جمعه، 10 فروردین 1403

در نشست برگزار شده در نظام پزشکی مشهد عنوان شد

۶۰ تا ۶۵ درصد از نارسایی کلیه در بین افراد جامعه به علت دیابت و پرفشاری خون بروز می‌کند.

۶۰ تا ۶۵ درصد از نارسایی کلیه در بین افراد جامعه به علت دیابت و پرفشاری خون بروز می‌کند.
ستاد فوق تخصص گروه نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۶۰ تا ۶۵ درصد از نارسایی کلیه در بین افراد جامعه به علت دیابت و پرفشاری خون بروز می‌کن

دکتر مسیح نقیبی روز چهارشنبه در نشستی خبری که با موضوع "از پیشگیری تا درمان بیماریهای کلیوی" در نظام پزشکی مشهد برگزار شد، افزود: در گذشته مهم‌ترین علت نارسایی کلیه در کشور "گلومرونفریت" یا التهاب کلیه بود که اکنون به سبب تغییر سبک زندگی، مهم‌ترین علت نارسایی کلیه، دیابت و پرفشاری خون شناخته شده است. 
وی خاطرنشان کرد: اکنون میزان شیوع دیابت در بین افراد جامعه بین ۱۰ تا ۱۲ درصد است و پرفشاری خون نیز بیش از ۳۰ درصد افراد جامعه را شامل می‌شود، این در حالی است که بسیاری از مبتلایان از بیماری دیابت و پرفشاری خون خود اطلاع ندارند.

 وی بیان کرد: بیماری های کلیه به چند گروه شامل سنگ کلیه، عفونت کلیه و نارسایهای کلیه تقسیم می‌شود و هنگامی که کلیه های بیمار دچار نارسایی شود باید دیالیز و پس از آن پیوند کلیه انجام شود.
معاون انتظامی نظام پزشکی مشهد در ادامه گفت: متاسفانه تاکنون وزارت بهداشت برای پیشگیری از بیماریهای کلیوی اقدام مفید و موثری انجام نداده است، اما در حوزه درمان اقدامات خوبی انجام شده است، به طوری که اکنون دیالیز و پیوند کلیه که هزینه بر است، در ایران به صورت رایگان انجام می‌شود.
دکتر نقیبی افزود: اگر به بیماریهای کلیوی در حوزه پیشگیری توجه شود، نیازی به صرف هزینه‌های بالای دیالیز و پیوند کلیه نخواهد بود. 
وی خاطرنشان کرد: نارسایی کلیه از عوارض دیابت و پرفشاری خون است، لذا در کنار هر کلینیک دیابت باید یک کلینیک نارسایی مزمن کلیه وجود داشته باشد تا به طور مستمر اینگونه بیماران پایش شوند و اکنون به دلیل مسائل مالی و کمبود بودجه، هیچ کلینیک نارسایی کلیه در مشهد و خراسان رضوی دایر نیست.  

مصرف هشت لیوان آب ضروری است 

استاد جراحی کلیه و مجاری ادراری و تناسلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست خبری گفت: برای پیشگیری از بیماریهای کلیوی مصرف هشت لیوان آب در روز و پرهیز از مصرف نمک، چربی و قند زیاد توصیه می‌شود.
دکتر رضا مهدوی افزود: افرادی که سابقه فامیلی ابتلا به دیابت و فشار خون دارند، باید بدانند که مستعد ابتلا به این بیماریها هستند، بنابراین توصیه می‌شود که کنترل قند خون و فشار خون خود را به عنوان عوامل اصلی ابتلا به نارسایی های کلیه در دستور کار داشته باشند.
وی بیان کرد: پرخوری، مصرف غذاهای چرب، پر از قند و نمک نیز برای سلامت کلیه‌ها مضر است و مصرف آب کافی، ترک مصرف دخانیات و کاهش وزن در صورت ابتلا به چاقی برای حفظ سلامت کلیه‌ها توصیه می‌شود.
بنیانگذار پیوند کلیه در استانهای سه‌گانه خراسان گفت: در صورت ابتلای بیمار به نارسایی کلیه، فرد باید دیالیز و در نوبت پیوند کلیه قرار گیرد.
دکتر مهدوی با اشاره به مشکلات نخستین عمل های پیوند کلیه در مشهد افزود: پیوند کلیه عمل پیچیده و مهمی است که در ایران به صورت رایگان انجام می‌شود که در مشهد با همراهی پزشکان در اسفندماه سال ۱۳۶۷ نخستین پیوند کلیه با موفقیت انجام شد.
وی با اشاره به اینکه پیوند کلیه باید به سمت استفاده از کلیه‌های بیماران مرگ مغزی سوق یابد، افزود: بهترین پیوندهای کلیه از فرد زنده مربوط به بستگان درجه یک است؛ اما در تمام دنیا انجام پیوند از بیماران مرگ مغزی در اولویت قرار دارد.
این پزشک متخصص ارولوژی افزود: نخستین پیوند کلیه از بیمار مرگ مغزی در سال ۱۳۸۱ انجام شد و طی این مدت پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی رشد چشمگیری یافته است و این در حالی است که طبق بررسی‌ها عمر بیماران دریافت کننده عضو پیوندی با استانداردهای روز دنیا مطابقت دارد و بیمارانی داریم که بیش از سه دهه با کلیه پیوندی زندگی کرده‌اند.
دکتر مهدوی تاکید کرد: باید خانواده‌ها تشویق شوند تا در زمانی که عزیزانشان دچار مرگ مغزی می‌شوند نسبت به اهدای اعضای آنها اقدام کنند که با اقدامات انجام شده اکنون به طور متوسط ۵۰ درصد پیوندها از بیماران مرگ مغزی انجام می‌شود.

۲۳  تا ۳۰ آبان ماه هفته حمایت از بیماران کلیوی نام گرفته است.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.