جمعه، 10 فروردین 1403

پیوند قلب اصلاح شده ژنتیکی حیوانی به انسان برای اولین بار

پیوند قلب اصلاح شده ژنتیکی حیوانی به انسان برای اولین بار
نخستین پیوند قلب از منشا حیوانی و از طریق ژنی آماده شده بر روی یک خوک در آمریکا صورت گرفت. سه روز از انجام این پیوند در مریلند می‌گذرد. محمد محی‌الدین، پزشک پاکستانی تبار و مدیر و ناظر علمی پروژه پیوند قلب خوک از این عمل به عنوان تحولی بزرگ در عالم پزشکی یاد کرده است.

دویچه وله:

بیمار فردی به نام دیوید بنت است و ۵۷ سال سن دارد. او که از بیماری قلبی رنج می‌برد، برای زنده ماندن چاره دیگری مگر پذیرش این عمل پیوند نداشت.

پیوند دریچه قلب خوک به بیماران پدیده جدیدی نیست. اما این نخستین باری است که قلب خوکی که از منظر ژنتیکی اصلاح شده است، به انسانی پیوند زده می‌شود. این پیوند عضو برای اولین بار نشان داد که یک قلب اصلاح شده حیوان می‌تواند مانند قلب انسان عمل کند و بدن آن را بلافاصله پس نمی‌زند.

در ایالات متحده آمریکا کمبود اعضای بدن اهدایی باعث مرگ شمار قابل ملاحظه‌ای از بیماران می‌شود. سایت تاگس‌شاو، وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان در گزارش خود به این نکته اشاره کرده که بیش از یکصد هزار نفر از مردم آمریکا در لیست انتظار برای دریافت عضو پیوندی هستند.

عمل پیوند قلب خوک به انسان سه روز پیش انجام شده است. پزشکان انجام این پیوند را موفقیت آمیز اعلام کرده‌اند. این در حالی است که هنوز برای داوری درباره میزان موفقیت این عمل جراحی زود است.

باید یادآور شد که ماه سپتامبر نیز برای نخستین بار جراحان در نیویورک موفق شدند کلیه خوکی را به بدن بیماری که درگذشته بود، پیوند بزنند.

کلیه پیوندی به‌رغم مرگ آن فرد برای مدتی به طور مصنوعی عمل کرده بود. خانواده متوفی پیش از آن با انجام این عمل پیوندی موافقت کرده بود.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.