جمعه، 10 فروردین 1403

دفتر پزشکان عمومی سازمان  نظام پزشکی برگزار کرد:

نشست هم اندیشی مشکلات پزشکان عمومی با حضور اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی

نشست هم اندیشی مشکلات پزشکان عمومی با حضور اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی
نشست هم اندیشی در خصوص چالش های نظام سلامت با محوریت پزشکان عمومی امروز در محل سازمان نظام پزشکی تشکیل و ضرورت تشکیل کارگروهی به منظور بررسی آماری چالش های این گروه از جامعه پزشکی در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی در این جلسه که با حضور دکتر آریان پور و دکتر ابراهیمی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ، دکتر جمالی از نمایندگان ادوار ، رئیس کل و معاونین سازمان نظام پزشکی و  نمایندگان پزشکان عمومی از شهرهای مختلف کشور با ریاست دکتر عباس آقازاده مسرور مشاور رئیس کل و رئیس دفتر پزشکان عمومی سازمان نظام پزشکی تشکل شد ؛ اهم مسائل و مشکلات پزشکان عمومی کشور به عنوان سطح اول مراجعه مردم به مراکز درمانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدا دکتر آقازاده با اشاره به این که هدف از تشکیل این جلسه بررسی آماری تعداد پزشکان عمومی شاغل و بیکار در نظام سلامت بوده تا به لحاظ کیفی بتوان راهکارهایی را برای رفع موانع موجود ارائه نمود؛ اظهار کرد: به دنبال ارائه راهکارها و پیگیری مطالبات پزشکان عمومی هستیم که در نظام سلامت مغفول واقع شده اند.

وی با بیان این که باید مهمترین چالش های پزشکان عمومی را استخراج نموده و با همراهی سایر فعالان صنفی بتوانیم سازمان نظام پزشکی را همراه و همگام با خواسته ها و اهداف این همکاران نمائیم؛ افزود: با همکاری معاونت فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی آماری از فعالیت کمی و کیفی پزشکان عمومی سطح کشور فراهم نمودیم تا بدانیم ماتریس اشتغال این همکاران در چه وضعیتی قرار دارد.

وی ادامه داد: مواجهه درست با چالش ها نیازمند آگاهی از کمیت و کیفیت واقعیات بوده و در جهت گیری های آتی تاثیر گذار خواهد بود.

در ادامه نمایندگان پزشکان عمومی که از شهرهای مختلف دراین جلسه حضور یافته بودند هر یک به بیان معضلات پزشکان عمومی از جمله نادیده انگاشتن توان بالقوه این گروه در  حوزه درمان اعتیاد، عدم ثبات و امنیت شغلی، فقر فرهنگی و اطلاعاتی مسئولان نسبت به توانایی های پزشکان عمومی ، بدعت گذاری های غیرکارشناسی در حیطه فعالیت این گروه از پزشکان، الزام عقد قرارداد با بیمه ها، تضاد منافع و عدم وجود شرح وظایف مشخص در حیطه فعالیت پزشکان عمومی از سوی کمیسیون تعیین صلاحیت حرفه ای، عدم وجود سامانه ای واحد برای اعلام مشکلات پزشکان عمومی سراسر کشور و ... پرداختند.

دکترمحمد رضا خردمند معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی نیز ضمن اشاره به این که 90 درصد بار مراجعه به اورژانس مراکز درمانی بر عهده پزشکان عمومی است؛ اذعان کرد: باید معضلات این همکاران جدی گرفته شود و با تدبیر و مدیریت مناسب نسبت به مرتفع سازی مشکلات آنان اقدام شود زیرا وجود چالش های متعدد در واقع ظلم بی حد به پزشکان عمومی است.

دکتر یحیی ابراهیمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای  اسلامی نیز با بیان این که جامعه پزشکی با شیوع اپیدمی کرونا در خط مقدم مبارزه با این بیماری خوش درخشیدند؛ اظهار کرد: ایثارگری های جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس و شیوع بیماری کووید 19 بر کسی پوشیده نیست و اگر امروز بحث افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته های پزشکی مطرح می شود باید بسته های حمایتی برای قدردانی از تلاش های همکاران نیز در نظرگرفته شود.

وی افزود: چطور بدون فراهم نمودن زیرساخت ها و امکانات لازم انتظار داریم که پزشکان در مناطق محروم ماندگار شده و به فعالیت بپردازند در حالی که به طور ریشه ای نسبت به رفع مشکلات آنان اقدامی انجام نداده ایم.

وی ادامه داد: پزشکان بدون  کوچکترین امکانات رفاهی به دورترین نقاط مرزی کشور رفته و به بیماران خدمت می دهند اما کسی قدردان زحمات آنان نیست اما به محض این که یک ساعت پزشکی در درمانگاه حضور نداشته باشد بلافاصله این موضوع رسانه ای شده و هجمه های زیادی به همکارانمان وارد می شود.

دکتر آریان پور از دیگر اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز ضمن حمایت از تلاش های جامعه پزشکی در اقصی نقاط کشور بیان کرد: رئیس کل سازمان نظام پزشکی در دفاع از حقوق جامعه پزشکی قاطع و محکم عمل نموده است و کمیسیون بهداشت مجلس نیز پیگیر مطالبات به حق پزشکان است .

گفتنی است پس از بحث و بررسی های لازم پیرامون مشکلات پزشکان عمومی کشور و ارائه آمار کمی سازمان نظام پزشکی در خصوص این پزشکان ؛ مقرر شد اعضای حاضر و کارشناسان مربوطه بررسی های لازم را تا جلسه بعدی در این زمینه انجام داده و ماتریس پزشکان عمومی تهیه شود.

همچنین کارگروهی جهت بررسی و هدایت آماری پزشکان عمومی تشکیل و مقرر شد در سایت سازمان نظام پزشکی لینک تخصصی برای جمع آوری مشکلات پزشکان عمومی بارگذاری شود تا این همکاران بتوانند انتقادات؛ پیشنهادات و راهکاری خود را جهت رفع معضلات ارائه نموده و پیرو مکاتبه رئیس کل سازمان نظام پزشکی در مورد تشکیل کمیسیون ملی تعیین حدود و صلاحیت حرفه ای پزشکان و حرف وابسته ، پیگیری ها انجام و اقدامات ضروری صورت گیرد.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.