پنجشنبه، 30 فروردین 1403

ضرورت تامین "امنیت شغلی" تیم اجرای طرح پزشک خانواده بیش از پیش احساس می شود

ضرورت تامین "امنیت شغلی" تیم اجرای طرح پزشک خانواده بیش از پیش احساس می شود
معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که بدون برنامه ریزی های راهبردی و تخصیص منابع لازم نمی توان آینده مطلوبی را برای پزشک خانواده و سیستم ارجاع متصور بود؛ اظهار کرد: تا زمانی که نیازهای اولیه و امنیت شغلی تیم اجرای طرح پزشک خانواده مرتفع نشود؛ نمی توان شاهد کاهش هزینه های القایی در حوزه سلامت بود.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی؛ جلسه بحث و بررسی چالش های حوزه بهداشت و درمان با تاکید بر پزشک خانواده، سیستم ارجاع و پرونده الکترونیک در شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور دکتر عاملی، دکترشمس ،دکتر رضایی ، دکتر محققی ، دکتر محسن پور و دکتر اکبررنجبرزاده معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی و همچنین تعدادی از اعضای دستگاههای ذیربط برگزار شد.

در این جلسه مباحث مختلفی از زوایای گوناگون مطرح شد از جمله این که چرا قانون برنامه پنج  ساله ،قوانین سنواتی مجلس شورای اسلامی و سیاست های ابلاغی حوزه سلامت مقام معظم رهبری در مورد پزشک خانواده و سیستم ارجاع اجرا نمی شود که دلایل مختلف این مهم از جمله دیدگاه وزراء بهداشت درموضوع پزشک خانواده در دوره های مختلف مورد بررسی قرارگرفت که نوسانات جدی داشته است (برخی اعتقادی به این طرح نداشتند و برای برخی از وزراء این موضوع کمرنگ بوده و برخی هم  آمادگی لازم برای طرح پزشک خانواده نداشتند).

دکتر اکبر رنجبر زاده معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی که به نمایندگی از دکتر محمد رئیس زاده در این جلسه حضور پیدا کرده بود با اشاره به این که برای اجرایی شدن طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در کشور نیاز به منابع کاملا مشخص و بدون چالش داریم؛ تصریح کرد: این اعتبارات باید  1.5 تا 2 برابر نیاز اجرایی شدن طرح پزشک خانواده باشد تا بتوان در ابتدا نیازهای اولیه تیم اجرایی طرح پزشک خانواده را مرتفع نمود و پزشکان  عمومی ، مراقبین سلامت ،تیم دندانپزشکی و ماماها دلسوزانه  وارد این عرصه شده و به فعالیت بپردازند.

وی با بیان این که با اختصاص بودجه مورد نیاز و حتی بیش از آن چه که  محاسبات مشخص می کند ، می توان به آینده این طرح امیدوار بود؛ اذعان کرد: وقتی منابع لازم به طرح مذکور اختصاص داده شود ،در پایان سال با مدیریت دقیق و صحیح منابع و مصارف با کاهش شدید هزینه ها مواجه خواهیم شد.

وی افزود : پزشکی که هنوز دغدغه های اولیه زندگی را دارد؛ چطور می تواند در فرماندهی تیم پزشک خانواده موفق عمل کند زیرا هنوز با مشکلات زندگی خود مواجه است و 10 یا 15 میلیون تومان حقوق و دستمزد برای پزشک خانواده و 4 یا 5 میلیون تومان برای مراقبین سلامت و سایر اعضای تیم پزشک خانواده این طرح به سرانجام نمی رسد.

معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که باید برای اعضای تیم پزشک خانواده حقوق قابل قبولی تعریف کنیم؛ گفت: اعضای تیم پزشک خانواده باید از امنیت شغلی خود مطمئن باشند تا با تمام قدرت و توان وارد این عرصه شده و دلسوزانه به فعالیت بپردازند که در این صورت با کاهش شدید هزینه های القایی در نظام سلامت مواجه خواهیم بود.

رنجبر زاده در بخش دیگری از سخنان خود به ورود فناوری های دیجیتال در حوزه سلامت اشاره کرد و ادامه داد: می توان به صورت منفرد یا ترکیبی، درمان و مراقبت از سلامت افراد  را در بستر دیجیتال تعریف کنیم و با تشکیل و ایجاد سامانه الکترونیک همکاران عمومی و متخصص را به مشارکت دعوت کنیم .

وی اضافه کرد: درمان بر بستر دیجیتال یک واقعیت انکار ناپذیر است که در آینده ای نه چندان دور با آن رو به رو خواهیم شد که از حالا می توان روی این موضوع کار کرد و شنیده ها حاکی از آن است که اقداماتی در این زمینه انجام شده و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات به این امر ورود کرده اند.

وی با تاکید بر این که ضرورت دارد تا افراد صاحب نظر در حوزه اجرایی شدن پزشک خانواده و سیستم ارجاع اطلاعات جامع و تکمیلی را در این زمینه ارائه دهند؛ خاطرنشان کرد: همه متولیان ذیربط باید با مدنظر قراردادن سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت بسیج گونه وارد میدان عمل شده و با تمرکز این کار را به سرانجام برسانند.

معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی به وضعیت استخدامی پزشکان عمومی در طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع اشاره کرد و گفت: پزشکان عمومی 290 واحد به صورت ترمی و سالی واحدی و در دوران اینترنی نیز 24 ساعته فعالیت  می کنند اما زمان  استخدام به عنوان کارشناس ارشد جذب سیستم شده و  حقوق 6 تا 8 میلیون تومان برای آنان تعریف می شود که ظلم آشکاری در حق این همکاران است.

وی یاد آور شد : در  وزارت بهداشت ، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم هیچ سندی مبنی بر این که حقوق و  مزایای پزشک عمومی با کارشناس ارشد تعریف شود؛ وجود نداشته و انتظار می رود شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به این که ضرورت قانونی برای سیاست گذاری ها وجود دارد به این مهم ورود کرده و اقدامات لازم را انجام دهد.

انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.