جمعه، 10 فروردین 1403

محدودیت های موجود در آموزش مهارت ها را از میان برداریم/دور رشته ها حصار آهنین نکشیم

محدودیت های موجود در آموزش مهارت ها را از میان برداریم/دور رشته ها حصار آهنین نکشیم
دبیر علمی همایش تازه ها و اورژانس های جراحی گفت: نفع کشور در آن است که به جای فلوشیپ ها دوره های مهارت افزا گذاشته شود تا اگر جراحی احساس کرد در یک زمینه ای ضعیف است با شرکت در این دوره ها توان خود را بالا ببرد.

دکتر ابوالفضل افشار فرد در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با اشاره به این که سازمان نظام پزشکی علاوه بر حفظ و حمایت از حقوق بیماران و پزشکان، وظیفه ارتقا و روزآمد کردن دانش و توان علمی و عملی اعضای خود را دارد ؛ بیان کرد: در همین راستا سازمان نظام پزشکی تصمیم گرفته است امسال در ایامی که به روز پزشک نزدیک می شود ،کنگره ای با شرکت اعضای خود در جهت هم افزایی دانسته ها و توانمندی های همکاران برگزار نموده و فرصتی پدیدآورد که پزشکان رشته‌های گوناگون تبادل علمی و عملی با هم داشته باشند که اکثر رشته های اصلی پزشکی در این همایش دخیل هستند .

وی افزود: در رشته جراحی می‌توان گفت که بخش های مهمی از اورژانس ها ، تروماها ، بیماری های شایع جراحی، و نیز مواردی که جراحان عمومی علاقه‌مند به فراگیری آن هستند در این کنگره مطرح شود.

 دبیر علمی همایش تازه ها و اورژانس های جراحی ادامه داد: در این همایش از وجود اساتیدی که در زمینه های خاص فعال بوده و تجربیات بیشتری دارند، بهره گرفته شده است و  گروه های هدف در درجه اول جراحان عمومی، متخصصین بیهوشی، متخصصین داخلی، پزشکان عمومی و پرستاران هستند.

وی با بیان این که  طبابت یک خدمت بوده و کسب و کار نیست؛ تصریح کرد: به فرموده برزویه طبیب "کشاورز گندم می کارد و به تبع آن کاهی هم فراهم آید" بنابراین  کسی که پای در این وادی نهاد؛  دانسته یا ندانسته در دایره خدمت قرار گرفته است و برای خدمت رسانی خوب باید از آخرین پیشرفت های علمی بهره مند شود.

 افشار فرد با اشاره به این که در عالم خدمت انسان ها بدون چشم داشت دانسته های خود را در طبق اخلاص گذاشته و تقدیم همکاران می کنند.؛ تصریح کرد:  وقتی که بانتینگ انسولین را کشف کرد، امتیاز اختراع را از خود سلب نمود و تولید و مصرف دارو را جهانی کرد و بیماران زیادی را از عوارض دیابت نجات داد و به عنوان یک پزشکِ حکیم نام خود را در تاریخ ثبت نمود .

وی اضافه کرد: هر یک از ما عمری محدود داریم و در این فرصت کوتاه زندگی که دستِ آفریدگار در اختیار ما قرار داده است ، می توانیم حاتم طائی از علم و هنر خود باشیم و یا راه منصور دوانیقی را طی کنیم؛ و من اکثریت جراحان کشور را حاتم طایی می دانم .

وی در پاسخ به  این سوال که وضعیت جراحی و اورژانس های آن در کشور ما چگونه است؛ اذعان کرد: امر واجب بر مقاماتِ تصمیم ساز کشور است که برای رشته های مادر اهمیت زیادی قائل شوند که در سال های اخیر همچون گوشت قربانی بین رشته ها شقه شقه شده و هر کسی تلاش دارد قطعه ای از آن را نصیب خود کند .

دبیر علمی همایش تازه ها و اورژانس های جراحی گفت: نفع کشور در آن است که به جای فلوشیپ ها دوره های مهارت افزا گذاشته شود تا اگر جراحی احساس کرد در یک زمینه ای ضعیف است با شرکت در این دوره ها توان خود را بالا ببرد.

وی با بیان این که هر شهر دور افتاده از کشور با داشتن یک متخصص داخلی ، یک جراح ، یک متخصص کودکان و زنان و جراح اعصاب واورولوژی بیش از ۹۵ درصد نیازهای درمانی آن شهر برطرف خواهد شد؛ خاطرنشان کرد: اگر این مهم رخ دهد دیگر نیازی به هجوم اهالی آن شهر به مراکز استان نخواهد بود، تا همراهان بیمار در حیاط بیمارستان در گرمای تابستان و سرمای زمستان شب را سحر کنند.

 افشار فرد ادامه داد: زمانی که چند جراح از بیمارستان آموزشی فارغ التحصیل می شوند یکی به دورترین شهر محروم برای گذراندن طرح فرستاده می شود و دیگری در تهران مشغول می شود، توان هر دو تقریباً در یک حد است اما وقتی آن یکی نمی‌تواند داشته های توانمندی خود را عرضه کند دچار افسردگی شده و  روزها را می شمارد تا زمان طرحش تمام شده و عازم دیاری دگر شود.

 وی تاکید کرد: این مقامات تصمیم گیرنده هستند که می توانند چراغ هایی را در شب‌های تار نقاط محروم برافروزند که روشنایی آن ها تا فرسنگ ها دیده شود یا می توانند آنچنان محدودیت‌هایی را با روش های گوناگون ایجاد کنند که استعداد ها سرکوب شوند.

 به گفته افشار فرد وقتی که همکار جوان تازه کار در یک شهر کوچک، قلب چاقو خورده جوانی را ترمیم کرده و او را به زندگی باز می گرداند ؛افتخار این مرز و بوم است .در حالی که اگر این مصدوم با سریعترین امکانات به بیمارستان قلب منتقل می‌شد به احتمال زیاد دربین راه  جان به جان آفرین تسلیم می کرد.

دبیر علمی همایش تازه ها و اورژانس های جراحی اذعان کرد: پیشنهاد می کنم با هدف بالا بردن توانمندی های جراحان و گسترش خدمت به بیماران ، محدودیت های موجود در آموزش مهارت ها را از میان برداریم؛ -دور رشته ها حصار آهنین نکشیم؛ انسان اشرف مخلوقات است و رشته های گوناگون برای خدمت به او همپوشانی های زیاد دارند؛ لذا سعه صدر داشته باشیم و اجازه ندهیم گروهی که صاحب قدرت می شوند، مانع خدمت همکاران دیگر شوند.

وی در پایان یاد آور شد: همایش تازه ها و اورژانس های جراحی 26 لغایت 28 مردادماه جاری در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود و  علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در همایش می توانند به لینک ذیل مراجعه نمایند:

https://learn.irimc.org/mordad1401

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.