جمعه، 10 فروردین 1403

هزینه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی را باید مردم پرداخت کنند

هزینه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی را باید مردم پرداخت کنند
عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که در چند ماه اخیر جامعه دندانپزشکی و حتی مدیران ارشد وزارت بهداشت با تغییر سیاست گذاری مبنی بر افزایش تعداد دانشجویان ، با بیان دلایل علمی با این طرح مخالفت کرده اند؛ گفت: نهایتا در کمال ناباوری این طرح بدون ایجاد زیر ساخت های لازم تائید و تصویب شد که هزینه های اجرای آن باید از جیب مردم پرداخت شود.

دکتر بهنام عباسیان در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با ابراز تاسف از این که انگیزه خدمت رسانی به مردم هر روز بر جامعه دندانپزشکی تنگ تر می شود؛ اظهار کرد: هر چند که سیاست گذاران وزارت بهداشت به نهادینه شدن سلامت دهان و دندان اعتقاد دارند اما با ابلاغ آئین نامه ها و طرح ها به لایه های پائین مدیریتی ماهیت کار کاملا متفاوت است.

وی با اشاره به این که در جهان امروز سلامتی دهان و دندان یکی از دغدغه ها ی دولتمردان است؛ افزود: در این راستا باید سیاستگذاران امر با افزایش انگیزه و ایجاد مشوق های اجتماعی خدمات شایسته ای را به آحاد مردم ارائه دهند تا شاهد جمعیت سالم به لحاظ شاخص های دهان و دندان باشیم.

وی ادامه داد: در چند ماه اخیر جامعه دندانپزشکی و حتی مدیران ارشد وزارت بهداشت با تغییر سیاست گذاری مبنی بر افزایش تعداد دانشجویان ، با بیان دلایل علمی با این طرح مخالفت کرده و نهایتا در کمال ناباوری این طرح بدون ایجاد زیر ساخت های لازم  تائید و تصویب شد که هزینه های اجرای آن باید از جیب مردم پرداخت شود.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با گریزی به مبحث بیمه خدمات دندانپزشکی تصریح کرد : طبق قانون ؛ سازمان های بیمه گر باید 70 درصد هزینه های سلامت مردم را پرداخت کنند اما با عملکرد ضعیف خود و پاک کردن صورت مسئله در عمل هزینه های سلامت از جیب مردم و پزشکان پرداخت می شود.

عباسیان با اشاره به این که در سال 99 تعرفه های دندانپزشکی با وجود اعتراضات شدید به دلیل غیرواقعی بودن در بخش دولتی ، خصوصی و خیریه با مشخص کردن اجزای آن (جزء حرفه ای، فنی و هزینه مواد) تصویب و به سراسر کشور ابلاغ شد؛ اظهار کرد: در این میان درصد بیمه شدگان تأمین اجتماعی تا پایان سال 99 بالغ بر 52% جمعیت را به خود اختصاص داده که نشانگر اهمیت موضوع سلامت است هر چند که خدمات پایه بیمه تأمین اجتماعی برای جمعیت تحت پوشش خود شامل خدمات پیشگیری، کشیدن دندان،  ترمیم یک سطحی و دوسطحی و جرم گیری بوده که خود نقش مهمی در سلامتی دهان و دندان آحاد مردم جامعه ایفا می کند .

وی اضافه کرد: در این میان مدیران ارشد سازمان تامین اجتماعی به نوبه خود برای نفع بیشتر فشار را بر همکاران دندانپزشک شاغل در مراکز تامین اجتماعی افزایش داده و با کم کردن تعرفه های ابلاغی وزارت بهداشت در بخش دولتی و همچنین کم کردن جز حرفه ای آن ضربه ی مهلکی به سلامتی آحاد مردم و جامعه دندانپزشکی وارد نموده اند.

وی با طرح این سوال که چرا سیاست مداران تامین اجتماعی جزیره ای عمل نموده و قوانین وزارت بهداشت که شاخص سلامتی عموم مردم است ؛ نادیده می گیرند؟ آیا نمی دانند با بی انگیزه کردن شاغلین دندانپزشک در تامین اجتماعی به سلامتی  آحاد مردم آسیب می رسانند؟

عضو شورای عالی نظام پزشکی خاطرنشان کرد: شاید بحث سلامتی دهان و دندان برای مدیران ارشد بیمه  به دلیل گران بودن مواد و تجهیزات از اهمیت خاصی برخوردار ؛ لذا قضاوت را به بیمه شدگان تامین اجتماعی می سپارم که خود همواره از درد دندان آسیب فراوانی دیده اند .

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.