شنبه، 8 اردیبهشت 1403

افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی علوم پزشکی راهگشای مشکلات نیست

افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی علوم پزشکی راهگشای مشکلات نیست
رئیس نظام پزشکی شیراز با اشاره به این که افزایش ظرفیت ها نه تنها موجب تسهیل دسترسی مردم به خدمات نخواهد شد، بیان کرد: این مهم زمینه مهاجرت بیشتر جامعه پزشکی را فراهم نموده که تبعات ناشی از آن متوجه مردم خواهد شد.

دکتر محمد رضا دیدبان اردکانی در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با اشاره به این که اکنون در کشور ما از تمام فضا و امکانات آموزشی به صورت حداکثر جهت آموزش دانشجویان استفاده می شود؛ بیان کرد: در صورت افزایش دانشجو قطعاً مشکلاتی از قبیل کاهش فضای آموزشی، محدودیت استفاده از اساتید و ... به وجود می آید که  نتیجه آن تربیت دانشجویان کم سواد خواهد بود و تبعات و آسیب های ناشی از آن نیز در نهایت متوجه مردم و بیماران می شود.

وی با اشاره به این که در سال‌های اخیر گزینش دانشجو برای مناطق محروم به صورت ویژه و با سهمیه مخصوص انجام می پذیرد؛ افزود: در وهله اول شایسته است که جهت پوشش مناطق محروم و دور افتاده از این دانش آموختگان استفاده شود که متاسفانه اغلب این همکاران در مناطق برخوردار حضور دارند و تا زمانی که زیرساخت های اعزام پزشک به مناطق محروم اعم از امکانات رفاهی و تعیین تعرفه های واقعی انجام نشود، اگر پذیرش دانشجو را چندین برابر هم کنیم باز مشکلات مناطق محروم مرتفع نخواهد شد؛ لذا این کار دور باطلی خواهد بود که نتیجه ای در بر ندارد.

 رئیس نظام پزشکی شیراز با بیان این که نظام سلامت کشور بویژه در سال‌های اخیر دچار مشکلات و چالش های زیادی شده است؛ ادامه داد:  افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوهای علوم پزشکی بدون برنامه ریزی می تواند این مشکلات و معضلات را افزایش داده و خدمت رسانی به افراد جامعه را خدشه دار کند.

دیدبان اردکانی تصریح کرد : افزایش ظرفیت ها نه تنها موجب تسهیل دسترسی مردم به خدمات نخواهد شد بلکه با تنگ‌تر شدن فضای کسب و کار زمینه مهاجرت بیشتر جامعه پزشکی را فراهم نموده که این مهم اکنون یکی از معضلات نگران کننده جامعه است.

وی با تاکید بر این که افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی علوم پزشکی برای نظام سلامت هزینه  دارد؛ خاطرنشان کرد: افزایش ظرفیت ها در این برهه زمانی و با توجه به معضلات اقتصادی و تحریم ها به طور حتم نظام سلامت را دچار مشکلات فراوانی از جمله کسری بودجه و کاهش کیفیت  آموزش می کند.

رئیس نظام پزشکی شیراز یادآور شد: به طور کلی طرح افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی نه تنها نمی تواند در فضای امروزی مشکلی از نظام سلامت و مردم را حل کند بلکه با افزایش هزینه‌های آموزش و مهاجرت بی رویه دانش آموختگان علوم پزشکی زیان های فراوانی را به جامعه وارد می نماید.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.