پنجشنبه، 9 فروردین 1403

خودکفایی "سلامت" بعد از انقلاب اسلامی/تربیت ۱۴۰ هزار پزشک و تامین داخلی ۹۷ درصد از نیاز دارویی

خودکفایی "سلامت" بعد از انقلاب اسلامی/تربیت ۱۴۰ هزار پزشک و تامین داخلی ۹۷ درصد از نیاز دارویی
وزیر بهداشت دستاوردهای حوزه سلامت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را در حوزه تامین نیروی انسانی متخصص، ارتقاء شاخص‌های بهداشتی، تامین زیرساخت‌های حوزه سلامت، تامین و تولید دارو در داخل کشور و ... تشریح کرد و گفت: در دوران بعد از انقلاب، شاهد خودکفایی و تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه پزشکی و سلامت هستیم.

دکتر بهرام عین‌اللهی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دستاوردهای حوزه سلامت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: پیشرفت‌های حوزه سلامت در دوران بعد از انقلاب اسلامی، نسبت به قبل از آن و سایر حوزه ها، قابل مقایسه نیست به‌طوری‌که شاهد خودکفایی و تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه پزشکی و سلامت هستیم.

بی‌نیازی از پزشکان خارجی با تامین نیروهای تخصصی پزشکی در کشور

وی افزود: هفت دانشکده پزشکی در ابتدای انقلاب به بیش از ۶۶ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی رسید. تربیت و تامین نیروی تخصصی موجب بی‌نیازی از برخی پزشکان خارجی کم مهارت شد. امروزه در کشور در همه رشته‌های تخصصی، نیروی انسانی تربیت می‌شود و درمان مردم ایران اسلامی حتی تا پیشرفته‌ترین اعمال جراحی در داخل کشور انجام می‌شود.

ارتقای شاخص‌های بهداشتی و انسانی در سایه شکل‌گیری نظام شبکه

عین‌اللهی ادامه داد: انقلاب اسلامی عاملی برای خودباوری در حوزه سلامت بود؛ به‌گونه‌ای که ارتقای شاخص‌های بهداشتی و انسانی در سایه شکل‌گیری و تقویت نظام شبکه و ادغام آموزش پزشکی در عرصه خدمات بهداشتی و درمانی محقق شد.

وزیر بهداشت افزود: تقویت نظام شبکه بهداشت و درمان بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، اجرای طرح عدالت و تعالی نظام سلامت در جهت ارتقای پوشش خدمات و دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی و درمانی برای همه ایرانیان و تغییر رویکرد از درمان محوری به سلامت محوری و تمرکز بر پیشگیری در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد.

بعد از انقلاب اسلامی ۹۷ درصد شهرهای کشور صاحب بیمارستان‌ شدند

وی گفت: یکی از مصادیق بارز عدالت اجتماعی، موضوع سرانه بهداشت و سلامت و درمان عمومی است. در دوران طاغوت فقط ۳۷ درصد شهرهای کشور دارای بیمارستان بودند اما بعد از انقلاب اسلامی علی‌رغم افزایش سه برابری تعداد شهرها، ۹۷ درصد شهرهای کشور دارای بیمارستان شدند. در دوران رژیم ستمشاهی فقط بخش اندکی از مردم تحت پوشش بیمه درمانی قرار داشتند اما امروز همه ساکنان روستاها و بخش قابل توجهی از شهرنشینان تحت پوشش بیمه سلامت قراردارند.

تربیت ۱۴۰ هزار پزشک در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

عین اللهی همچنین اظهار کرد: کشور ایران در سال ۱۳۵۶ با ۳۳ میلیون جمعیت، نیازمند ورود پزشک خارجی از سایر کشورها بود اما هم اکنون با جمعیتی بیش از دو برابر و توسعه خدمات سلامت به تبع آن با نیازی بیشتر به پزشک در این زمینه خودکفا هستیم همچنین قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد کل پزشکان دارای کارت نظام پزشکی در کشور ۱۴ هزار و ۷۰۰ نفر بودند که از این میزان، حدود ۶۰۰۰ نفر پزشکان خارجی بودند یعنی نیمی از بخش بهداشت، سلامت و درمان کشور در قبل از انقلاب در حوزه پزشک عمومی یا متخصص، وابسته به پزشکان خارجی بود اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و طی سال‌های گذشته حدود ۱۴۰ هزار پزشک در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور تربیت شده‌اند.

تامین ۹۷ درصد از داروهای مورد نیاز کشور از طریق تولید داخلی

وزیر بهداشت گفت: در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی از لحاظ عددی، ۲۵ درصد داروها در داخل تولید و ۷۵ درصد داروی مورد نیاز از خارج تأمین می شد اما امروز در سایه پیشرفت‌های پزشکی کشور بعد از انقلاب اسلامی، ۹۷ درصد دارو در داخل تولید و سه درصد نیاز دارویی کشور از خارج وارد می‌شود البته در سال‌های اخیر شاهد رشد داروهای های‌تک در کشور هستیم اما برنامه وزارت بهداشت کمک به تولید داخل در جهت کاهش واردات داروهای خارجی گران قیمت یا های‌تک است.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.