جمعه، 31 فروردین 1403

وقتی که پای نسخه‌نویسی الکترونیک در عمل لنگ می‌زند!

وقتی که پای نسخه‌نویسی الکترونیک در عمل لنگ می‌زند!
رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت: نسخه‌نویسی الکترونیک یک طرح قانونی است که در عمل بیمه ها، کادر پزشکی و بیماران را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی انجمن فیزیوتراپی ایران، آقای احمد مؤذن زاده درباره ضرورت اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک و پذیرش نسخ در همه مراکز درمانی و پاراکلینیکی گفت: مطابق با قانون بودجه امسال از یکم دی تمامی نسخ دارویی و پاراکلینیکی (خدمات آزمایشگاهی، رادیولوژی و فیزیوتراپی و … باید به صورت الکترونیک پذیرش شود.
 
وی با اشاره به زیرساخت‌های لازم برای نسخه‌نویسی الکترونیک افزود: نهاد سیاست‌گذار سلامت (وزارت بهداشت) باید با همکاری سازمان نظام پزشکی کشور نرم افزار جامع سلامت را تهیه کند که همه ذی‌نفعان (پزشکان، کادر درمان، مراکز درمانی و پاراکلینیکی، داروخانه ها، سازمان‌های بیمه‌گر پایه و تکمیلی و خصوصا وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی) بتوانند از این نرم افزار استفاده کنند و در این نرم افزار جامع پرونده الکترونیک سلامت برای بیمه‌شدگان و امضای الکترونیک توسط سازمان نظام پزشکی برای پزشک در نظر گرفته شده که این موضوع متاسفانه تا کنون محقق نشده است.
 
آقای مؤذن زاده افزود: سازمان‌های بیمه گر پایه شامل بیمه سلامت و تأمین اجتماعی هر کدام برای افراد تحت پوشش خود، نرم افزار‌های مجزایی را برای نسخه‌نویسی الکترونیک طراحی کرده که این نرم‌افزار‌ها مشکلات بسیاری را به همراه داشته‌اند به طوری که این نرم افزار‌ها با سایر نرم افزار‌های استفاده شده در نظام سلامت کشور مانند نرم افزار سیب پزشک خانواده همخوانی کاملی ندارند همچنین استفاده از این نرم افزار‌ها زمانبر بوده و وقت بسیاری را از پزشکان و مسؤولان مؤسسات پزشکی می‌گیرد.
 
رییس‌انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت: برای اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک باید زیر ساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری در کشور ارتقا پیدا می‌کرد و در مطب‌های پزشکان و مراکز درمانی امکاناتی مانند دسترسی به اینترنت پر سرعت و پهنای باند مناسب فراهم می‌شد، ولی هیچ گونه تسهیلاتی به کادر پزشکی و مراکز درمانی داده نشده است ازسوی دیگر ثبت الکترونیک نسخ در مؤسسات درمانی هزینه‌های زیادی را به دنبال دارد که هیچ تعرفه‌ای برای این موضوع اختصاص پیدا نکرده است.
 
عضو هیأت مدیره نظام پزشکی شیراز تأکید کرد: ضریب نفوذ نسخه‌نویسی الکترونیک تا پایان ماه گذشته در استان‌های مختلف متفاوت و این ضریب بین ۲۰ تا ۹۰ درصد در نوسان بوده و در استان‌هایی مانند فارس، البرز، مازندران، تهران، سمنان، گیلان و اصفهان میزان ضریب نفوذ نسخه نویسی کمتر از ۵۰ درصد بوده است، بنابراین رسیدن میزان این ضریب به ۱۰۰ درصد تا پایان آذر امکان‌پذیر نیست.
 
آقای مؤذن زاده تصریح کرد: خوشبختانه امکان پذیرش نسخ الکترونیک در مؤسسات درمانی مانند مراکز فیزیوتراپی محقق شده است، ولی با ممنوعیت تولید نسخ کاغذی و دستورات عاجل بیمه ها، بیماران به دردسر می‌افتند و بین مطب پزشکان و مؤسسات پزشکی و پاراکلینیکی سرگردان می‌شوند.
 
سازمان‌های بیمه‌گر از پارسال به تدریج دفترچه‌های خود را جمع کردند و به این ترتیب سربرگ پزشکان جانشین این دفترچه‌ها شدند. متأسفانه بسیاری از سازمان‌های بیمه‌گر تکمیلی هم به سامانه‌های تولید نسخ الکترونیک بیمه‌های پایه متصل نیستند.
 
آقای مؤذن زاده گفت: خدمتی در فیزیوتراپی با نام «فیزیوتراپی گلوبال» با کد ملی ۹۰۱۶۴۵ در کتاب بومی ارزش‌های نسبی وجود دارد که این خدمت در تعداد نواحی درمانی قابل ضرب شدن است که در نرم افزار بیمه‌های پایه به بیش از ۵۰ کد لوینگ تبدیل شده که این موضوع پزشکان را برای تولید نسخه الکترونیک به زحمت انداخته است، بنابراین میزان تولید نسخ الکترونیک جهت ارجاع به مراکز درمانی کاهش پیدا کرده و نسخه‌نویسی الکترونیک برای مراکز فیزیوتراپی در شرایط فعلی تبدیل به یک کابوس شده است.
 
بیمه سلامت در برخی استان‌ها از اول آذر ماه نسخ پاراکلینیک را اجبارا به صورت الکترونیک پذیرش مینماید که این موضوع سرگردانی بیماران را به همراه داشته است.
مسئول کمیته حقوقی نظام پزشکی شیراز یادآوری کرد: من از سیاست‌گذاران نظام سلامت، مسئولان وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، کمیسیون بهداشت مجلس، انجمن‌های علمی، سازمان‌های بیمه‌گر و شخصیت‌های سیاسی و دولتمردان کشور استدعا دارم که در شرایط فعلی اقتصادی و کرونایی کشور، رنج مضاعف دیگری بر کوله بار بیماران و مردم اضافه نکنند و فرصتی دیگر داده شود تا زیر ساخت‌های لازم برای نسخه‌نویسی الکترونیک فراهم شود.
 
سازمان نظام پزشکی با همکاری وزارت بهداشت می‌تواند نرم افزار جامع سلامت را تهیه کرده تا کادر پزشکی و بیماران با مشکلات اجرایی ناشی از اجرای عجولانه نسخه‌نویسی الکترونیک مواجه نشوند.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.