جمعه، 10 فروردین 1403

نظام پزشکی باید اشراف کامل به مسائل حوزه های مختلف صنعت دارو داشته باشد

نظام پزشکی باید اشراف کامل به مسائل حوزه های مختلف صنعت دارو داشته باشد
رئیس کل سازمان  نظام پزشکی با اشاره به این که حوزه دارویی کشور بسیار مهم و استراتژیک است؛ گفت: نظام پزشکی باید اشرافیت کامل به مسائل و معضلات حوزه های مختلف صنعت داروسازی داشته تا بتواند حضور جدی در تصمیم گیری و سیاستگذاری های آن داشته با شد.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی دکتر محمد رئیس زاده در نشست هم اندیشی خود با معاونین و مدیران کل غذا و داروی ادوار وزارت بهداشت و صاحبنظران صنعت داروسازی کشور با اشاره به این که سازمان نظام پزشکی باید توانمندی و اشرافیت کامل را نسبت به مسائل حوزه های مختلف دارویی کسب نموده و با کارکارشناسی بتواند در تصمیم گیری و سیاستگذاری های صنعت داروسازی مشارکت داشته باشد؛ اظهارکرد: انتظار دارم چنین نشست هایی به طور مستمر تشکیل شده و با کسب نظرات تخصصی از صاحبنظران عرصه دارویی کشور بتوانیم یک مرجع تخصصی و رجوع به مسائل گوناگون حوزه دارو در سازمان نظام پزشکی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به این که به یک جمع بندی عالمانه و کارشناسی در حوزه دارویی نیازمندیم، افزود: هر قدر با منطق ، مستدل و با ارائه آمار کارشناسی و اشرافِ کامل به مسائل حوزه دارویی صحبت کنیم ؛ می توان مشکلات را بصورت ریشه ای حل و فصل نمود.

وی با بیان این که حوزه دارویی یک بخش حاکمیتی و استراتژیک است؛ ادامه داد: این حوزه به دلیل حساس بودن می تواند هم توفیقات ارزنده ای کسب کند و هم دارای مشکلات جدی باشد لذا باید توانمندی های لازم را نسبت به موضوعات مختلف صنعت داروسازی کسب نمائیم تا بهتر بتوان از حق و حقوق همکاران این حوزه دفاع نمود.

** برنامه های اجرایی حوزه دارویی در چارچوب های کارشناسی باشد

دکتر مرتضی آذرنوش پیشکسوت عرصه داروسازی با ا شاره به این که باید کلیتی از فعالیت ها و تشکل هایی که در جامعه پزشکی کشور موجود است در سازمان نظام پزشکی هم باشد؛ اظهار کرد: نظام پزشکی به عنوان خانه صنفی گروههای مختلف پزشکی باید رفرنس کسب اطلاعات قابل اطمینان و اجماع نظرات کارشناسی در حوزه های مختلف بوده تا مراجع ذیربط از جمله سازمان غذا و دارو به آن اقتدا کنند.

وی افزود: تمام برنامه های اجرایی باید در چارچوب انباشت های کارشناسی بوده و کسانی که به سازمان غذا و دارو راه می یابند باید از بدیهیات قانونی شغل خود  مطلع باشد و تصمیم گیری هایی را انجام ندهند که در پی آن یک جامعه غرامت دهد.

**داروسازان آسیب پذیرترین گروه جامعه پزشکی هستند

دکتر احمد شیبانی از پیشکسوتان حوزه دارویی کشور نیز با بیان این که سازمان نظام پزشکی پناهگاه گروههای مختلف پزشکی است؛ اذعان کرد: این سازمان در چارچوب قانون تشکیل خود می تواند عملکرد خوبی داشته باشد و حوزه غذا و دارو با توجه به این که ریشه در علم و اقتصاد دارد چالش های فراوانی داشته و داروسازان آسیب پذیرترین گروهها در  جامعه پزشکی محسوب می شوند.

 

وی با اشاره به مشکلات مختلف این حوزه از جمله نسخه نویسی الکترونیک که داروخانه ها به جای پزشکان پاسخگوی عملکردشان هستند؛ ادامه داد: این حوزه توجه ویژه نیاز دارد و بسیاری از مشکلات ناشی از خلأ قانونی یا عدم رعایت درست قانون است.

** لزوم پیشگیری از تعارضات و استفاده از خرد جمعی

دکتر غلامرضا اصغری رئیس اسبق سازمان غذا و دارو نیز با تاکید بر استفاده از خرد جمعی برای رفع معضلات حوزه دارویی گفت: برای پیشگیری از تعارضات باید از خرد جمعی کارشناسی استفاده نموده و در تصمیم گیری ها نظرات کارشناسی صاحبنظران اخذ شود تا مردم کمتر دچار آسیب شوند.

**حوزه دارویی مبتنی بر بهترین عملکرد است

دکتر عباس کبریایی زاده عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، با اشاره به این که صنعت دارویی در حوزه آموزش، پژوهش ، تامین نیاز  جامعه و ایجاد شبکه خدمت رسانی بهترین عملکرد را داشته است؛ تصریح کرد: باید اولویت های این حوزه مشخص شده و سازمان نظام پزشکی در بستر دفاع از حقوق جامعه از جایگاه جامعه پزشکی در گروههای مختلف نیز صیانت کند.

وی افزود: خط قرمز همه ما محترم شمردن حقوق مردم و به دنبال آن صیانت از گروهی است که خدمات سلامت را به مردم ارائه می دهند و زمانی که مشا رکت جویی به عنوان یک شاخص کلیدی کمرنگ شود ؛ وزارت بهداشت در تقابل با سازمان نظام پزشکی ، انجمن های علمی و سندیکای دارویی خواهد بود.

**حضور فعال داروسازان در دوران دفاع مقدس و عرصه فناوری

دکتر عباس حاجی آخوندی از پیشکسوتان عرصه داروسازی نیز با اشاره به این که دارو یک کالای راهبردی است؛ اظهار کرد: همکاران داروساز در دوران دفاع مقدس و عرصه فناوری حضور فعال داشته و باید از این ظرفیت ها به نحو شایسته استفاده کنیم .

وی با اشاره به این که بخش خصوصی می تواند برندسازی انجام دهد، افزود:سازمان نظام پزشکی در زمینه های حکمرانی، آموزش ، پژوهش و تعیین چالش های اصلی و همچنین استفاده از نیروها و ایجاد هم افزایی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

**لزوم تقویت جایگاه نظام پزشکی به عنوان نهاد غیردولتی ناظر بر خدمات صنفی

دکتر مهدی محمد زاده عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی شهید بهشتی نیز با ا شاره به این که بخش نظارت در حوزه دارویی کمرنگ است؛ گفت: در دنیا نظارت و کنترل بر تصمیمات را صنف هر رشته انجام می دهد و در کشور ما نیز نظام پزشکی به عنوان نهاد غیردولتی ناظر بر خدمات صنفی باید تقویت شود.

**صنعت داروسازی نیاز به بازسازی و نوسازی دارد

دکتر محمد عبده زاده رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران نیز با بیان این که باید سیاست ها را در حوزه های مختلف دارویی کشور یکی کنیم؛ اظهار کرد: باید یک سند کلی در حوزه سلامت کشور داشته باشیم که راهکارهای کلی در آن مشخص بوده و همه مسئولان در چارچوب آن حرکت کنند.

وی با اشاره به این که اقتصاد داروخانه ها عمدتا در بخش دولتی است، افزود: ادامه این روند باعث تعطیلی بسیاری از کارخانجات قدیمی حوزه دارو شده و باید سیاست درستی را در این حوزه پیش بگیریم.

وی اظهار کرد: صنعت داروسازی مستهلک بوده و نیاز به بازسازی و نوسازی دارد و سازمان نظام پزشکی نیز به عنوان متولی جامعه پزشکی باید سیاست ها را در حوزه های مختلف دارویی کشور یکی کند.

عبده زاده بیان کرد: 80 میلیون جمعیت کشور داروخانه ها را دیده و براساس عملکرد آن ها کل صنعت داروسازی کشور را قضاوت می کنند که سازمان نظام پزشکی باید پیش قدم در تغییر رویکردها شود.

**75 درصد ویزیت کشور به دارو ختم می شود

دکتر سید ابراهیم هاشمی عضو هیات مدیره انجمن شرکت های صنعت پخش  ایران نیز با اشاره به این که دارو طی دو سال گذشته در نهایت بیش از 25 درصد افزایش قیمت نداشته است؛ اظهار کرد: 75 درصد ویزیت پزشکان به دارو ختم شده و بالغ بر 60 درصد افزایش هزینه در داروخانه ها داریم و با توجه به افزایش وحشتناک هزینه ها در بخش های پرسنلی و غیره ؛داروخانه ها گردش مالی ندارند.

وی افزود: اکثر شرکت های پخش دارو وام های سنگین دریافت نموده و بدهکار هستند و این در حالی است که حدودا 13 درصد ریالی افزایش قیمت در پخش داروها داشتیم.

وی با اشاره به این که با کنار هم بودن می توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم ؛ خاطرنشان کرد : خطاهای ا ستراتژیک زیادی داشتیم و ساختار دارویی کشور زخم خورده است و هر که از ارز دولتی و ترجیحی دفاع می کند به دنبال منافع شخصی است زیرا ا ین به نفع مردم نیست و بیمه ها می توانند فرانشیز پلکانی داشته و پوشش دهی مردم را بیشتر کنند.

**داروخانه ویترین پزشکی کشور است

دکتر جلیل سعید لو دبیر انجمن داروسازان تهران نیز با بیان این که هر گاه فاصله دولت با صنف داروسازی زیاد شد ، دچار چالش های متعدد شدیم؛ اظهار کرد: یکی از چالش هایی که اخیرا با آن مواجه هستیم آئین نامه تاسیس داروخانه است که مبانی حقوقی آن زیر سوال است و شرایط به گونه ای رقم خورده که مبارک نیست.

وی افزود: داروخانه ویترین پزشکی کشور است و هر بیماری که به مجموعه درمانی مراجعه می کند در نهایت با یک نسخه به داروخانه رفته که می تواند محل رضایت یا عدم رضایت بیمار باشد.

وی ادامه داد: داروسازان با مشکلات متعددی مواجه هستند و بر اساس چرخه اقتصادی و با ضرایب غیرکارشناسی از آن ها مالیات دریافت می کنند .

**لزوم ادغام صنعت دارو و بالین با برگزاری جلسات مداوم و  موثر

دکتر پوریا عادلی دبیر کمیسیون دارو و تجهیزات پزشکی  سازمان نظام پزشکی نیز بر لزوم ادغام صنعت دارو و بالین بیماران با برگزاری جلسات مداوم و موثر کارشناسی تاکید کرد و گفت: باید انجمن های علمی و متخصصین بالینی با انجمن داروسازان و سیاستگذاران عرصه دارو در دولت و مجلس وارد مذاکره شده و جهت اختصاص دقیق و هدفمند منابع کشور به داروهایی که در بالین نیاز بیشتری به آن ها احساس می شود، تلاش و اقدامات لازم را انجام دهند.

**هجوم داروسازان به مراکز استان ها و شهرهای بزرگ

دکتر احمد آدینه عضو داروسازی شورای عالی نظام پزشکی نیز به مشکلات متعدد حوزه داروسازی از جمله آئین نامه تاسیس داروخانه اشاره کرد و گفت: طبق این آئین نامه همه متقاضیان تاسیس داروخانه به شهرهای بزرگ روی آورده و متقاضی مناطقی هستند که از نظر اقتصادی مرفه تر باشند؛ لذا مناطق کمتر برخوردار کماکان محروم خواهند ماند.

وی با بیان این که یکی از اهداف نظام سلامت عدالت در دسترسی به خدمات است ؛ تصریح کرد : بر اساس آن خدمات دارویی داروخانه ها باید به طور متناسب در کشور پخش شود و اگر این مهم را به افراد واگذار نمائیم تا بر اساس درآمد اقتصادی خود محل داروخانه را تعیین و تصمیم گیری کنند ؛ طبیعی است که به مناطق کمتر برخوردار نمی روند.

** تجمع داروسازان در شهرهای بزرگ ضریب دسترسی به دارو را با مشکل مواجه خواهد کرد

دکتر یدالله سهرابی عضو داروساز شورای عالی نظام پزشکی نیز با  اشاره به اهم مشکلات حوزه داروسازی از جمله آئین  نامه جدید تاسیس داروخانه بیان کرد: اگر آئین نامه جدید تاسیس داروخانه ها اصلاح نشده و نگاه کارشناسی در آن حاکم نباشد، شهرهای کم برخوردار خالی از مجموعه داروسازی خواهد شد؛ و با اجرای این آئین نامه تجمع داروسازان را در شهرهای بزرگ خواهیم داشت که این امر ضریب دسترسی به دارو را با مشکل مواجه خواهد کرد .

وی با اشاره به این که آئین نامه جدید باعث بروز مشکل و ایجاد اخلال در دسترسی مردم به دارو خواهد شد، افزود: مطابق با قانون چهارم ، پنجم و ششم توسعه و نیز احکام دائمی باید سطح بندی خدمات را داشته باشیم و در آئین نامه جدید نیز به دنبال ایجاد عدالت در ارائه خدمات هستیم تا داروسازان جوان و سایر همکارانی که سال های متمادی در داروخانه ها مشغول به فعالیت بوده اند ، بتوانند به کار خود ادامه دهند.

** نباید به صورت جزیزه ه ای عمل کنیم

دکتر محمود فاضل عضو شورای عالی نظام پزشکی نیز با اشاره به نفس ِتشکیل سازمان نظام پزشکی گفت: این نوع سازمان ها تشکیل می شوند تا خواسته های توده وار مردم را بسامان کنند و تمام رویکرد ما نیز نگاه به مردم و حفظ منافع بیماران است.

وی با اشاره به این که در حد توان تلاش خود را برای دفاع از حقوق مردم انجام می دهیم ا فزود: کسب مشورت و مشارکت و جلب مداخلت به نفع مردم است و باید پیوندی بین رشته های  مختلف پزشکی با داروسازی داشته باشیم تا بصورت جزیره ای عمل نکنیم .

وی ادامه داد: حوزه داروسازی بسیار پرپیچ و خم است و فارغ التحصیلان این رشته پتانسیل های مختلفی دارند که باید از آن استفاده بهینه شود.

وی با اشاره به این که موسس داروخانه باید به یک سود متعارف رسیده و دارو هم زمان یک کالای اقتصادی و استراتژیک  است؛ تصریح کرد:  بحث های سیاسی و حاکمیتی روی این حوزه تاثیر گذار بوده و تنظیم روابط و تناسب بیان این دو مهم کار دشواری است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به مشکلاتی که در توزیع و پخش دارو وجود دارد ؛ گفت :  تمام صنعت داروسازی ممکن است توسط مشکلاتی که در داروخانه ها وجود دارد ؛ قفل شود لذا باید وضعیتی ایجاد شود که بتوانیم به مردم خدمت رسانی انجام دهیم .

فاضل با بیان این که در دسترس ترین حرفه  در بین رشته های پزشکی داروخانه  است؛ اظهار کرد: دولت و وزارت بهداشت می توانند از این حوزه به عنوان بهترین پایگاه در کنار دیگر پایگاههای سلامت استفاده کرده تا بتوانند منویات سیاستگذاران حوزه سلامت را پیاده سازی کنند.

وی اضافه کرد: بطور مثال در زمانی که وزارت بهداشت طرح ملی پایش فشار خون را به داروخانه ها تکلیف کرد ؛ نقش داروخانه ها بسیار مهم بود و اکنون هم این پتانسیل وجود دارد تا از داروخانه ها برای پایش های عمومی سلامت مردم استفاده شود.

وی با اشاره به این که حوزه داروسازی با چالش های متعددی مواجه است ؛ خاطرنشان کرد: از ارز ترجیحی تا نسخه الکترونیک که عمده زحمات آن بر دوش داروسازان است ، تعرفه خدمات حرفه ای و آموزش داروسازی که روز به روز در تعالی بوده و باید این سیر را ادامه دهد و همچنین بکارگیری داروسازان در حوزه های اداری و مدیریتی و رشته های مرتبط سبب شد تا چنین نشستی تشکیل شده و منافع همکاران و مردم مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام

 

 

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.