابقه کار طولانی بتوانند به راحتی از ابزار الکترونیک برای نسخه نویسی و امضای دیجیتال استفاده کنند .

انتهای پیام

 

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.