پنجشنبه، 9 فروردین 1403

ضرورت اختصاص منابع مالی پایدار برای اجرای طرح دارویار

ضرورت اختصاص منابع مالی پایدار برای اجرای طرح دارویار
رئیس انجمن داروسازان تهران با اشاره به این که اجرای طرح دارویار هزینه‌ بیمه‌ها را افزایش می‌دهد ؛ گفت: بیمه‌ها باید ۸۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش منابع داشته باشند واگر توان حمایت مالی از بیمه ها تداوم نیابد ، داروخانه ها دچار ورشکستگی خواهند شد.

دکتر سید حمید خوئی در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی ضمن تبریک به جامعه داروسازی کشور در آستانه نزدیک شدن به 5 شهریور ماه (روز بزرگداشت زکریای رازی و روز داروساز ) با اشاره به این که به لحاظ دانش داروسازی وضعیت بسیار خوبی داریم؛ اظهار کرد: در حالی که بیش از ۹۷ درصد داروی مورد نیاز کشور را در داخل تولید می کنیم اما حمایت ها از صنعت داروسازی کافی نبوده است.
وی با اشاره به این که جامعه داروسازی کشور خدمات خود را بی مزد و منت ارائه مییدهند؛ افزود: باید فعالیت های داروسازان از سوی متولیان امر دیده شده و اقتصاد داروخانه‌ها نیز منطقی شود تا داروساز تنها به کار علمی خود بپردازد و دغدغه چک‌های آخر ماه و سایر مسائل  را نداشته باشد.
رئیس انجمن داروسازان تهران با گریزی به طرح دارویار و شرایط موجود گفت: نگرانی اصلی ما از اجرای طرح دارویار این است که به‌دلیل نبود منابع مالی پایدار برای اجرای این طرح، هزینه‌های بیمه سلامت به شدت افزایش پیدا کند. طبیعتا منابع مالی آن باید حداقل ۸۰ الی ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند تا بتواند این روند جاری ادامه پیدا کند. 
خوئی ادامه داد: طی چند ماهی که از شروع طرح دارویار می گذرد، پرداخت بدهی و مطالبات داروخانه‌ها ازسوی بیمه‌ها را داشتیم که اتفاق مبارکی بود. تا قبل از اجرای طرح، داروخانه‌ها ۸ ماه از بیمه طلبکار بودند. اما الان وضع پرداختی‌ها منطقی‌تر شده است. اما این نگرانی وجود دارد که یک سال دیگر چه خواهد شد؟ از آنجا که حجمی از پول یا سرمایه داروخانه‌ها در بیمه‌ها می‌خوابد، این مساله تقریبا ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است که اگر قرار باشد مطالبات داروخانه‌ها و مراکز درمانی به موقع پرداخت نشود، داروخانه‌ها به ورشکستی کشیده شده یا وادار به رویکرد اقدامات غیراخلاقی و غیرمنطقی می‌کند.
وی با بیان این که احساس همکاران داروساز نسبت به طرح دارویار، بیشتر نگرانی است تا مخالفت؛ اذعان کرد:  این پولی که از داروخانه‌ها به بیمه‌ها می‌رود، آیا ضمانتی برای بازگشت آن هست؟ ما به عنوان انجمن داروسازان اصرار کردیم که جایی ضمانت برای پرداخت به موقع مطالبات دیده شود، اما تاکنون هیچ کس حاضر به پذیرش چنین تقبلی نشده است.
انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.