جمعه، 10 فروردین 1403

ایمنی ۱۰ هفته‌ای دوز سوم واکسن کرونا در برابر اومیکرون!

ایمنی ۱۰ هفته‌ای دوز سوم واکسن کرونا در برابر اومیکرون!
دانشمندان انگلیسی می‌گویند ایمنی ایجاد شده در بدن پس از تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای مقابله با امیکرون پس از ۱۰ هفته، کاهش می‌یابد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، با گسترش سویه امیکرون در جهان مقامات بهداشتی به سرعت در حال واکسیناسیون مردم با دوز‌های تقویتی (دوز سوم) واکسن کرونا هستند. گرچه سویه جدید قابلیت گریز از ایمنی ناشی از واکسن‌های موجود را دارد، اما متخصصان می‌گویند تزریق واکسن می‌تواند خطر ابتلا به کرونای شدید و نیز بستری شدن در بیمارستان را کاهش دهد.

تحقیقات جدید دانشمندان انگلیسی نشان می‌دهد ایمنی ایجاد شده پس از تزریق دوز سوم واکسن در برابر سویه امیکرون تنها ۱۰ هفته دوام می‌آورد.

در این مطالعه دانشمندان اقدام به مطالعه بیش از ۱۴۷ هزار مبتلا به سویه دلتا و ۶۸ هزار مبتلا به سویه امیکرون کردند. محققان دریافتند سه واکسن آسترازنکا، فایزر و مدرنا توانایی کمتری برای مقابله با سویه امیکرون نسبت به سویه دلتا دارد.

دانشمندان مشاهده کردند میزان ایمنی بخشی واکسن در افراد پس از ۱۰ هفته از تزریق دوز سوم به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. برای مثال، افرادی که دو دوز اولیه خود را آسترازنکا دریافت کرده بودند، ۲ تا ۴ هفته پس از تزریق دوز سوم واکسن فایزر یا مدرنا باعث ایمنی بخشی ۶۰ درصدی در برابر سویه امیکرون در آن‌ها شده بود.

با این حال، ایمنی ایجاد شده در بدن این افراد با گذشت ۱۰ هفته کاهش شدید یافته و به ۳۵ تا ۴۵ درصد رسید. همچنین افرادی که دو دوز اولیه خود را واکسن فایزر تزریق کرده بودند، دوز تقویتی باعث ۷۰ درصد ایمنی در آن‌ها در برابر سویه امیکرون شده بود که این سطح از ایمنی بخشی پس از گذشت ۱۰ هفته به ۴۵ درصد کاهش یافته بود.

تحلیل داده‌ها از سوی متخصصان حاکی از آن بود که افرادی که به سویه امیکرون مبتلا می‌شوند ۵۰ تا ۷۰ درصد کمتر از سویه دلتا امکان بستری شدن در بیمارستان به دلیل شدت بیماری را دارند. این میزان بسیار بیشتر از مطالعات دانشمندان دانشگاه کالج سلطنتی لندن بود که نشان می‌داد خطر بستری شدن به دلیل ابتلا به سویه جدید ۱۵ تا ۲۰ درصد کمتر است.

دانشمندان نگران هستند ناتوانی واکسن کرونا در ایجاد ایمنی بلند مدت در برابر سویه امیکرون احتمالا نیازمند تزریق دوز‌های بیشتری از واکسن خواهد بود. هم اینک بسیاری از کشور‌های ثروتمند غربی درحال تزریق دوز سوم واکسن به مردم خود هستند. این در حالی است که بسیاری از کشور‌های فقیر هنوز در ابتدای راه واکسیناسیون دو دوز اولیه هستند.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.