شنبه، 1 اردیبهشت 1403

جامعه پزشکی همواره با زیان 20 تا 30 درصدی در زمینه تعرفه ها مواجه بوده است

جامعه پزشکی همواره با زیان 20 تا 30 درصدی در زمینه تعرفه ها مواجه بوده است
عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این عدم تعیین تعرفه های واقعی و نیز دیرکرد اعلام آن از سوی دولت گفت: اگر مجموع تاخیر در اعلام تعرفه ها و پرداخت مطالبات واحد های پزشکی را در نظر بگیریم ، جامعه پزشکی همواره با زیان 20 تا 30 درصدی رو به رو بوده است .

دکتر عبدالرسول صداقت در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با اشاره به این که یکی از بزرگترین و مشکل سازترین مسائلی که در پیش روی نظام سلامت وجود دارد ؛ عدم درک درست از کارایی و فلسفه وجودی جامعه پزشکی است، اظهار کرد: این مهم ناشی از این است که اصولا مسئولان کشور مقوله امنیت را نمی شناسند در حالی که باید بدانند بخش بزرگی از امنیت هر جامعه ای در گروِ سازوکار بزرگی به نام جامعه پزشکی است .

وی افزود : اگر همکاران رشته های مختلف پزشکی نباشند، امنیت کشور بیش از مرزها در خطر خواهد بود زیرا وقتی سازو کار سلامت در جامعه وجود نداشته باشد ، کشور از درون دچار بحران می شود.

وی با گریزی به مبحث تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی و گلایه از دیرکرد اعلام آن ادامه داد: شاهد حرکات نمایشی در شورای عالی بیمه و سایر ارکان مرتبط با نظام سلامت در خصوص تعرفه های پزشکی هستیم و همواره اعلام تعرفه ها با تاخیر قابل توجهی همراه بوده است  و به  ازای هر یک ماه تاخیر در اجرای تعرفه ها به میزان یک دوازدهم ضرور و زیان به هر دو بخش دولتی و خصوصی وارد می شود.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان این که سازمان های بیمه گر به طور متوسط بین 6 تا10 ماه در پرداخت مطالبات بخش خصوصی و دولتی تاخیر دارند؛ تصریح کرد:  اگر میانگین پرداخت مطالبات را همان 6 ماه در نظر بگیریم ، بر اساس محاسبات تورم در کشور، عملا جامعه پزشکی حداقل با حدود 15 تا 20 درصد زیان تعرفه خود را دریافت می کند و اگر مجموع تاخیر در اعلام تعرفه ها و پرداخت مطالبات گروههای پزشکی را در نظر بگیریم ، جامعه پزشکی همواره با زیان 20 تا 30 درصدی رو به رو بوده است .

صداقت با اشاره به این که  اگر تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی  را  هر سال 30 درصد نیز افزایش دهند، تازه جبران تاخیر در اعلام تعرفه و پرداخت مطالبات است؛ خاطرنشان کرد:  عدم اعلام به موقع تعرفه ها و نیز عدم تعیین تعرفه های واقعی نوعی از هم گسیختگی را به دنبال خواهد داشت به طوری که برخی از همکاران برای جبران هزینه های مازاد خود با شروع سال جدید به طور خود سرانه و بر حسب ظن و گمان اقدام به افزایش تعرفه های دریافتی خود می کنند.

**علی رغم همه از خودگذشتگی ها جامعه پزشکی مورد نوعی تمسخر و بازی قرار گرفته است

رئیس سازمان نظام پزشکی کرج با اشاره به تلاش ها و از خودگذشتگی جامعه پزشکی و کادر درمان در دوران شیوع بیماری کووید 19 اذعان کرد: در سال جدید نیز با وجود همه رنج ها و مشقت هایی که جامعه پزشکی در دوران کرونا متحمل شد، به جای این که مورد محبت قرار گیرد انواع هجمه ها به این قشر وارد شده و مورد آزردگی و رنجش خاطر قرار گرفت.

وی افزود: هنوز تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی اعلام نشده و عدم درک درست و منطقی متولیان امر از شرایط جامعه پزشکی موجب شده تا هر روز تعداد قابل توجهی از همکاران تمایل به مهاجرت داشته باشند و تاکی باید شاهد خروج نخبگان از کشور به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی و کاری آن ها باشیم؟

 

صداقت با بیان این که جامعه پزشکی به نوعی مورد بازی و تمسخر قرار گرفت است،  ادامه داد: متاسفانه یکی از وزرای دولت طی نامه ای به رئیس جمهور مطالبی را در خصوص تعرفه های پزشکی بیان نموده که نشان می دهد وی اطلاعی از سوابق تعرفه گذاری و تعیین  تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی و ظلمی که به جامعه پزشکی روا داشته شده؛ ندارد ؛ همچنین مطالبی در آن نامه وجود دارد که سرشار از مفلطه بوده و در تاریخ قبل و بعد انقلاب افزایش 1000 درصدی در زمینه تعرفه های پزشکی نداشته ایم و به نظر می رسد ایشان مفهوم 1000 درصد را به درستی درک نکرده است ،لذا عدم آگاهی چنین  افرادی می تواند لطمه سنگینی به نظام سلامت ایران وارد نماید.

عضو شورای عالی نظام پزشکی خاطرنشان کرد: حتی اگر افزایش 100 درصدی تعرفه ها را داشته باشیم باز هم از تورم کشور عقب هستیم و دیرکرد اعلام و عدم تعیین تعرفه واقعی در درجه اول موجب وارد شدن ضرر و زیان به بخش دولتی می شود زیرا هزینه ها از محل خزانه ملی تامین می شود و تورم آن بر روی موادغذایی و ... اعمال خواهد شد که در نهایت مردم متحمل فشارهای اقتصادی می شوند.

وی یاد آور شد : بیمه های پایه می توانند با پرداخت فرانشیز درمانی به مراکز خصوصی و دولتی میزان پرداخت از جیب بیماران را کاهش دهند و به واقع اختصاص منابع مالی مناسب به سازمان های بیمه گر سبب واقعی شدن تعرفه ها و کاهش پرداخت از جیب مردم خواهد بود که رضایت ارائه دهند و گیرنده خدمات درمانی را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام

برچسب ها : شورای عالی
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.