جمعه، 31 فروردین 1403

کرونا حوزه سلامت را در دنیا غافلگیر نمود/ حاکمیت بیشتر به فکر سلامت مردم باشد

کرونا حوزه سلامت را در دنیا غافلگیر نمود/ حاکمیت بیشتر به فکر سلامت مردم باشد

رییس هیات مدیره نظام پزشکی تهران با بیان اینکه «کرونا» نشان داد که حاکمیت‌ها در دنیا باید بیشتر به فکر «سلامت» باشند، گفت: شروع اپیدمی کرونا در واقع حوزه سلامت را در دنیا غافلگیر نموده و آسیب های زیادی را به جوامع بشری وارد کرد.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی ، دکتر سید موید علویان در نشست خبری همایش جامع کووید ‌که امروز ۱۷ اردیبهشت‌ماه در محل این سازمان برگزار شد با بیان اینکه در روزهای پایانی کرونا به سر می‌بریم، گفت: دیر به فکر واکسن افتادیم و این موضوع، یکی از تصمیمات غلط در دوران کرونا بود که اتفاق افتاد و آن چه گذشت برای جان و اقتصاد مردم تلخ بود.


وی با اشاره به این که بیماری کرونا نقطه ضعف ها را در دنیا نشان داد؛ افزود: حاکمیت‌ها باید بیشتر به فکر سلامت مردم باشند، زیرا امنیت و سلامت ارکان یک حاکمیت را تشکیل می دهند و شروع اپیدمی کرونا در واقع حوزه سلامت را در دنیا غافلگیر نمود  و آسیب های زیادی را به جوامع بشری وارد کرد.


رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ با اشاره به این که کرونا اولین وآخرین تهدید در حوزه سلامت نیست؛ ادامه داد: اکنون به سمت مرحله پساکرونا حرکت می‌کنیم و ضرورت واکسیناسیون و آموزش و مراقبت بیشتر در جامعه وجود دارد.


علویان اضافه کرد: فقط کرونا نیست که جوامع را تهدید می‌کند بلکه بیماری‌های واگیر و غیرواگیر زیادی وجود دارند که جوامع را تهدید می کنند لذا باید به صورت فعالانه به این حوزه بپردازیم و از بروز بیشتر بیماری ها جلوگیری کنیم.


وی استقرار نظام فناوری اطلاعات، نظام پزشک خانواده و ... ضروری دانست و گفت: باید روی این حوزه ها سرمایه گذاری انجام دهیم و بسیاری از مسائل در حوزه کرونا قابل پیشگیری بود اما ورود دیرهنگام سیاست‌گذاران به مباحث کرونا از جمله واکسیناسیون و شنیده هایی مبنی بر این که نباید ایرانیان آزمایشگاه واکسن های خارجی باشند و ... از جمله مسائلی است که دارای تبعات حقوقی بوده و متولیان باید پاسخگو باشند.


وی با اشاره به این که در نظام پزشکی تهران بیش از ۴۷ اتاق فکر تشکیل دادیم که اساتید صاحب فن در آن حضور دارند، اظهار کرد:  یکی از موضوعاتی که به آن ورود کردیم ،کرونا و بیماری های مشابه آن است. در یک سال اخیر با حرکت‌های قوی در بحث واکسیناسیون نشان داده شد که می‌شود کاری را انجام داد، به شرط آنکه تضاد منافع وجود نداشته باشد. تضاد منافع یکی از آفت‌های نظام حاکمیتی در تمام بخش‌ها است‌. یک سیاستگذار نباید در سیاست‌های ابلاغی خود ذی‌نفع باشد و شرکت دارویی داشته باشد؛ این در دنیا بزرگ‌ترین جرم است. در کشور ما از کنار این جرم‌ها رد می‌شوند که منجر به آسیب‌های اجتماعی، امنیتی و... شده است. ما برای اینکه آماده پاندمی‌ها و بیماری‌های دیگر باشیم نیازمند اصلاح نظام سلامت هستیم‌.


در ادامه داوود یادگاری نیا دبیر علمی نخستین همایش جامع کووید ۱۹، افزود: پاندمی کرونا نشان داد که جوامع باید آماده مقابله با بیماری‌های عفونی و پاندمی ها باشند.

وی ادامه داد: واکسیناسیون نقش عمده‌ای در پیشگیری و کنترل پاندمی داشت و روند بیماری رو به کاهش رفت.ممکن است برای ایمنی در مقابله با کرونا، لازم باشد هر سال واکسن یادآور تزریق شود.


به گفته یادگاری نیا در همایش پیش رو سعی شده از افراد با تجربه و صاحب نظر برای انتقال تجربیات پاندمی کرونا استفاده شود .


حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، نیز با اشاره به این که در کشور ما اگر توفیقی حاصل شده بر اساس وجود نظام شبکه بهداشتی بوده و اگر ضربه‌ای خورده‌ایم، به دلیل نگاه درمان محور بوده است؛ تصریح کرد: یکی از نکات اشتباه ما در بحران کرونا، نگاه درمان محور بر اساس داروهایی بود که استفاده شد؛ در حالی که اگر زودتر واکسن تهیه شده بود، آسیب کمتری می‌دیدیم.


وی افزود: هزینه‌ای که برای چند قلم داروی کرونا در بیمارستان‌ها استفاده شد، ۷۰۰ میلیون دلار بود که می‌توانست صرف تهیه و تولید واکسن شود.


وی یاد آور شد: بحران کرونا نشان داد که اگر بشر از اصول عالی مدیریت خارج شود دچار ضربه های سهمگین می شود .


سید امیرپاشا طبائیان دبیر اجرایی اولین همایش جامع کووید 19 نظام پزشکی تهران بزرگ نیز خاطرنشان کرد: این همایش 21 لغایت 23 اردیبهشت ماه جاری برای تمام رشته هایی که به نوعی با بیماری کووید در ارتباط هستند، با 14 پنل تخصصی در سالن اجتماعات ایران مال بصورت رایگان برگزار خواهد شد.


انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.