شنبه، 8 اردیبهشت 1403

خدمات مراکز درمان سوء مصرف مواد باید با مستندات علمی بیان و گزارش شود/ضروت تشکیل کمیته نظارت و خودپالایشی

خدمات مراکز درمان سوء مصرف مواد باید با مستندات علمی بیان و گزارش شود/ضروت تشکیل کمیته نظارت و خودپالایشی
رئیس کل سازمان نظام پزشکی بر ضرورت تشکیل کمیته نظارت و خودپالایشی به منظور ارائه خدمات سالمتر به مراجعین توسط انجمن های مربوطه تاکید کرد و گفت: خدمات مراکز درمان سوء مصرف مواد باید مستند به کار علمی و تحقیقاتی بازتاب داشته باشد و اگر همکاری دچار تخلف شده ،بطور واضح و برجسته با او برخورد شود.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی در دیدار اعضای هیات مدیره انجمن صنفی درمانگران سوء مصرف مواد استان تهران با دکتر محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی بر ضرورت حمایت از مراکز درمان سوءمصرف مواد مخدر (MMT ) تاکید شد.

درابتدا اعضای هیات مدیره انجمن صنفی درمانگران سوء مصرف مواد گزارشی از نحوه خدمت رسانی بیش از 7 هزار و 500 مرکز درمان اعتیاد در کشور ارائه نمودند که چگونه این مراکز منجر به افزایش بهره وری نیروی انسانی، کاهش معضلات اجتماعی مانند طلاق ، سرقت ، بیماری های عفونی و ...شده اند اما اخیرا با تصمیمات و سیاست های شتابزده در خصوص نحوه عرضه داروهای درمان اعتیاد با مشکل مواجه هستند.

همچنین سطح بندی مراکز درمان سوءمصرف مواد مخدر (MMT )  ،برگزاری دوره های آموزشی برای درمانگران این مراکز و نبود حق دفاع در مراجع ذیربط، حذف یارانه دارو برای مراکز MMT، از جمله چالش های مطرح شده در این جلسه بود.

دکتر محمد رئیس زاده نیز پس از استماع سخنان اعضای هیات مدیره انجمن صنفی درمانگران سوء مصرف مواد استان تهران با اشاره به این که باید چند کار مهم دراین حوزه انجام شود؛ اظهار کرد: خدمات این مراکز آن طور که باید فراگیر و گسترده بیان نشده است که علت این امر عدم بازتاب مطلوب همراه با مستندات علمی بوده است.

وی افزود: لازم است انجمن درمانگران سوء مصرف مواد شاخه ای را برای کارهای تحقیقاتی، پژوهشی، مستندسازی و جمع آوری داده ها در این حوزه اختصاص دهد تا بتوان به بیان خدمات ارائه شده در زمینه ترک اعتیاد بطور گسترده پرداخت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مبحث خودپایشی و نظارت درونی اشاره کرد و گفت: با هر گونه تخلف واضح و برجسته بطور قانونی برخورد شود و ضرورت تشکیل کمیته نظارت و خود پالایشی بر پایه اخلاق پزشکی بیش از پیش احساس می شود و اگر درصد اندکی از همکاران دچار تخلف می شوند نباید به کل جامعه پزشکی تعمیم داده شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر این که همواره تخلفات بیش از خدمات برجسته می شود؛ خاطرنشان کرد: باید در این حوزه کار حقیقی انجام داد و به بیان خدمات ارزنده مراکز درمان سوء مصرف مواد همرا با مستندات بپردازیم و فلسفه اصلی راه اندازی این مراکز کمرنگ نشود.

انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.