جمعه، 10 فروردین 1403

علی الحساب بودن مالیات برای پزشکان مورد قبول نیست

علی الحساب بودن مالیات برای پزشکان مورد قبول نیست
مدیرکل برنامه ریزی و اقتصاد سلامت سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که در لایحه بودجه 1401 برای پزشکان مالیات علی الحساب بدون محاسبه بهای تمام شده خدمات در نظر گرفته شده است ؛ گفت: این  موضوع برای سایر اقشار قید نشده است.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، دکتر آرش انیسیان مدیرکل برنامه ریزی و اقتصاد سلامت سازمان نظام پزشکی با اعلام این خبر اظهار کرد: از سازمان امور مالیاتی خواستاریم تا در زمینه عدالت مالیاتی میان اقشار مختلف، تعادل برقرار نموده و بهای تمام شده خدمات به شکل واقعی محاسبه شود.

وی در خصوص 10 درصد مالیات علی الحساب که در قانون بودجه 1401 قید شده است، افزود: پرداخت مالیات باید بر مبنای سود باشد. برای مثال اگر مالیات حقوق باشد، قانون خودش را دارد و بر مبنای ناخالص دریافتی حقوق است. اما مالیات عملکرد بر مبنای سود است. ملاک سود هم این است که حداقل بهای تمام شده خدمات لحاظ شود.

وی ادامه داد: اگر قرار است پزشکان 10 درصد مالیات علی الحساب بدهند، به صورت پیش فرض حدود 50 الی 60 درصد درآمد ناخالص پزشکان به عنوان بهای تمام شده محاسبه شده و از آن بخشی مشمول معافیت های معمول مالیاتی و 25 درصد آن نیز به عنوان مالیات اخذ می شود.

مدیرکل برنامه ریزی و اقتصاد سلامت سازمان نظام پزشکی با ا شاره به این که باید از مجلس شورای اسلامی و دولت بپرسیم این اعداد بر چه مبنایی محاسبه شده است؛ اظهار کرد : لازم است مدارک و بررسی های کارشناسی این موضوع روشن شود. چرا که ما معتقدیم این ملاک درستی نیست و قطعا یک پزشک این مقدار سود خالص نخواهد داشت.

انیسیان در پاسخ به این سوال که اگر پزشکی در ماه 20 میلیون درآمد داشته باشد، با فرمول جدید باید چقدر مالیات بپردازد گفت: در ماه 2میلیون تومان فقط مالیات علی الحساب است، به این معنا که سازمان امور مالیاتی در زمان حسابرسی این عدد را اگر پزشک سودش کمتر باشد، بازگشت نخواهد داد. اگر بر اساس محاسبات این سازمان، درآمد بیش از این مقدار باشد، بر عدد مالیات علی الحساب افزوده خواهد شد. علی الحساب بودن مالیات برای پزشکان مورد قبول نیست.

وی تاکید کرد: عدالت مالیاتی و در نظر گرفتن بهای تمام شده خدمات دو مطالبه اصلی پزشکان است. اگر بهای تمام شده خدمات را درست لحاظ کنند، هیچ مشکلی با پرداخت مالیات وجود ندارد. بعضا در خصوص فرار مالیاتی پزشکان مباحثی با هدف تخریب بیان می شود اما سندی برای آن ارائه نمی شود.

وی با اشاره به تعیین سقف برای معافیت های مالیاتی برخی پزشکان تصریح کرد : سقف در قانون بودجه هنوز قطعی نیست اما اگر فردی در منطقه محروم در حال خدمت رسانی است، باید قدردان خدمات او باشیم. انتظار جامعه پزشکی نیز این بود که در سال 99 با وجود کمبودها رشادت به خرج داد، دولت به نشانه قدرشناسی امسال آن ها را از مالیات معاف می کرد.

مدیرکل برنامه ریزی و اقتصاد سلامت سازمان نظام پزشکی در خصوص نسبت مالیات پزشکان و تعرفه های ویزیت اعلام کرد: همچین باوری در میان مردم وجود ندارد بلکه القا ذهنی برخی به نیت تخریب جامعه پزشکی است. وقتی تعرفه ها واقعی نباشد، مراکز درمانی نمیتوانند تجهیزات خود را به روز کنند و عملا مردم از حق خدمات با کیفیت حوزه سلامت محروم می شوند.

وی در پایان با تشریح بهای تمام شده خدمات خاطرنشان کرد: برای مثال یک پزشک یک مطب را اجاره می کند. به طور متوسط در سطح کشور اجاره مطب 60 متری حدود 8 میلیون تومان است. حقوق یک منشی به صورت قانونی حدود 4 میلیون تومان است. 180 میلیون تومان در سال صرفا هزینه منشی و اجاره مطب است. هزینه های متفرقه مانند قبوض آب و برق نیز اضافه می شود. در مجموع سالانه بیش از 200 میلیون تومان هزینه طبابت است. اگر در نظر بگیرید این پزشک روزانه 20 بیمار ویزیت کند، روزانه یک میلیون درآمد وی خواهد بود. لذا با یک محاسبه می بینیم در ماه متوسط 20 میلیون هزینه و 25 میلیون درآمد دارد. این پزشک مالیاتش متناسب با درآمدش نیست.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.