جمعه، 10 فروردین 1403

برای رفع چالش های موجود در جامعه پزشکی نیاز به مشارکت گسترده پزشکان داریم

برای رفع چالش های موجود در جامعه پزشکی نیاز به مشارکت گسترده پزشکان داریم
رئیس سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، در نشست شورای هماهنگی نظام پزشکی های خراسان بزرگ گفت: جامعه پزشکی با 5 چالش بزرگ روبرو است که برای رفع آنها به مشارکت حداکثری پزشکان و سازمان های نظام پزشکی سراسر کشور نیاز داریم.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر محمد رئیس زاده بیان کرد: یکی از بزرگترین چالش ها هجمه‌هایی است که بر علیه جامعه پزشکی ایجاد شده و می شود. هجمه هایی که هر روز به نحوی بروز و ظهور پیدا می کند؛ اخیرا هم که بیشتر روی موضوع افزایش ظرفیت ها تمرکز شد و از این طریق بر جامعه پزشکی تاختند. باید بگویم این هجمه ها خستگی را بر تن پزشکان ما باقی گذارد. گلایه من این است که می گذاشتید حالا که کمی آتش کرونا فروکش کرده خستگی 20 ماه مبارزه با این پاندمی نفس‌گیر از تن کادر درمان بیرون می‌رفت و بعد این موارد را طرح می‌کردید. در کجای دنیا تنها با تکیه بر یک آمار و بدون در نظر گرفتن زیر ساخت‌ها اقدام به تغییر اساسی در نظام آموزشی سلامت می‌گیرند. آیا تعداد پزشک به بیمار تنها  ملاک تشخیص کمبود است؟! که اگر باشد باز این سوال مطرح است که چرا فقط برای جبران این کمبود تنها افزایش ظرفیت ها راه علاج در نظر گرفته شد. ما 30  هزار پزشک در کشور داریم که طبابت نمی‌کنند چرا که عملا درآمد و سختی های اشتغال به این حرفه به لحاظ هزینه- منفعت توجیه ندارد. چرا سراغ رفع موانع فعالیت این پزشکان نمی رویم؟! چرا موضوع مهاجرت پزشکان را جدی نمی گیریم؟! کسانی که افزایش ظرفیت ها را طرح کردند چرا در این موارد پاسخگو نیستند؟!
وی به مشکلات معیشتی و تعرفه های ناعادلانه خدمات سلامت به عنوان چالش دوم فراوری جامعه پزشکی اشاره کرد و گفت: هجمه زیادی به پزشکان از این طریق وارد شده و پزشکان را زیاده خواه معرفی کردند. حقایق را نمی شود کتمان کرد پزشکانی هستند که واقعا در رابطه معیشتشان مشکل دارند طیف وسیعی از جامعه پزشکی به خصوص فارغ التحصیلان جوان مشکلات جدی معیشتی دارند. متاسفانه در این رابطه قیاس های اشتباهی صورت گرفته و به عنوان استدلال بیان می‌شود. پزشکی که سالها درس خوانده و عمر و جوانی خود را صرف تحصیل و کشیک های سخت و بیدار ماندنهای شبانه کرده در تهران بزرگ با حقوق پایه کارگری می‌تواند زندگی کند؟! 
وی چالش مهم دیگر در حوزه پزشکی را چالش اخلاق حرفه ای و اخلاق پزشکی دانست و گفت: همه پزشکان در معرفی چهره مناسب از جامعه پزشکی  نقش دارند و این نقش در در مواجهه با تک تک بیماران شکل می گیرد. وی ادامه داد: تک تک ما در برابر تصویری که مردم در ذهن خود از پزشکان و کلیت جامعه پزشکی می سازند و ارائه می شود مسئول هستیم. جامعه پزشکی کشور 80 میلیون خدمت در ماه ارائه می کند. ممکن است در ارائه این حجم از خدمات سلامت، کاستی هایی در حوزه اخلاق حرفه ای و پزشکی وجود داشته باشد اما مسئله این است که همین موارد اندک  در چشم رسانه و جامعه بزرگ دیده می شود. خود ما باید مانع باشیم و نگذاریم که ناهنجاری هایی حتی محدود بروز و ظهور پیدا کند. ما همه در قبال اعتماد، اقبال و مورد وثوق بودن از سوی مردم مسئولیم. نباید حتی کوچکترین مشکلی در اخلاق حرفه ای و پزشکی ما باعث صدمه زدن به این اعتماد و اقبال شود. در این رابطه نظام پزشکی های سراسر کشور مسئولیت دارند. باید فرهیختگی جامعه پزشکی اولویت همه پزشکان باشد و در این مسیر نقش ارشادی نظام پزشکی ها بسیار اثرگذار است. نظام پزشکی ها در سراسر کشور باید با رصد و نظارت مستمر و استفاده از ابزار امر به معروف و نهی از منکر قبل از بروز مشکلات و مسائل جدی نسبت به رفع نواقص و ایرادات در حوزه مسائل اخلاق حرفه ای اقدام کنند.
دکتر رئیس زاده همچنین گفت: تعامل و ارتباط اعضای جامعه پزشکی با یکدیگر عامل موفقیت در امور صنفی و همچنین عامل توفیق در ارائه خدمات سلامت محور به مردم است.  نظام پزشکی های شهرها باید خودشان پیگیر اعضا باشند در شهرستان ها ارتباطات گسترده تر شود و با اعضا ارتباط موثر و سازند داشته باشند.  هیچ چیزی به اندازه این ارتباطات راهگشای ما نیست.
وی تعارضات بین رشته ای را چالش مهم دیگر جامعه پزشکی خواند و بیان کرد: تعارضات  و همپوشانیهای بین رشته ای به هر روی وجود دارد در مواردی دستورالعمل ها تغییر پیدا کرده و ممکن است بر تعارضات بیفزاید این موارد را باید با پیگیریهایی در داخل جامعه پزشکی و از طریق کمیسیون صلاحیت حرفه‌ای حل و فصل شود و حل این تعارضات را نباید به خارج از خانواده کشانید.
وی به توانمندسازی جامعه پزشکی و ارتقاء سطح علمی خدمات در این رابطه به عنوان چالش مهم دیگر فراروی جامعه پزشکی اشاره کرد و در این رابطه نقش سازمان های نظام پزشکی را موثر و پر رنگ دانست و گفت: باید توانمندی های پزشکانمان را رو به روز کنیم و در این مسیر با برنامه و هدفمند حرکت کنیم.
وی با اشاره به اینکه باید حفظ کرامت جامعه پزشکی را در اولویت قرار دهیم، گفت: برقرای تعامل سازنده با قاطبه‌ ی مردم راه اصلی و مسیر درست حفظ این کرامت است. پزشکان زیادی در سطح کشور هستند که به صورت پراکنده خدمات داوطلبانه در مناطق محروم ارائه می کنند. در حوزه امور خیریه فعال هستند و یا در مطب های شخصی خود حامی نیازمندان هستند. سازمان های نظام پزشکی در سراسر کشور باید این ظرفیت ها شناسایی و سازماندهی کنند تا با هم افزایی بیشتر، هم ارتباطات جامعه پزشکی با بدنه جامعه مستحکم تر شود و هم اینکه این خدمات به طور موثر و هدفمند و با توزیع مناسب در اختیار افرادی که نیاز واقعی دارند؛ قرار گیرد. در این رابطه پیشنهاد مشخص ما برگزاری اردوهای جهادی در مناطق محروم به طور ماهانه و مستمر است خیلی دور از دسترس نیست اگر  سازمان های  نظام پزشکی در کشور همراهی و همکاری لازم را اعمال کنند . با راه اندازی چندگروه در هر شهر به طور ماهانه می توانیم حجم وسعیعی از نیازهای درمانی مردم مناطق کم برخوردار را پاسخگو باشیم. اقدامی که به طور قطع رضایتمندی پزشکان داوطلب و مردم مناطق کم برخوردار را به دنبال خواهد داشت.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.