ﺳﻪشنبه، 28 فروردین 1403

خریداران خدمت نباید تعیین کننده تعرفه های پزشکی باشند/ عدم تحمل هزینه های درمانی از سوی مردم را بهانه قرار ندهید

خریداران خدمت نباید تعیین کننده تعرفه های پزشکی باشند/ عدم تحمل هزینه های درمانی از سوی مردم را بهانه قرار ندهید
عضو شورای عالی نظام پزشکی با گلایه از این که بالغ بر یک دهه است که سازمان نظام پزشکی برخلاف سایر صنوف تعیین تعرفه خدمات اعضای خود را برعهده ندارد؛ گفت: ارگان های ذیربط فراتراز بهانه قراردادن مردم در عدم تحمل هزینه های درمانی،سلامت را در اولویت فرهنگی مردم و رسانه ها،بودجه مجلس و تعیین سرانه درمان(که حق قانونی ومدنی هرایرانی است)قراردهند.

دکتر لاله تدین در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که نمایندگان سازمان های بیمه گر نقش عمده ای در تعیین تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی دارند؛ اظهار کرد:  یعنی خریداران خدمت،خودفروشندگان آن نیزهستند و با نقش عمده و یک سویه در قیمت گذاری خرید خدمت فعالیت می کنند.

وی با اشاره به ناکارآمد بودن صنعت بیمه ای کشور افزود: علیرغم فریز تعرفه خدمات پزشکی ازسالهای جنگ تحمیلی و نیز افزایش قطره چکانی ونامتناسب باتورم بانک مرکزی در طول دو دهه گذشته،هرگزازعهده وظیفه قانونی خود (پرداخت 70 درصدسهم بیمه و30 درصدسهم بیمار) برنیامده ودر بیشترحوزه های تشخیصی و درمانی (دارو،تجهيزات پزشكي و....) نه فقط ویزیت، بلکه بارعمده پرداخت ها بردوش بیماران بوده است.

وی با اشاره به این که سازمان نظام پزشکی قدیمی ترینNgo کشوری بوده که موادقانونی مصوب مجلس داشته و اختيارتعرفه گذاري يكي از آنهاست؛ ادامه داد: این سازمان کتاب مرجع جهانی تعرفه و قیمت‌گذاری ریزترین خدمات حوزه بهداشتی و درمانی را با در نظرگرفتن جز فنی و حرفه ای لحاظ نموده اما بیش ازیک دهه است که برخلاف سایرصنوف،تعیین تعرفه خدمات اعضای خود رابر عهده ندارد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با گلایه از این که بالغ بر یک دهه است که سازمان نظام پزشکی برخلاف سایر صنوف تعیین تعرفه خدمات اعضای خود را برعهده ندارد؛ گفت: ارگان های ذیربط فراتراز بهانه قراردادن مردم در عدم تحمل هزینه های درمانی،سلامت را در اولویت فرهنگی مردم و رسانه ها،بودجه مجلس و تعیین سرانه درمان(که حق قانونی ومدنی هرایرانی است)قراردهند.

تدین با بیان این که لازمه ارائه خدمت مناسب، رضايت مندي و رفتارعادلانه است؛ تصریح کرد: بی توجهی به خرید خدمت درتعيين سرانه پزشك خانواده به وضوح ديده مي شود و هيچ بحثي ازترتب هزينه درمان بربيمارنبوده وقانونگذار سهم پرداختي  را بامنابع تعريف شده درقانون به عهده وزارت بهداشت ورفاه گذاشته است.

وی ضمن اشاره به این مهم که هرسال با نگرشي انقباضي ونیز افزايش درصدي ناچيز به سرانه اي براي حداقل سه نيروي شاغل درتيم پزشكي خانواده زمينه نارضايتي؛عدم تعالي برنامه و به دنبال آن عدم گسترش اجرايي دركشور فراهم مي شود؛خاطرنشان کرد: برنامه اي كه مي تواندگره گشاي بسياري ازمشكلات سنگين حوزه سلامت و کاهش هزینه های درمان از جیب مردم باشد( به شرط بيمه كارآمد)،منابع مالي پايدار ،تيم پزشكي اميدوارومعتقدبه برنامه وساختارفرهنگي نهادينه شده درمردم است.

وی با بیان این که در خصوص تعرفه و اعلام رقم واقعی آن و همچنین مطالبات به حق جامعه پزشکی به کرات از سوی نظام پزشکی کل و ... نظرات کارشناسی بیان شده است؛ اظهار کرد: عواقب عدم توجه به تعرفه خدمات پزشکی،فاکتورهای متعددی که در تعیین قیمت واقعی خدمات دخیل هستند و این که اوضاع اقتصادی وتورم های روزافزون نرخ تمام شده خدمات رابالاوبالاترمی برند،بطورجامع ومحکمه پسنداز زبان صاحب نظران جامعه پزشکی بسيارشنيديم؛اما واقعیت تلخی که هرسال بویژه در زمان اعلام تعرفه ویزیت وسایرخدمات به بهانه فشارتعرفه های پزشکی به مردم والقاء بدبيني وتحریف اذهان نسبت به جامعه پزشکی و غیره شاهد آن هستیم، سناریوهای تکراری وازپیش تعیین شده است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به هشدارهای بزرگان عرصه سلامت  مبنی بر این که عدم لحاظ افزایش واقعی در تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی ، بقاء جامعه پزشکی راتهدید می کند،اذعان کرد: بیش از این مهم باید گفت بقاءسلامت مردم و دستیابی آنان به خدمات سلامت در معرض خطر قرار گرفته و خدماتي که اکنون در مقایسه با تمام کشورهای پیشرفته یادر حال پیشرفت در کوتاه ترین زمان ممکن به بیماران ارائه می شود ، دچار خدشه خواهد شد.

به گفته تدین نگاه مغرضانه وجوسازي عليه جامعه پزشكي؛ناديده گرفتن افزايش بي رويه هزینه ها درفاكتورهاي متعدد دخيل درفعاليت مراكزدرماني ازيك مطب كوچك تايك درمانگاه وبيمارستان بزرگ؛لجام گسيختگي كلامي ،فرسايش ذهني وتوان صنفي براي مقوله معين تعرفه بجاي رايزنی پيرامون تصميمات بزرگ حوزه سلامت ؛عواملي موثر درپراكنده كردن جامعه پزشكي ،مهاجرت،عدم توانايي سرمايه گذاري وراه اندازي مراكزدرماني ومتعاقب آن ورود افرادسرمايه گذارغيرپزشك به حوزه هاي مختلف سلامت می شود که متضرراصلي اين جريان بيماران خواهندبود.

عضو شورای عالی نظام پزشکی تاکید کرد: باید یک بارو برای همیشه پاسخي در دفاع از جامعه پزشکی به حرکات وهجمه های نابخردانه به خدمتگزاران عرصه سلامت، داده شود و در واقع روی سخن با افرادی است که حرکات پوپولیستی وسخنان مغرضانه را می بینندوخاموشند.

وی گفت : جامعه ای که درآن فرهنگ سازی به نحوی هدفمندوجهت دار باشلیک به ضامنین سلامت مردم نشانه رود،دیریازود دچارمشکل خواهد شد .اگر مردم بیاموزند به هر کس توهین کرده وبدبین شوند وازریشه یابی واقعی مشکلِ عدم توان برآمدن از عهده خدمات درمانی تحریف شوندویادرمقام مقایسه خدمات درمانی باهزینه های خدمات نابرابروعمدتاغیرضروری،تامل نکنند؛قطعا برای هیچ کس و درهر مقام دیگری احترام قائل نبوده واعتماد نخواهندکرد.

وی ادامه داد: دود این آتش به پاکرده اگرهم به چشم خدمتگزاران عرصه سلامت برود بارها نشان داده اند که با چشمانی اشکبارو دلی خون در ماه‌های سخت پاندمی کرونا،روزهای سخت سیل و زلزله، سالهای جنگ تحمیلی نزدیک تر ازاعضای خانواده درکناربیمارومجروح و.....شب و روز باقی ماندند و قطعاگستره ی این آتش؛دامن آتش افروزان رابیش ازهمه خواهدگرفت.

عضو شورای عالی نظام پزشکی یاد آور شد:جامعه ای که از سلامت جسمی و روانی برخوردار باشد؛ ازهمه ی گذارهای دیگر هم با درایت دلسوزان حقیقی عبورنموده وبه سایرحقوق مسلم خود دست خواهدیافت.

انتهای پیام

برچسب ها : شورای عالی
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.