پنجشنبه، 9 فروردین 1403

مغفول واقع شدن پزشکان نسخه نویس در تعیین تعرفه ها

مغفول واقع شدن پزشکان نسخه نویس در تعیین تعرفه ها
رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با تاکید بر این مهم که عدم افزایش واقعی تعرفه ها پزشکان نسخه نویس را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد؛گفت: هزینه های سرسام آور مطب ، حقوق پرسنل ، حامل های انرژی و ... امور اقتصادی پزشکانی راکه درآمدشان صرفا با نسخه نویسی تامین می شود؛ با معضل مواجه کرده است.

 

 

دکتر ایرج خسرونیا در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که سالیان متمادی است که جامعه پزشکی درگیر تعیین تعرفه ها به شکل غیر واقعی است؛ بیان کرد: علیرغم بحث های هر ساله بر سر تعیین عادلانه تعرفه های پزشکی هیچ کدام از متولیان امر توجه خاصی به این مقوله نداشته و یک بار برای همیشه نسب به رفع این مشکل به طور اساسی اقدام نمی کنند.

وی با بیان این که سازمان نظام پزشکی با کار کارشناسی تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی را تعیین نمود اما مورد قبول هیات دولت، بیمه ها و مجلس واقع نشد، افزود: تصور می کنند تمام پولی که در بیمارستان ها هزینه می شود به جیب پزشکان می رود در حالی که درآمدها و هزینه ها همخوانی نداشته و هتلینگ بیمارستان ها ضرر ده هستند؛ حتی بسیاری از بیمارستان های درجه سه و چهار در شرف تعطیلی هستند.

وی با تاکید بر این که میزان تعرفه های پزشکی باید با تورم موجود در جامعه مطابقت داشته باشد؛ ادامه داد: بیش از یک دهه است که تعرفه های پزشکی فریز شده و فاصله بین تعرفه واقعی و آن چه دولت  تعیین می کند بسیار زیاد است .

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با اشاره به پزشکان عمومی ، متخصصان داخلی ، عفونی ، اطفال و ... که تنها راه درآمدشان از نسخه نویسی است، تصریح کرد: عدم افزایش تعرفه ها و رشد روز افزون هزینه های سرباری موجب شده بسیاری از همکاران از چرخه طبابت خارج شده یا به کاری غیر از پزشکی مشغول شوند و یا از کشور مهاجرت کنند.

خسرونیا با اشاره به این که جامعه پزشکی خواستار واقعی شدن تعرفه ها بر مبنای تورم موجود در جامعه و افزایش حقوق و دستمزد است، خاطرنشان کرد: واقعی شدن تعرفه ها به آن معنا نیست که میزان پرداخت از جیب بیمار افزایش یابد بلکه بیمه ها باید هزینه ها را پرداخت نموده تا فشاری متحمل بیماران نشود.

به گفته وی اگر پزشک از بابت تامین خرج و مخارج زندگی و مطب خود دغدغه ای نداشته باشد خدمات بهتری را می تواند به بیماران خود ارائه دهد اما هزینه های کمرشکن و عدم همخوانی درآمد با هزینه ها مشکلات فراوانی را برای جامعه پزشکی ایجاد کرده است.

وی یاد آور شد : افزایش 5 تا 10 درصد تعرفه ها راه به جایی نبرده و کفاف هزینه های  مراکز درمانی و مطب ها را نمی دهد بلکه با کار کارشناسی دقیق باید نسبت به تعیین و ابلاغ تعرفه ها اقدام نمود بدون آن که میزان پرداخت از جیب بیماران افزایشی داشته باشد تا هم دهنده خدمت و هم گیرنده آن هر دو راضی باشند.

وی گفت: هر قدر جامعه پزشکی ناراضی باشد، ضرر آن به نظام سلامت و مردم وارد می شود چرا که همکاران برای تامین هزینه های زندگی یا اقدام به مهاجرت کرده و یا به مشاغلی غیر از پزشکی روی می آورند.

انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.