پنجشنبه، 9 فروردین 1403

باید سهم حوزه سلامت از تولید ناخالص ملی افزایش یابد/ باید رابطه مالی پزشك و بیمار قطع شود

باید سهم حوزه سلامت از تولید ناخالص ملی افزایش یابد/ باید رابطه مالی پزشك و بیمار قطع شود
رضا لاری پور سخنگوی سازمان نظام پزشكی در گفتگو با برنامه سعادت آباد رادیو تهران درباره افزایش ۶۰ درصدی تعرفه خدمات درمانی در سال آینده گفت: قیمت ۸۰ تا ۱۶۰ هزار تومانی كه اعلام شده به معنای بهای واقعی خدمت به بیمار است یعنی اگر یك مطب و یا مركز درمانی بخواهد به فعالیت خود ادامه بدهد باید این مبلغ دریافت شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، دکتر رضا لاری پور گفت: این تعرفه برای ماما، پزشك، پیراپزشك، دندانپزشك و هتلینگ بیمارستانی و خیلی از بخش‌های مختلف با توجه به تورم سالیانه، استهلاك تجهیزات پزشكی، افزایش قیمت تجهیزات پزشكی و شرایطی كه در كشور است محاسبه و اعلام شده است. هدف از اعلام این تعرفه این است كه فاصله بین پرداخت واقعی مردم و عدد واقعی خدمت بدست بیاید.

سخنگوی سازمان نظام پزشكی در پاسخ به این پرسش كه آیا مبلغ ۸۰ تا ۱۶۰ هزار تومان عدد واقعی خدمت است؟ گفت: عدد واقعی ۱۶۰ هزار تومان است و عددی كه هم اكنون پرداخت می‌شود ۸۰ هزار تومان است فاصله این قیمت را چه كسی باید پر كند؟

افراد فاقد بیمه باید ۸۰ تا ۱۶۰ هزار تومان ویزیت بدهند
لاری‌پور گفت: نرخ ویزیت پزشكان هر ساله توسط شورای عالی بیمه تعیین می‌شود. پیشنهاد ما برای قیمت تمام شده خدمت عدد ۸۰ تا ۱۶۰ هزار تومان است و اگر كسی بیمه نداشته باشد باید این مبلغ را پرداخت كند.

تعطیلی مطب‌ها به ضرر مردم است
وی اظهار داشت: اگر تعرفه اعلام شده برای سرپا ماندن مطب‌ها پرداخت نشود مطب تعطیل می‌شود كه در این شرایط علاوه بر اینكه ۳ نفر بیكار می‌شوند دسترسی مردم نیز به خدمات بهداشت و درمان كم می‌شود كه در این صورت باز هم مردم متضرر می‌شوند.

درآمد بیش از ۳۰ درصد پزشكان زیر خط فقر است
این مقام مسئول گفت: قطعا قبول دارم بخشی از پزشك‌ها پایبند به اخلاق نیستند و درآمد‌های خلاف دارند اما باید توجه كنیم كه بیش از ۳۰ درصد جامعه پزشكی درآمد زیر خط فقر دارند. متاسفانه هم اكنون پزشك متخصص جراحی داریم كه درآمدش ۱۵ میلیون تومان و پزشك متخصص اورژانس با ۲۰ شب كشیك ۹ میلیون تومان دریافتی دارد. مردم فكر می‌كنند وضع مالی همه پزشك‌ها خوب است رسانه باید واقعیت را به مردم منتقل كند.

تغییر تعرفه پزشكی برای پزشك‌هایی كه همیشه سرشان شلوغ است اهمیتی ندارد
مطب پزشكی كه وضعیت مالی خوبی دارد همیشه شلوغ است و توجهی به این تعرفه ها ندارد و نكته جالب توجه این است كه مردم همین پزشك را كه شش‌ماه یكبار وقت می‌دهد انتخاب می‌كنند. باید هزینه سلامت كه حق عمومی مردم را تامین كنیم.

دولت هیچ خدمتی به مطب‌ها ارائه نمی‌دهد
سخنگوی سازمان نظام پزشكی با تاكید بر اینكه دولت هیچ خدمتی به مطب‌ها ارائه نمی‌دهد، گفت: به این جمله كه می‌گویم مطب یك بنگاه اقتصادی است اعتقاد دارم و می‌گویم باید رابطه مالی بیمار و پزشك قطع شود. یعنی پزشك در مطب خود همچون كشورهای دیگر دنیا تنها بیماران را ویزیت كند و وارد مسائل مالی نشود و تنها دغدغه پزشك درمان بیمار باشد.

سخنگوی سازمان نظام پزشكی در پاسخ به اظهارات گوینده برنامه مبنی بر اینكه در كشورهای غربی بیماران تنها با ارائه یك كارت به پزشك ویزیت می‌شوند و با مسائل مالی ورود نمی كنند چرا ما به این نقطه نمی رسیم؟ گفت: باید این سوال را از نمایندگان مجلس بپرسید اینكه سیستم پوشش بیمه‌ای این كشورها چگونه است و چگونه عمل می‌كنند.

باید سهم حوزه سلامت از تولید ناخالص ملی افزایش پیدا كند
وی تاكید كرد: خطا در حوزه سلامت به هیچ عنوان قابل گذشت نیست زیرا با جان مردم در ارتباط است حال به دلیل اهمیت این حوزه باید اهمیت بیشتری به این حوزه بدهیم. باید سهم پرداختی از تولید ناخالص ملی كشور به حوزه سلامت كشور افزایش پیدا كند چون حق مردم سلامت واقعی است.

نباید تخلف برخی از پزشكان را به كل جامعه پزشكی تعمیم بدهیم
لاری‌پور اظهار داشت: اگر تعدادی در جامعه پزشكی خلاف می‌كنند نباید این را به كل جامعه پزشكی تعمیم بدهیم مگر قوه قضائیه قاضی‌های رشوه بگیر خود را هر روز در رسانه معرفی می‌كند؟ به نظر من ذهن خود را نسبت به جامعه پزشكی عوض كنید اول از جامعه پزشكی نسبت به خدمات ارائه داده تقدیر كنید ما در ایام كرونا ۲۰۰ شهید دایدیم در هر جامعه‌ای بخشی از افراد در لباس حرفه و خدمت خاصی فعالیت می‌كنند ولی مرتكب تخلف می‌شوند ولی می‌گویم ۲ درصد هستند و دلیل نمی‌شود این دو درصد را به كل جامعه آن خدمت تعمیم بدهیم.

نباید كم‌كاری بیمه را ارائه دهنده خدمت جبران كند
این مقام مسئول باتاكید بر اینكه نباید كوتاهی بیمه را ارائه دهنده خدمت جبران كند گفت: بیمارستان دولتی را برای ارائه خدمت به كسانی است كه نمی توانند این مبلغ را پرداخت كنند.

شهرداری و سازمان مالیات عوارض نگیرند تا مطب‌ها تعطیل نشود
لاری‌‍پور با تاكید برانیكه پزشك‌ها عوارض شهرداری، عوارض تابلو و مالیات پرداخت می‌كنند گفت: شهرداری و سازمان مالیات این عوارض را از پزشك‌ها نگیرند تا مابه‌التفاوت پرداخت واقعی مردم با عدد واقعی خدمت ارائه شده تامین شود در اینصورت مطب‌ها تعطیل نمی‌شوند و مردم به خدمات سلامت به راحتی دسترسی خواهند داشت.

باید رابطه مالی پزشك و بیمار قطع شود
هیچكدام از پزشك‌های ارائه دهنده خدمت تمایلی ندارند با مردم رابطه مالی داشته باشد در بسیاری از كشورهای جهان این رابطه مالی حذف شده است. حرف ما این است كسی كه پوشش بیمه همگانی ارائه می دهد باید این رابطه مالی را نیز پوشش دهد بیماران نباید نسبت به موضوع درمان نگرانی داشته باشد.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.