شنبه، 1 اردیبهشت 1403

دستیاران مورد استثمار کاری و حرفه ای قرار گرفته اند/ جذابیتی برای ورود به رشته های دستیاری وجود ندارد

دستیاران مورد استثمار کاری و حرفه ای قرار گرفته اند/ جذابیتی برای ورود به رشته های دستیاری وجود ندارد
رئیس نظام پزشکی ملارد با اشاره به این که دستیاران نسبت به حجم وظایف ومسئولیت هایشان از حقوق و مزایای اندکی برخوردارند؛ گفت: در طول چند سال اخیر جذابیت رزیدنتی به شدت کاهش یافته و با خالی ماندن ظرفیت های دستیاری در رشته های مختلف مواجه شده ایم.

دکتر شهریار موسوی نژاد در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با  اشاره به این که دوره دستیاری یا رزیدنتی یکی از مراحل بسیار مهم تربیت پزشکان متخصص است؛ اظهار کرد: شرایط کار سخت و طاقت فرسای رزیدنتی بویژه در سال های  اول و دوم رشته های ماژور باعث فشار بسیار مضاعف روحی ، روانی و جسمی به دستیاران می شود.

وی افزود: خستگی کشیک های متعدد و طولانی با حجم بسیار زیاد کار و مسئولیت های داده شده به آنان در بسیاری از مواقع منجر به کاهش کارایی دستیاران می شود .

وی با اشاره به پرونده معروف libby zion که در نهایت دادگاه نیویورک رای  داد  "دستیاران  نمی توانند بیش از 80 ساعت در هفته یا بیش از 24 ساعت متوالی کار کنند"  تا بدینوسیله مانع از اشتباهات و قصور پزشکی شوند؛ ادامه داد: متاسفانه در ایران همکاران رزیدنت در برخی از رشته ها  به صورت یک روز در میان و گاهی اوقات تا ۴۰ ساعت به طور متوالی در بیمارستان مشغول به خدمت بوده و ساعات استراحت و آسایش آنان به قدر کافی و برای جبران خستگی مزمن تجمع یافته در طول زمان نیست.

رئیس نظام پزشکی ملارد با بیان این که در بسیاری از بیمارستان‌های آموزشی که با حجم بالای مراجعه کنندگان مواجه هستند اکثر کارها توسط همین دستیاران سال اول و دوم انجام می شود ؛ تصریح کرد: هر چند که  عده ای اعتقاد دارند حضور متمادی ومتوالی  دستیاران و کسب تجربه باعث بهبود روند آموزشی می شود اما بخش مهم  دیگر این موضوع یعنی فشار روحی، روانی و خستگی مزمن بر آموزش آنان تاثیرگذار خواهد بود.

موسوی نژاد با اشاره به این که از نظر حقوقی و انتظامی دستیاران دارای شماره نظام پزشکی بوده و در صورت قصور، بخشی از عواقب این امر متوجه همکاران دستیارخواهد بود؛ اذعان کرد:  قاعدتاً باید به نسبت حجم وظایف و مسئولیت هایشان به دستیاران توجه شده و از نظر پرداخت حقوق ،ساعت های کاری و کشیک مطابق با دیگر قوانین جاری مملکت با آنان برخورد نمود.

به گفته وی عدم توجه به نیازهای دستیاران و فشارهای وارده بر آنان بعد از فارغ التحصیلی و گذراندن ضریب کا از جمله طرح های طولانی مدت در مناطق محروم، پرداخت های نامتناسب ؛عدم امکان تاسیس مطب و فعالیت در بخش خصوصی باعث شده که در طول چند سال اخیر جذابیت رزیدنتی به شدت کاهش یافته و در طول ۲-۳ سال گذشته با خالی ماندن ظرفیتهای دستیاری مواجه شویم.

رئیس نظام پزشکی ملارد با اشاره به این که حقوق بسیار پایین دستیاران عملاً کفاف گذران خرج روزمره آنان را نمی دهد؛ خاطرنشان کرد: این امر سبب می شود در پاره ای از اوقات همکاران دستیار در بخشهای خصوصی نیز مشغول به فعالیت شوند که این موضوع خستگی بیشتر و فرسایش عمیق‌تر جسمی و روحی آنان را به دنبال دارد.

موسوی نژاد مهاجرت پزشکان و از سوی دیگری کاهش اقبال ورود به دوره دستیاری را زنگ خطری برای آینده پزشکی کشور دانست و گفت: عدم توجه به وضعیت دستیاران موجب کاهش سطح خدمات بهداشتی و درمانی جامعه می شود که در نهایت دود آن به چشم مردم خواهد رفت .

وی یادآور شد: وضعیت دستیاران در نظام سلامت کشور به گونه ای است که مورد استثمار کاری و حرفه ای قرار گرفته اند و عدم توجه به وضعیت آنان سبب کاهش ورود به دوره های دستیاری شده به طوری که اگر وضعیت به همین روال پیش رود طی 10 تا 15 سال آینده با کاهش تعداد پزشکان متخصص مواجه خواهیم شد.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

دکتر محسن علیلو چهارشنبه, 18 خرداد,1401 05:22
بهتر است کلا پزشکی رو خانواده ها بعنوان رشته تحصیلی انتخاب نکنن
امیر افخم رضایی چهارشنبه, 18 خرداد,1401 21:23
درود بر شما
بسیار عالی و حقیقت مطلب است