پنجشنبه، 9 فروردین 1403

چرا پزشکان مهاجرت می‌کنند؟

  • 18 بهمن 1400
  • 14:30
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
چرا پزشکان مهاجرت می‌کنند؟
دکتر یحیی ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مهاجرت پزشکان به کشورهای اطراف اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی مهاجرت پزشکان به کشورهای اطراف مساله واقعی نبودن تعرفه‌های پزشکی است.

وی بیان کرد: متاسفانه خیلی از پزشکانی که در مراکز دولتی فعالیت دارند مالیات ۳۵ درصدی برای آنها حساب می‌شود و این درحالیست که برای پزشکانی که در مراکز خصوصی فعالیت دارند فقط ۱۰ درصد مالیات گرفته می‌شود و این قوانین ضد و نقیض است که همه ما به آن معترض هستیم ...

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: باید محیط را به گونه‌ای فراهم سازیم که پزشکان و کادر درمان رضایت خاطر بیشتری داشته باشند.

وی اضافه کرد: با وجود سیستم پلکانی که در نظر گرفته شده پزشکان از یک مبلغی بیشتر نمی‌توانند درآمد داشته باشند و این سبب شده یک پزشک دیگر ‌رغبت و انگیزه‌ای نداشته باشد که در این سیستم کار کند.

ابراهیمی با بیان اینکه میزان دستمزد پزشک در ایران را با کشورهای همجوار و سایر کشورهای دنیا مقایسه کنید، تصریح کرد: این افراد سرمایه‌های ملی هستند و  سرمایه‌گذاری می‌کنیم و پزشک خوب تربیت می‌کنیم اما هنر جذب کردن آنها را نداریم.

 ۸۰ هزار پزشک عمومی در کشور وجود دارد

نماینده مردم سلسله و دلفان افزود: بر اساس آمار ۸۰ هزار پزشک عمومی در کشور وجود دارد یعنی به ازای هر یکهزار نفر جمعیت یک پزشک وجود دارد و وضعیت ما به لحاظ وجود پزشک نسبت به سایر کشورها شرایط خوبی است.

وی افزود:سوالی که مطرح است این بوده که چرا در مناطق محروم کشور با کمبود پزشک مواجه هستیم.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: میزان پرداختی‌ به پزشکان واقع بینانه نیست و بهتر است که این پرداخت‌ها واقع بینانه دیده شود و بهترین امکانات و حقوق در اختیار پزشکان قرار داده  شود چرا که در خارج از کشور بهترین امکانات و حقوق را در اختیار آنها قرار می‌دهند و این سبب شده آنان  با رغبت بیشتری اقدام به مهاجرت کنند.

مالیات سنگینی که  بر دوش  پزشکان گذاشته شده سبب مهاجرت آنان می‌شود

ابراهیمی گفت: با کمیسیون بهداشت مجلس صحبت شده  مبنی براینکه موضوع پلکانی که دارد اتفاق می‌افتد نمی‌گذارد درآمد پزشکان درست حسابی باشد و مالیات سنگینی که  بر دوش آنان گذاشته شده  ترجیح می‌دهند که مهاجرت کنند.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی افزود: در کمیسیون به دنبال حل شدن موضوع پلکانی هستیم و ضرورت دارد که  شرایط به گونه‌ای مهیا شود تا پزشکان و کادر درمانی که در این دو سال مقابله با کرونا ویروس در خط مقدم قرار داشتند حرمت آنها حفظ شود هر چند در بعضی مواقع حرمت‌شکنی‌ها شده با این حساب باید تعرفه کادر پزشکی و پرستاری و کادر بهداشت درمان واقع‌بینانه دیده شود تا پزشکان با دلگرمی بیشتری به فعالیت خود ادامه دهد.

وی با بیان اینکه مجلس اقدامات نظارتی دارد و سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت در حال انجام کار کارشناسی روی این قضیه هستند، افزود: این مهم در مجلس بررسی و  آنچه به نفع مردم باشد انجام می شود.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.