پنجشنبه، 9 فروردین 1403

افزایش ظرفیت پزشکی فقط تعداد صندلی ها را زیاد کردن نیست

افزایش ظرفیت پزشکی فقط تعداد صندلی ها را زیاد کردن نیست
رئیس سازمان نظام پزشکی شهرکرد و شورای هماهنگی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به این که طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی به نفع آینده کشور نیست؛ بیان کرد: مضرات و آسیب های این طرح بیشتر از محاسن آن بوده و افزایش ظرفیت پزشکی فقط حجم کلاس ها و تعداد صندلی ها را زیاد کردن نیست.

دکتر آرش روغنی در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با بیان این که طرح افزایش ظرفیت پزشکی به عنوان کلید تامین نیازهای مردم در دسترسی به خدمات سلامت در شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... فعلی راه به جایی نخواهد برد؛ اظهار کرد: افراد غیرکارشناس موافق افزایش ظرفیت با چشم بستن بر تمام واقعیات سعی می کنند تا صورت مسئله بزرگ عدم دسترسی مردم به پزشک در مناطق محروم و دورافتاده را با این روش مرتفع کنند.

وی افزود: سالانه 5هزار پزشک فارغ التحصیل می شوند که اگر بتوانیم آن ها را جذب و مانع از مهاجرتشان شویم ؛ دیگر نیازی به افزایش ظرفیت پزشکی نداریم اما پراکندگی همکاران در سطح کشور مناسب نیست.

رئیس سازمان نظام پزشکی شهرکرد با اشاره به این که افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی باید متناسب با توان و زیرساخت های کشور انجام شود؛ ادامه داد: این تصمیم گیری به نفع آینده کشور نبوده و افزایش ظرفیت منطقی و متناسب با زیرساختها با افزایش ظرفیت روی کاغذ بسیار متفاوت است.

روغنی خاطرنشان کرد: به هر حال کار باید به طور کارشناسی انجام شود و افزایش ظرفیت رشته های علوم پزشکی صرفا حجم کلاس ها و تعداد صندلی ها را زیاد کردن نیست و هم اکنون نیز در کشور نهایتا 15 هزار نفر پزشک عمومی و 50 هزار نفر پزشک متخصص عملا در کار طبابت بوده و سایر همکاران به دلایل مختلف به کارهایی غیر از طبابت روی آورده یا اقدام به مهاجرت می کنند.

وی با اشاره به این که افزایش ظرفیت ها نیازمند امکانات آموزشی، پتانسیل واقعی و بالفعل نیروی انسانی اعم از اساتید و اعضای هیات علمی و ... است؛ یادآور شد: با در نظر گرفتن جمیع مواردی که نشان می دهد افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی معایب زیادی را به همراه دارد می توان برای رفع کمبود پزشک در مناطق محروم به بومی گزینی به عنوان یک ایده خوب فکر نمود .

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.