پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رئیس زاده:

با افزایش ظرفیت پزشکی میزان دسترسی مردم به خدمات سلامت بیشتر نخواهد شد

با افزایش ظرفیت پزشکی میزان دسترسی مردم به خدمات سلامت بیشتر نخواهد شد

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که جامعه پزشکی از بحث های مکرر در شرایط بحرانی کرونا گله مند است؛ گفت: کمبود پزشک در برخی مناطق بدلیل توزیع نامناسب بوده و با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی میزان دسترسی مردم به خدمات بیشتر نخواهد شد .

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی ؛ دکتر محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نشست هم اندیشی با برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که امشب در محل این سازمان برگزار شد با اشاره به این که  جامعه پزشکی سرمایه کشور بوده و متعلق به همه است؛ اظهار کرد: ما اعتقاد داریم مصالح مردم و جامعه پزشکی منطبق بر هم بوده و جدا از هم نیستند.

وی با اشاره به موضوعاتی که اکنون در خصوص جامعه پزشکی مطرح می شود؛ افزود: به عنوان رئیس سازمان نظام پزشکی از این هجمه های پی در پی ،مکرر و سنگین بر بدنه رنجور و درگیر جامعه پزشکی به شدت گله مند هستم و حداقل اکنون زمان مناسبی برای بیان این مطالب نیست.

وی ادامه داد: از فروردین تا الان چند موضوع سنگین همچون ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم، نظام طب سنتی و مکمل ، اصلاح نظام آموزش پزشکی و بحث افزایش ظرفیت پزشکی بطور مکرر طی این چند ماه مطرح شده در حالی که هنوز عرق جامعه پزشکی در صف مبارزه با کرونا خشک نشده است و هنوز معوقات خیلی از این  عزیزان و کسانی که شهید شده اند ؛ پرداخت نشده است.

رئیس زاده تصریح کرد: جامعه پزشکی احساسش این است که دولت و حکومت و نظام اکنون که به لطف خدا شاید به پایان کرونا نزدیک می شویم ، تقدیر و مزد خوبی به جامعه پزشکی نداده و نخواهد داد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در خصوص بحث تعارض منافع و افزایش ظرفیت پزشکی که مطرح می شود ، اظهار کرد:  ما نیز قبول داریم در برخی از مناطق بدلیل توزیع نامناسب ،کمبود دسترسی به پزشک متخصص داریم اما این طرح افزایش ظرفیت که مطرح می شود، 14 سال بعد متخصص تحویل جامعه می دهد و با نیاز اکنون جامعه تطبیقی ندارد.

 

به گفته وی اگر کمبود متخصص در برخی مناطق داریم با طرحی که از سوی برخی مسئولان مطرح شده با پذیرش دانشجوی پزشکی بعد از گذشت 8 سال پزشک عمومی ، 2 سال گذراندن طرح سربازی و اگر بلافاصله برای تخصص قبول شوند ،4 سال زمان تحصیل این مقطع  است که در مجموع 14 سال طول خواهد کشید تا یک متخصص تحویل جامعه شود.

وی خاطرنشان کرد: 14 سال بعد یک متخصص چه تهدید منافعی برای همکاران امروز به دنبال خواهد داشت؟ چه منفعتی از پزشکان را دچار خطر می کند؟ باید درکی که از جامعه پزشکی داریم یک علامت سوال جلوی آن قرار دهیم و همه جوانب امر را سنجیده و با نگاه عمیق تصمیم گیری کنیم.

رئیس زاده با تاکید بر این که اگر کسی فکر کند ما با روش افزایش ظرفیت بدلیل منافع خود مخالفیم ، بحث نازلی است؛ گفت : ما با شکل ورود به این مسئله مخالف هستیم و خدمت سلامت یک بسته است که پزشک جزئی از آن محسوب می شود؛ لذا اگر پزشک زیاد شود بدان معنا نیست که دسترسی مردم به خدمات افزایش می یابد.

وی اضافه کرد: مسئولان امر نظرات کارشناسی جامعه پزشکی را به دید دلسوزانه بنگرند و این که رسانه ملی در هر برنامه خبری خود این موضوع را به بحث کشانده و ذهن مردم و جامعه پزشکی را خسته کند؛ گله مند هستیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی اذعان کرد: با افزایش منطقی و علمی ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در چارچوب برنامه ریزی های وزارت بهداشت موافق هستیم و شکی در آن وجود ندارد. باید الزامات دیده شده و جامعه پزشکی را جدا از مردم ندانیم.

وی با اشاره به این که تماس های زیادی با افراد جامعه پزشکی داریم که در مورد نسخه الکترونیک همکاران ابراز نگرانی می کنند؛ بیان کرد: جامعه پزشکی در صف ارائه خدمت به مردم قرار دارند و هر نوع مشکل در این زمینه فشار زیادی را بر همکاران و مردم وارد می کند.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.