پنجشنبه، 9 فروردین 1403

جامعه پزشکی در معانی نظری و حوزه عمل دارای اصول و قواعد اخلاقی است

جامعه پزشکی در معانی نظری و حوزه عمل دارای اصول و قواعد اخلاقی است
رئیس شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که جامعه پزشکی خود را متعهد به رعایت اخلاق حرفه ای می داند؛ گفت: جامعه پزشکی از دیرباز به جهت دارا بودن شرافت شغلی و روح حاکم بر کار خود بصورت نظام مند چه در معانی نظری و چه در حوزه عمل دارای اصول و قواعد اخلاقی است .

دکتر منصور جعفری نمین در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با اشاره به این که موضوع طب و پزشکی بصورت مستقیم با روح و تن انسان مرتبط است؛ اظهار کرد: این یک فضیلت محسوب می شود که انسان توسط همنوع خود مورد مداوا قرار گیرد.

وی افزود: داشتن سوگندنامه پزشکی و پایبندی پزشکان به این سوگند همواره و در طول سالیان متمادی سرلوحه کار همکاران بوده است و هیچ پزشکی بدون اعلام پایبندی به این سوگند نامه اجازه کار و فعالیت نمی یابد .

وی ادامه داد: از طرفی حضور مستمر در بطن مردم و فراز و نشیب های اجتماعی ایفای نقش حرفه ای جامعه پزشکی را اجتناب ناپذیر نموده است.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی با بیان این که جامعه پزشکی متعهد به رعایت  اخلاق حرفه ای است، تصریح کرد: در کنار این مسئله موضوع قصور پزشکی نیز مطرح است که به جهت ساختار پیچیده بدن انسان و نیز گستردگی علم پزشکی در تمام دنیا و در ذات این کار، قابل اجتناب صد در صدی نیست .

نمین اضافه کرد: این امر به معنی بی تفاوتی در مقابل بروز قصورات نبوده و به همین جهت است که منشور اخلاق پزشکی و ساختار های رسیدگی و بررسی به این قصورات در ارکان جامعه پزشکی پیش بینی شده است .

وی با تاکید بر این که توجه هر چه بیشتر و پایبندی به اصول حرفه ای و اخلاقی در کاهش قصورات و سهل انگاری ها نقش موثر و کاهنده ای خواهد داشت؛ خاطرنشان کرد: متاسفانه تخریب ها و هجمه هایی که عامدانه یا از سر نادانی توسط برخی و به هر نیتی که صورت می گیرد، در تضعیف باور و اعتماد عمومی مردم به جامعه پزشکی نقش منفی بازی کرده و طبیعتا همین امر، ارتباطات حسنه و بر پایه اعتماد جامعه پزشکی و مردم را خدشه دار نموده است.

وی با بیان این که نقش بزرگان و پیشکسوتان در تبیین مبانی اخلاقی و نحوه مواجه با این معضلات مهم است؛ اذعان کرد: ضرورت دارد پزشکان جوان با بهره گیری از نظرات و رهنمودهای بزرگان جامعه پزشکی به دور از بازی های رسانه ای و گروهی ، همچنان در سیر خدمت صادقانه که همان غافل نشدن از نیازهای اساسی سلامت مردم است ؛گام بردارند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی در پایان یاد آور شد: البته در این میان نقش سیاستگذاران سلامت جامعه ، دولت و حاکمیت بویژه صدا و سیما نیز بسیار مهم بوده و بدون اصلاح این رویه بازگشت اعتماد جامعه ممکن نخواهد بود.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.