چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403

واکنش رییس کل سازمان نظام پزشکی به افزایش ظرفیت‌ پذیرش دانشجوی پزشکی:

ایرانیان در حوزه سلامت حسرت هیچ کشوری را نمی‌خورند/ اعتماد مردم به خدمات پزشکی در کشور

ایرانیان در حوزه سلامت حسرت هیچ کشوری را نمی‌خورند/ اعتماد مردم به خدمات پزشکی در کشور
رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور در واکنش به طرح دوباره مباحث مرتبط با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی، تاکید کرد: نکته دیگر این است که در حال حاضر مردم ما در حوزه سلامت حسرت هیچ کشوری را به لحاظ توانمندی ارائه خدمت نمی‌خورند. یعنی به این صورت نیست که به عنوان مثال بگویند ای کاش این عمل قلب باز را در کشور دیگری انجام می‌دادیم. اعتماد به توانمندی ارائه خدمات پزشکی در کشور وجود دارد و زحمات زیادی کشیده شد که مردم به این اعتماد برسند و کار راحتی نبوده است. این سرمایه بسیار بزرگی است که مغفول است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی، دکتر محمد رییس‌زاده با حضور در محل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وی با بیان اینکه طبق محاسبات سازمان نظام پزشکی هزینه اعمال جراحی در کشور ما متناسب با حقوق دریافتی متوسط مردم، به مراتب از کشورهای دیگر پایین‌تر است، گفت: به عنوان مثال انجام یک عمل قلب باز در کشورهای اطراف ما حداقل ۴۰ هزار دلار است  و تا ۴۰۰ هزار دلار هم داریم. در حالی که در کشور ما در گران‌ترین مرکز هم یک عمل قلب باز بالای ۱۰۰ میلیون تومان نمی‌شود و بیمه‌ها هم پوشش می‌دهند. در عین حال ما این هزینه را با حقوق مردم متناسب‌سازی کردیم که هزینه‌های خدمات پزشکی در کشور ما چهار برابر ارزان‌تر است. به طوری که یک کارمند متوسط در کشور ما با چهار ماه حقوقش می‌تواند یک عمل قلب باز آزاد انجام دهد. در حالی که در یکی از کشورهای همسایه با متناسب‌سازی حقوق به ریال دریافتیم که فرد با ۱۵ ماه حقوقش می‌تواند عمل قلب باز را به صورت آزاد انجام دهد.

اعتماد مردم به خدمات پزشکی در کشور

وی تاکید کرد: نکته دیگر این است که در حال حاضر مردم ما در حوزه سلامت حسرت هیچ کشوری را به لحاظ توانمندی ارائه خدمت نمی‌خورند. یعنی به این صورت نیست که به عنوان مثال بگویند ای کاش این عمل قلب باز را در کشور دیگری انجام می‌دادیم. اعتماد به توانمندی ارائه خدمات پزشکی در کشور وجود دارد و زحمات زیادی کشیده شد که مردم به این اعتماد برسند و کار راحتی نبوده است. این سرمایه بسیار بزرگی است که مغفول است. در ذهن هیچ یک از ما نیست که  اگر بیمارمان یک عمل پیچیده مغز و اعصاب نیاز داشته باشد، به خارج از کشور بروم تا کیفیت بهتری داشته باشد. البته برعکس این موضوع صدق می‌کند. ما ایرانیانی داریم که برای دریافت خدمات درمانی از خارج از کشور به داخل کشور می‌آیند، اما این ذاتی و همیشگی نیست و این موضوع را برخی افراد متوجه نیستند.

کیفیت کار پزشکان ایرانی در معرض خطر است

رییس‌زاده تاکید کرد: باید توجه کرد که این دستاورد بزرگ ممکن است با برخی تصمیم‌گیری‌های غلط شکسته شود و متاسفانه با روندی که در حال حاضر می‌بینیم، خواهد شد. به طوری که به جایی می‌رسیم که چند صباح دیگر برای فلان عمل جراحی، این خطر وجود دارد که دیگر به کیفیت کار پزشک ایرانی اعتماد وجود نداشته باشد و آن زمان افراد حاضر هستند که تمام دارایی‌شان را هزینه کنند و برای اینکه عزیزشان درمان بهتری دریافت کند، به کشور دیگری بروند. باید توجه کرد که اعتماد به کیفیت کار پزشکان در کشور نعمت بسیار بزرگی است. معتقدیم این توانمندی در داخل کشور وجود دارد، حال ممکن است دسترسی کم یا سخت باشد که البته اینطور نیست.

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور با تاکید بر اینکه هزینه‌های خدمات پزشکی در کشور ما به مراتب پایین‌تر از سایر کشورهاست، گفت: در کشورهای دیگر اگر به نسبت حقوق هزینه خدمات پزشکی را محاسبه کنید، خدمات پزشکی‌شان خیلی گران‌تر از ماست، اما آن‌ها مساله را به گونه‌ای حل می‌کنند و مثلا پوشش بیمه‌ای بالا می‌دهند. من نمی‌گویم که مردم ما راحت هستند و هزینه نمی‌دهند، بلکه وقتی مطلق حساب می‌کنید، عدد مطلق خدمات پزشکی در کشور ما ارزان‌تر از کشورهای دیگر است. حال ممکن است همین عدد هم برای مردم ما سخت باشد که البته بیمه‌ها باید آن را پوشش دهند.

وی گفت: حال اگر اعتماد مردم به کیفیت خدمات پزشکی از بین برود، به عنوان مثال برای یک عمل قلب باز باید به خارج از کشور برود و یک میلیارد تا یک میلیارد و ۲۰۰ پول از کشور خارج کرده و برای درمان هزینه کند. این هزینه خالص بوده و حال به این میزان هزینه‌های رفت و آمد، اقامت و ... نیز اضافه می‌شود. نگرانی ما این است که اگر این توانمندی و کیفیت رعایت نشود، در چند سال آینده دچار مشکل می‌شویم. مگر مردم از بسیاری از کشورها برای درمان‌شان به کشور ما مراجعه نمی‌کنند؟. این خطر وجود دارد که با ادامه این روند، مردم ما دچار چنین مشکلی شوند و این موضوع برای کشورمان خوب نیست.

کیفیت خدمات پزشکی را مخدوش نکنید؛ مردم متضرر می‌شوند

وی تاکید کرد: اگر می‌بینید که دغدغه داریم و اعلام می‌کنیم که افزایش ظرفیت باید متناسب با رعایت کیفیت باشد، برای این است که به آن روز نرسیم. به عنوان مثال همواره کشور گرجستان را در سر ما می‌کوبند و می‌گویند گرجستان ۶۳ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد، اما ما در کشور ۱۵ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر داریم. حال اصلا اگر سرانه پزشک کشور را به ۶۳ در هر ۱۰ هزار نفر رساندیم یا اصلا به ۱۰۰ پزشک در هر ۱۰ هزار نفر رساندیم، باید پرسید حاضر هستید عزیز خودتان را برای عمل جراحی در اختیار آن پزشکی که در این روش فارغ‌التحصیل شده است، بسپارید یا اینکه خودتان برای درمان به خارج از  کشور می‌روید و مردم باید با این وضعیت سروکار داشته باشند؟. بنابراین اینکه می‌گوییم افزایش ظرفیت متناسب با کیفیت باشد، مهم است و کیفیت در حوزه سلامت حیاتی است.

رییس‌زاده با بیان اینکه کیفیت در همه حوزه‌ها حیاتی است، گفت: ماشین هم که تولید می‌کنید با جان افراد سروکار دارد، اما کیفیت در حوزه سلامت با جان افراد ارتباط مستقیم دارد. اگر کیفیت خدمات پزشکی را مخدوش کنید، به این راحتی قابل جبران نیست. ظرفیت‌ها را بالا برده و دیگران هم کف می‌زنند و هورا می‌کشند و فکر هم می‌کنیم که خدمت زیادی به مردم کرده‌اند، اما ما متوجه می‌شویم که هم به لحاظ هزینه و هم به لحاظ کیفیت ارائه خدمات و هم از نظر غرور و توانمندی ملی چه آسیبی به پزشکی کشور وارد می‌کند. در حال حاضر در دنیا پزشکی ما خوشنام و توانمند است. حوزه پزشکی ما در مقایسه با اروپا و آمریکا بسیار سربلند است.

رییس‌زاده گفت: باید توجه کرد که تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی و دور زدن کارشناسان حوزه سلامت و بیان مطالبی مانند اینکه آنها تعارض منافع داشته و انحصار طلب هستند، هم به لحاظ هزینه‌ها، هم به کیفیت ارائه خدمت و غرور ملی و دستاورد خودکفایی مطلق حوزه سلامت، آسیب می‌زند.

رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: دائما از بحث تعارض منافع صحبت می‌کنند، یکبار در جایی اعلام کردم که اگر فکر می‌کنید تعارض منافع وجود دارد، امور قصاب‌ها را هم به نانواها بدهید. در همه صنوف، صنف و بدنه کارشناسی تصمیم‌گیر است؛ چاره‌ای نداریم جز اینکه در هر حوزه‌ای به متخصصین همان حوزه اعتماد کنیم. البته نهادهای بالادستی هم باید نظارت کنند، نه اینکه نهادهای کارشناسی را حذف کرده و خودشان تصمیم بگیرند و در این صورت حتما این تصمیمات غلط از آب درمی‌آید. نگرانی‌های ما از این باب است، وگرنه چه نگرانی از باب تعارض منافع می‌توانیم داشته باشیم؟ این حرف بی ربطی است که با این شعار، آن عوارض  را برای آینده کشور رقم می‌زنند.

انتهای پیام/

سازمان نظام پزشکی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.