جمعه، 31 فروردین 1403

تربیت گلخانه ای پزشک هیچ گره ای را باز نمی کند/ کمبود پزشک در مناطق محروم بصورت ریشه ای باید مرتفع شود

تربیت گلخانه ای پزشک هیچ گره ای را باز نمی کند/ کمبود پزشک در مناطق محروم بصورت ریشه ای باید مرتفع شود
رئیس هیات مدیره نظام پزشکی بندرعباس با تاکید بر این که تربیت گلخانه ای پزشک هیچ گره ای را باز نکرده و تبعات آن، همین سیستم فعلی را هم دچار آسیب می کند؛ گفت: تا زمانی که بصورت اصولی معضلات نظام سلامت از جمله کمبود پزشک در مناطق محروم را بطور ریشه ای مرتفع نکنیم افزایش ظرفیت پذیرش حاصلی نخواهد داشت.

دکتر حسین کرم پور در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با اشاره به این که یکی از معضلات سیستم درمان ما کمبود پزشک در مناطق محروم است؛ اظهار کرد: هیچ فردی که از حداقل دانش و تفکر برخوردار باشد ، نمی تواند در منطقه ای که دارای امکانات پائینی به لحاظ تحصیلی و رفاهی و ... است ، ساکن شده و به فعالیت بپردازد لذا ترجیح می دهد که با شرایط درآمدی برابر در یک منطقه برخوردار خدمت کند.

وی افزود: تا زمانی که علل عدم تمایل همکاران به ماندگاری در مناطق محروم و دورافتاده مشخص نشده و بصورت ریشه ای با آن برخورد نشود؛ معضل کمبود پزشک در مناطق محروم به قوت خود باقی خواهد ماند.

رئیس هیات مدیره نظام پزشکی بندرعباس با بیان این که مناطق محروم باید دارای شرایط ویژه برای خدمت رسانی باشند؛ادامه داد: سایر کشورها مانند کانادا شرایط ویژه ای را برای پزشکان(چه داخلی و چه پزشکان خارجی) در نظر می گیرند اما در کشور ما چنین سیستم و مکانیسمی لحاظ نشده و هیچ نوع سیاستگذاری برای آن انجام نشده است.

وی گفت: پزشکان را براساس دوره های موظفی به این مناطق اعزام نموده و هیچ شرایط خاصی از نظر معیشتی ،اسکان و امکانات رفاهی برای همکاران در نظر گرفته نمی شود آن هم با درآمدهای بسیار پایینی که در بخش دولتی وجود دارد، لذا عده ای از افراد بنا بر تعهد خود در آن مناطق به ارائه خدمت پرداخته و سپس بلافاصله خارج شده و به مناطق بهره مند مهاجرت می کنند.

کرم پور با تاکید بر این مهم که اگر می خواهیم در مناطق محروم به لحاظ درمانگران به مشکل برنخوریم باید شرایط ویژه ای برای افرادی که می خواهند به این مناطق بروند در نظر گرفته شود، تصریح کرد: به طور مثال برای این همکاران معافیت مالیاتی در نظر گرفته شود؛ متاسفانه در بخش دولتی از درآمد همکاران بصورت ماهیانه حدود 35 درصد مالیات اخذ می شود که این درآمد هم با تاخیر 6 ماهه تا یکساله به افراد پرداخت می شود و هیچ عقل سلیمی این موضوع را نمی پذیرد.

به گفته وی اگر در مناطق محروم معافیت مالیاتی موجه و منطقی لحاظ شود انگیزه رفتن به این مناطق در پزشکان ایجاد خواهد شد ؛ همچنین یکی از راهکارهای کمک کننده دیگر این است که تعرفه های بخش دولتی در مورد همکارانی که می خواهند در مناطق محروم خدمت کنند، منطقی دیده شود یعنی اگر یک سقف تعرفه ای داریم این سقف به آن ها پرداخت شده و ضرایب تغییر کند .

رئیس هیات مدیره نظام پزشکی بندرعباس خاطرنشان کرد: زمانی که در مناطق محروم و دورافتاده از طریق طرح قاصدک و کسوراتی که اعمال می شود در بهترین حالت 20 تا 30 درصد کارکرد یک پزشک را به او می ؛ طبیعتا زمانی که این درآمد را در یک منطقه برخوردار داشته باشد حاضر نیست برای فعالیت به مناطق دورافتاده برود.

وی اذعان کرد: باید سازوکار پرداخت ها در بخش دولتی برای مناطق محروم به سمت حداکثری شدن برود تا از این طریق مشوق لازم برای خدمت رسانی در آن مناطق ایجاد شود.

**ضرورت تحول در نظام بانکی و مالیات ها

کرم پور با اشاره به این که راهکار دیگر برای ماندگاری همکاران در مناطق محروم و دورافتاده دادن حق کار در بخش خصوصی در ساعات غیرموظفی است؛ اظهار کرد: این موارد سبب مهاجرت معکوس از مناطق برخوردار به مناطق محروم و کم برخوردار خواهد شد. همچنین اگر برای این همکاران وام های کم بهره طولانی مدت در نظر گرفته شود پزشکان جوان و مستعد می توانند با یک سرمایه اندک برای خود اشتغالزایی کرده و در یک برهه 3 تا 5 ساله کمبود پزشک در مناطق محروم را مرتفع کنیم.

وی افزود : اگر در سیستم بانکی ، پرداخت ها و مالیات ها یک تحول منحصر مناطق محروم و دور افتاده ایجاد شود دیگر شاهد خالی بودن این مناطق از پزشک نخواهیم بود.

رئیس هیات مدیره نظام پزشکی بندرعباس با تاکید بر این که آموزش پزشکی نمی تواند به صورت گلخانه ای باشد؛ گفت: نباید کیفیت را فدای کمیت کرد و کشورهای پیشرفته و حتی حوزه خلیج فارس که از توان مالی بالاتری نسبت به کشور ما برخوردار هستند، اقدم به جذب پزشک از سایر کشورها نموده اند زیرا می دانند که زیرساخت های لازم برای تربیت یک پزشک و درمانگر بسیار متفاوت تر از امور صنعتی و تجاری است یعنی باید اساتید وهیات علمی ،زیرساخت لازم ، مراکز درمانیِ آموزشی و بیماران متفاوت و خاص را داشته باشیم تا بتوان کیفیت آموزش پزشکی را در یک حد مطلوب نگه داشت.

وی اضافه کرد :وقتی کشورهای پیشرفته مانند اروپای غربی و آمریکا و حتی کشورهای در حال توسعه سیاست جذب پزشکان مهاجر را لحاظ می کنند؛ بطور حتم به این نتیجه رسیده ا ند که با این روش می توانند کمبودهای نظام سلامت خود را جبران کنند.اما در ایران برعکس رویه سایر کشورها عمل می شود و مانند این است که بخواهیم چرخ را دوباره و بصورت چهارگوش بسازیم.

** افزایش ظرفیت حاصلی جز افت کیفیت ندارد

کرم پور با بیان این که باید ریشه کمبود پزشک را دریابیم نه این که به فکر افزایش ظرفیت و تربیت نیروی پزشک بیشتر باشیم؛ اظهار کرد: با توجه به تعدد دانشکده های پزشکی که اکنون نیز خیلی از آن ها فاقد کیفیت حداقلی در تربیت کادر پزشکی هستند ؛با افزایش ظرفیت حاصلی جز افت کیفی شدید چیز دیگری مشاهده نخواهیم کرد.

وی با اشاره به این که بسیاری از همکاران انگیزه ای برای  ورود به رشته های تخصصی ندارند؛ افزود: ظرفیت رشته های تخصصی خالی مانده است  بنابر این نباید کاری انجام دهیم که به ظرفیت انسانی لطمه وارد شده و افراد را از سیستم علمی خارج کنیم.

رئیس هیات مدیره نظام پزشکی بندرعباس تاکید کرد: تربیت گلخانه ای پزشک هیچ گره ای را باز نمی کند و تبعات آن، همین سیستم فعلی را هم دچار آسیب می کند .

وی یاد آور شد: اکنون نیز عوارض افزایش ظرفیت های قبلی را مشاهده می کنیم که کیفیت درمان کاهش داشته و پزشکان متبحر ما در حال مهاجرت هستند در حالی که قبلا میزان مهاجرت بیمار به ایران بالا بود ؛ لذا با هزینه کردن و هدر رفت منابع نیروی پزشکی را تربیت می کنیم که به راحتی مهاجرت نموده و در خدمت سیستم سلامت سایر کشورها خواهد بود.

کرم پور با اظهار تاسف از این که بهترین نخبگان و منابع علمی و انسانی خود را رایگان در اختیار سایر کشورها می گذاریم؛ خاطرنشان کرد: اخیرا شاهد هجمه های رسانه ای و مسائلی هستیم که به ناحق به پزشکان ما نسبت داده می شود که ایران بهشت پزشکان است؛ اگر شرایط کشور برای ماندگاری و خدمت رسانی همکاران مناسب بود، پس آمار بالای مهاجرت نشانگر چیست؟چطور کسی حاضر می شود وطن خود را ترک کرده و به عنوان شهروند درجه دو در سایر کشورها زندگی کرده و به فعالیت بپردازد؟

وی گفت: باید بپذیریم که راه اشتباه در حوزه بهداشت و درمان خروجی اشتباه را به دنبال داشته و حاصل آن فروپاشی سیستم درمان است.

انتهای پیام

 

 

 

 

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.