پنجشنبه، 9 فروردین 1403

حداقل معیارها برای ماندگاری و سلامت پزشکان جهت خدمت در نقاط دورافتاده را باید در نظر گرفت

حداقل معیارها برای ماندگاری و سلامت پزشکان جهت خدمت در نقاط دورافتاده را باید در نظر گرفت

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که اگر یک پزشک انگیزه و شادابی لازم را داشته باشد با بیماران خود نیز با انگیزه تر برخورد خواهد کرد؛ گفت: باید حداقل های لازم را برای ماندگاری و سلامت پزشکان در کشور و نقاط دورافتاده فراهم کرده و تعهد و تقدس حرفه پزشکی را آسیب پذیر نکنیم.

دکتر ملک فاضلی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با  اشاره به این که وزارت بهداشت، فرهنگستان علوم پزشکی، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و نظام پزشکی 4 ارگان مهم و تاثیرگذار در آموزش و سلامت حوزه پزشکی هستند؛ اظهار کرد: چنان چه این4 ارگان با یکدیگر همکاری داشته و خوب کار کنند، آن گاه یک سرانجام درست برای حوزه پزشکی کشورو نیاز های واقعی جامعه خواهیم داشت .

وی با اشاره به این که ارتباط خوب میان ارگان های یاد شده موجب می شود با بحث های غیر واقعی از بیرون جامعه مواجه نشویم؛ افزود: عدم هماهنگی بین ارکان مهم و تاثیر گذار حوزه سلامت باعث ورودِ نگاه غیرکارشناسی از نظر نیازهای جامعه پزشکی ، آموزش ها و تخصص های مورد نیاز در این حوزه خواهد شد که خدای ناکرده می تواند ما را دچار چالش کند.

وی در خصوص مباحثی که اخیرا در زمینه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی مطرح شده است، تصریح کرد : ما با کمبود پزشک مواجه نیستیم بلکه درتوزیع آن مشکل داریم . مثلا بنده از حوزه انتخابی سیستان و بلوچستان هستم و منطقه ای به نام کشتگان داریم که نقطه صفر مرزی است و تا شهر سراوان حدود 10ساعت راه داریم بنابر این وقتی پزشکی را به نقطه صفر مرزی میفرستیم باید امکانات ماندگاری ، رفاهی و مزایایی برای او  قرار دهیم تا بپذیرد در این شرایط خدمت رسانی کند.

ملک فاضلی تاکید کرد:  پزشکی که محرومیت های 100درصدی را قبول می کند باید از حداقل درآمد متناسب با چنین شرایطی نیز برخوردار باشد، بنابر این زمانی که یک پزشک به ازای کار در کلانشهری مانند تهران 5 برابر پزشکی که در سراوان کار می کند؛ درآمد داشته باشد قطعا آن منطقه را برای کار قبول نمی کند و نباید انتظار داشته باشیم که یک پزشک در آن جا بماند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این که مشکل اصلی ما توزیع نادرست منابع و عدم گسترش امکانات در اقصی نقاط کشور است ؛ خاطر نشان کرد: برای تربیت یک نیروی پزشک هزینه های زیادی صرف می شود و اگر بخواهیم آموزش پزشکی را افزایش داده ولی از سوی دیگر برای ماندگاری جامعه پزشکی در کشور تلاشی انجام ندهیم ؛ صرفا پزشک تربیت نموده و روانه بازار جهانی کرده ایم.

وی اضافه کرد : با چه مکانیزمی یک پزشک را در نقطه صفر مرزی که حداقل امکانات را دارد، نگه داشته و ماندگارش کنیم؟ قطعا این اتفاق نخواهد افتاد . علاوه براینکه باید انگیزه ماندگار ی را در جامعه پزشکی به وجود آوریم لازم است تا انگیزه شادابیِ ماندگاری را نیز به وجود بیاوریم زیرا یک پزشک وقتی انگیزه شادابی داشته باشد؛ می تواند با بیماران خود نیز با انگیزه شادابی برخورد کند و گرنه همه ما بیماران را ویزیت خواهیم کرد اما با چه انگیزه ای ؟؟؟؟

ملک فاضلی اذعان کرد : شغل مقدس پزشکی و آن چه که ما تعهد داده ایم در جای خود هست اما نباید این تعهد و تقدس را آسیب پذیر کنیم و برای تحقق این مهم باید حداقل معیارها را برای ماندگاری و سلامت پزشکان در نظر بگیریم.

 

وی یاد آور شد : هدف نهایی اگر سلامت جامعه بوده و چرخشِ آموزش پزشکی در جهت برآورده کردن این فرآیند به شکل بهینه و به روز کردن آن است ؛ باید تمام ارگان های ذیربط در حوزه سلامت با یکدیگر همکاری داشته تا نیازها را احساس نموده و در جهت رفع آن ها گام برداشته و به سر منزل مقصود برسیم.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.