پنجشنبه، 9 فروردین 1403

پزشکان متخصص طرحی از ناعادلانه ترین حقوق و مزایا برخوردارند/ نباید انگیزه فعالیت از این همکاران گرفته شود

پزشکان متخصص طرحی از ناعادلانه ترین حقوق و مزایا برخوردارند/ نباید انگیزه فعالیت از این همکاران گرفته شود
عضو شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر این که پزشکان طرحی از وضعیت معیشتی مناسبی برخوردار نبوده و امنیت شغلی ندارند؛ گفت: بخش زیادی از بار کاری در بیمارستان های دولتیِ سراسر کشور از برخوردارترین تا محروم ترین مناطق بر عهده همکاران طرحی بویژه متخصصان ضریب کا است اما از ناعادلانه ترین حقوق و مزایا برخوردارند.

 

دکتر یدالله سهرابی در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با اشاره به این که پزشکان طرحی در زمان همه گیری کرونا خدمات زیادی را در اقصی نقاط کشور به بیماران ارائه دادند؛ اظهار کرد: نبود شرایط مناسب اسکان، ساعات کاری زیاد، کشیک های طاقت فرسا و شرایط سخت سکونت در مناطق محروم و دورافتاده بخشی از مشکلات همکاران طرحی است که با آن دست و پنجه نرم می کنند.

وی افزود: وي با اشاره به این که یکی از اعتراضات پزشکان طرحی دادن تعهد محضري براي گذراندن طرح اجباري است، تصریح کرد: پزشکان عمومی براي متخصص شدن باید تعهد محضري بدهند که در مناطق محروم طرح خود را بگذرانند وگرنه اجازه تحصیل ندارند و این نوعی ظلم به افرادي است که خواهان اخذ تخصص هستند.

وی با بیان این که دریافتی پزشکان طرحی تناسبی با مدرک تحصیلی و کار طاقت فرسای آن ها ندارد؛ ادامه داد: کارانه متخصصان طرحی نیز تحت عناوین پلکان و قاصدک و ... این همکاران را عملا به سمت خدمات و کار کمتر ترغیب می کند که دور از انصاف است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با ا شاره به این که تاخیر در پرداخت همین کارانه های ناچیز بی عدالتی در حق پزشکان متخصص طرحی است؛ تصریح کرد: عادلانه نیست خدمتی که امروز ارائه می شود حق الزحمه اش را سال بعد به این همکاران پرداخت کنند و باید وضعیت نامناسب اقتصادی و معیشتی پزشکان متخصص طرحی را که در سخت ترین شرایط رفاهی مشغول فعالیت هستند همواره در نظر گرفت و با ایجاد انگیزه و بسته های تشویقی بسترهای لازم را جهت ماندگاری همکاران طرحی در مناطق محروم فراهم نمود.

به گفته سهرابی افزایش معنی دار حقوق ثابت متناسب با مسئولیت اقدامات پزشکی، حذف مالیات و پرداخت پلکانی در مناطق محروم، اجرای مصوبات و قوانین موجود بصورت یکسان در دانشگاه‌ها، ارائه تسهیلات وام و خدمات رفاهی و ...از جمله مطالبات پزشکان متخصص طرحی است و تصمیم گیری دانشگاه برای محل زندگی و محل کار این همکاران در واقع نقض حقوق شهروندی محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: پزشکان متخصص طرحی همه این رنج‌ها و مشقت‌ها را تحمل می‌کنند تا طبیب شوند اما در نهایت هیچ انگیزه‌ای برای ماندن در مناطق محروم ندارند و همواره منتظرند تا زمان پایان طرحشان فرارسیده و خود را از آن منطقه آزاد کنند  .

این عضو شورای عالی نظام پزشکی در پاسخ به این سوال که آیا پزشکان طرحی ضریب k می توانند در مطب کار کنند؛ اذعان کرد:  پزشک طرحی نمی تواند در طول طرح جای دیگری باشد مگر آنکه در 15روزی که کشیک نیست،  دانشگاه مربوطه اجازه دهد که در بخش خصوصی کار کند که با توجه به حجم بالای کار ، مسئولیت و استرسی که این همکاران متحمل می شوند زمانی برای فعالیت در مطب باقی نمی ماند ضمن آن که اجازه چنین فعالیتی هم به آن ها داده نشده و در کل باید گفت قانونگذار قوانینی را برای پزشکان متخصص طرحی ضریب kوضع نموده است که پزشک رغبتی برای ماندن در بخش دولتی و مناطق محروم و دورافتاده ندارد.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.