پنجشنبه، 30 فروردین 1403

جلسه مجمع انجمن های علمی پزشکی با حضور رئیس کل سازمان نظام پزشکی برگزار شد

جلسه مجمع انجمن های علمی پزشکی با حضور رئیس کل سازمان نظام پزشکی برگزار شد
سی و هشتمین جلسه هیئت‌مدیره مجمع علمی انجمن‌های پزشکی با حضور رییس‌کل سازمان نظام‌پزشکی در محل این سازمان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر ایرج فاضل رئیس هیات مدیره انجمن های علمی پزشکی ابراز امیدواری کردند که این جلسات به صورت مستمر برگزار شود و باعث همگرایی بیشتر و موثرتر اعضای جامعه پزشکی شود واعلام کرد که شرط سلامت کل جامعه، تعرفه‌های عادلانه ارائه خدمات پزشکی است و باید حتما همه مکانیسم‌ها برای اصلاح و واقعی شدن تعرفه‌ها و نیز ساختار تصویب تعرفه‌ها مورد استفاده قرار گیرد تا این مشکل تا حدممکن برطرف شود.

سپس دکتر علی نوبخت دبیر هیات مدیره انجمن های علمی پزشکی با اشاره به این‌که انجمن‌های علمی پزشکی از سال 1369 مجددا فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند، اشاره کرد که مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی از سال 1382 شکل‌گرفته و حالا در اواخر دوره ۴ ساله خود است و همچنین اشاره کردند که این مجمع در گذر زمان همیشه نقش مشاورتی و اتاق فکر برای سازمان نظام‌پزشکی ایفا کرده‌است.

سپس دکتر محمد رئیس‌زاده رئیس‌کل سازمان نظام‌پزشکی ضمن سلام و خوش‌آمدگویی به حاضران گفت: شما به خانه خودتان آمده‌اید و سازمان نظام‌پزشکی متعلق به جامعه پزشکی است و ما منتخب آن‌ها و اعضاء انجمن‌ها هستیم و قطعا بدون ارتباط با انجمن‌های علمی هیچ کاری پیش نخواهد رفت.

دکتر رئیس‌زاده با اشاره به این‌که سازمان نظام‌پزشکی برای عملکرد مناسب و پرقدرت خود نیازمند حداکثر اتصال و همگامی با مؤلفه‌های قدرت خود است تاکید کرد که اصلی‌ترین مولفه قدرت یک نظام صنفی، همراهی و همگامی اعضای آن صنف است و هرچه همراهی و  مشارکت و همفکری بیشتر باشد وزن و شأنیت این سازمان در مجامع عمومی بیشتر می‌شود

دکتر رئیس‌زاده در ادامه پنچ چالش و تهدید اصلی جامعه پزشکی و اعضای این سازمان را برشمرد و گفت:« دو چالش اصلی بیرونی یکی تهدید شأنیت و هویت و شخصیت جامعه پزشکی است که متأسفانه به‌نظر می‌رسد جامعه پزشکی مورد هجوم سازمان‌یافته و طراحی‌شده قرار دارد که شاید یک دلیل آن رشد قابل‌توجه و تعجب برانگیز این جامعه در ۴۰ سال اخیر است که بسیار خوب عمل کرده و نتایج عملکرد خوب ‌خود را می‌بیند.

وی افزود:«دومین مورد از مشکلات بیرونی بحث‌های معیشتی و اقتصادی است که موضوع بسیار مهمی است. سه مورد داخلی نیز مربوط به اعضای جامعه پزشکی ازجمله بحث اخلاق حرفه‌ای و رعایت اخلاق است و دیگری بحث آموزش و پیشرفت و توانمندسازی‌های علمی و عملی است و سومی نیز موضوع تعارضات بین رشته‌ای است که باید در تمام این حوزه‌ها اساتید و پیشکسوتان و انجمن‌ها و سازمان‌های ذی‌نفع و ذی‌ربط با سازمان نظام پزشکی همفکری و همراهی داشته باشند تا با عملکرد حداکثری بتوان مشکلات و چالش‌ها را حل و تهدیدها را برطرف کرد.

دکتر رئیس زاده ادامه داد:«انجمن‌های علمی قطعا در این زمینه و زمینه‌های دیگر می‌توانند بسیار به نظام‌پزشکی کمک کنند. ازجمله مواردی که شاید منحصراً در اختیار انجمن‌های علمی است و بسیار خوب می‌توانند در این زمینه‌ها عمل کنند بحث ترویج اخلاق حرفه‌ای و صنفی است که کمیته اخلاق انجمن های اعلامی حتما باید بسیار فعال‌تر شوند.»

دکتر رئیس‌زاده خاطرنشان گفتند:« در تعارضات بین رشته‌ای انجمن‌های علمی بسیار می‌تواند راه‌گشا باشد. در این راه انجمن‌های علمی می‌توانند با همکاری با هیات های بورد و تدوین و به روزرسانی کوریکولوم‌های رشته‌های خود، معیار و خط‌‌ کشی قانونی را که معیار مشخص شدن حیطه های عملکردی هستند را مشخص کنند. در بحث تعرفه‌ها نیز انجمن‌های علمی پزشکی اقدامات بسیار خوبی را انجام دادند و کارهای کارشناسی علمی ارائه دادند که مورد استناد سازمان نظام‌پزشکی قرار گرفته است.»

سپس تک‌تک حضار به ارائه ‌نظرات و دیدگاه‌ها و مشکلات خود پرداختند. تمام اعضاء حاضر در این نشست به این‌موضوع اشاره کردند که متأسفانه موضوع مهاجرت اعضای جامعه پزشکی بسیار جدی شده است و حتما در این خصوص باید راهکارهای عاجل داشت. جلب مشارکت جامعه پزشکی در همه تصمیم‌گیری‌ها و لزوم همکاری با انجمن‌های علمی یکی دیگر از خواسته‌های مشترک حاضران در جلسه بود. بحث استفاده از امکانات تله مدیسین و پزشکی نوین نیز در جلسه مطرح و خواستار حمایت سازمان نظام‌پزشکی از عملکردهای این حوزه شد. همچنین در این جلسه مطرح شد که برخی از اساتید و پزشکان مهاجرت کرده از ایران خواستار برگشت به کشور هستند که دچار مشکلات و بروکراسی‌های اداری هستند و باید این مشکلات برطرف شود.

چندین مورد ازمشکلات انجمن های مختلف نیز در این جلسه مورد اشاره قرار گرفت و دکتر رئیس زاده ضمن استقبال از برگزاری جلسات هیات مدیره انجمن‌های علمی در محل سازمان قول رسیدگی به تمام موارد مطرح شده را دادند.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.