جمعه، 31 فروردین 1403

حفظ حریم خصوصی و اصل رازداری بیمار باید در اولویت دست اندرکاران نظام سلامت باشد

حفظ حریم خصوصی و اصل رازداری بیمار باید در اولویت دست اندرکاران نظام سلامت باشد
رئیس نظام پزشکی ملارد با تاکید بر این که نباید بصورت شتابزده طرح نسخه نویسی الکترونیک اجرایی می شد، گفت: از منظر اخلاق پزشکی دسترسی به سوابق بیمار و هرگونه اطلاعات در مورد وضعیت بیماری و سلامت او در قالب احترام به خودمختاری وی (اتونومی )و حفظ حریم خصوصی و اصل رازداری باید در اولویت دست اندرکاران سیستم بهداشت و درمان باشد.

دکتر شهریار موسوی نژاد در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با اشاره به این که طبق ماده ۴ آئین نامه دادرسی انتظامی سازمان نظام پزشکی ، پزشکان تنها در صورت شرایطی که در قانون مصوب مجلس آمده باشد، می توانند راز بیمار خود را افشا نمایند؛ اظهار کرد:  طبق ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی هرگونه افشای اسرار بیمار جرم تلقی شده و دارای مجازات کیفری است.

وی با بیان این که هنوز در برنامه نسخه نویسی الکترونیک ارائه شده از سوی بیمه ها، امضای الکترونیک ایجاد نشده است؛ افزود:  احراز مسئولیت نسخه نوشته شده توسط پزشک را نمی‌توان به نویسنده آن به علت عدم وجود امضای الکترونیک منصوب دانست و از سویی امنیت زیرساخت‌های شبکه‌ای و احتمال هرگونه هک سیستم به شکل واضح مشخص نشده است .

رئیس نظام پزشکی ملارد ادامه داد: از منظر اخلاق پزشکی دسترسی به سوابق بیمار و هرگونه اطلاعات در مورد وضعیت بیماری و سلامت او در قالب احترام به خودمختاری وی (اتونومی )و حفظ حریم خصوصی و اصل رازداری باید در اولویت دست اندرکاران سیستم بهداشت و درمان باشد.

موسوی نژاد با بیان این که نسخه نویسی الکترونیک دارای ایراد اساسی به لحاظ اخلاقی و حقوقی بوده و باید این اشکالات برطرف شود؛ تصریح کرد:  در تمام دنیا هرگونه سوء استفاده از اطلاعات بیماران دارای عواقب قانونی و اخلاقی شدید است و به نظر می رسد آن چه  به عنوان مخالفت با طرح نسخه نویسی الکترونیک از طرف جامعه پزشکی مطرح می شود بر اساس احترام به حقوق گیرندگان خدمت و حفظ حریم شخصی آنان است هر چند که باعث افزایش فشار کاری برای پزشکان در نوشتن نسخه الکترونیک باشد.

نایب رئیس کمیسیون‌تخصصی اخلاق پزشکی با تاکید بر این که پزشکان به منظور حفظ شأن و احترام به بیماران در جهت بالا بردن امنیت سامانه های نسخه نویسی اقدام می کنند؛ خاطرنشان کرد:  دولت باید بر حسب وظیفه ذاتی خود که حفظ امنیت جانی ، مالی و اطلاعاتی مردم است ،در اقدامی عاجل و دقیق این امنیت خاطر را به  گیرندگان و ارائه دهندگان خدمت ارائه دهد.

وی اضافه کرد : درغیر این صورت تمام عواقب احتمالی ازجمله فروش اطلاعات بیماران،دسترسی افراد غیرپزشک به پرونده های پزشکی ، نوشتن نسخ واهی از سوی هکر های سیستمی ،قاچاق دارو توسط نسخه نویسان جعلی و….متوجه متولیان این امر بوده  که بدون دقت به زیر ساخت های لازم همانند بسیاری دیگر از کارها با تعجیل  و شتاب قصد انجام آن را دارند.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.