پنجشنبه، 9 فروردین 1403

مهاجرت پزشکان، چالش جدی نظام سلامت

مهاجرت پزشکان، چالش جدی نظام سلامت
مدیرکل روابط عمومی امور بین الملل از افزایش آمار مهاجرت پزشکان طی سالهای اخیر خبر داد.

رضا لاری‌پور، مدیرکل روابط عمومی امور بین الملل و سخنگوی سازمان نظام پزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد دلایل مهاجرت پزشکان اظهار کرد: درخواست گوداستندینگ(گواهی سوء پیشینه) به تنهایی به معنای درخواست خروج از کشور نیست، زیرا ممکن است فرد درخواست بدهد اما کشور مقصد به هر دلیلی او را نپذیرد. به طور کلی صدور این درخواست به منظور تایید فعالیت درست و صادقانه یک پزشک یا عدم سوء پیشینه او در مدت زمانی است که به حرفه طبابت مشغول بوده است.

لاری پور افزود: در حال حاضر آمار گوداستندینگ برای خروج از کشور و مهاجرت به کشور‌های همجوار افزایش پیدا کرده و به طور ماهیانه حدود ۳۰۰ نفر به سازمان نظام پزشکی ایمیل ارسال می‌کنند و هر ماه ۳۰۰ گواهی گود استندینگ صادر می‌شود. این در حالی است که در طول ۱۰ سال گذشته هر ماه ۱۰ تا ۵۰ گواهی  صادر می‌شد.

او ادامه داد: دلایل فراوانی در روند صعودی درخواست مهاجرت پزشکان به کشور‌های دیگر نقش دارد. یکی از این دلایل  شرایط رفاهی و پرداختی مطلوب در کشورهای مقصد است. باید این سوال مطرح شود که ما برای نگهداشت و افزایش انگیزه نیروی متخصص چه کار‌هایی انجام داده‌ایم. توجه به این نکته ضروری است که با اقدامات سلبی مثل ممنوع الخروج کردن و یا سلب پاسپورت پزشکان نمی‌توان مانع خروج آن‌ها از کشور شد، بلکه باید مثل سایر کشور‌ها اقداماتی انجام دهیم که افراد به ماندگاری در کشور علاقه‌مند شوند.

سخنگوی سازمان نظام پزشکی کشور بیان کرد: اخیراً ایمیل‌های دریافتی ما برای صدور گوداستندینگ بیشتر برای مهاجرت به کشور‌های حاشیه خلیج فارس است و دلیل تمایل پزشکان به مهاجرت به این کشور‌ها افزایش میزان پرداختی در کشور‌های ذکر شده با تعداد کمتر مراجعین است. به این معنی که در کشور ما چندین سال است که میزان افزایش تعرفه‌ها هیچ تناسبی با میزان تورم ندارد.

او ادامه داد: از سال ۱۳۹۲ تا همین لحظه ظرفیت دانشکده‌های پزشکی ۵۵ درصد افزایش پیدا کرده و در نتیجه میزان فارغ التحصیلان پزشکی نیز افزایش پیدا کرده است. بسیاری از پزشکان جوان ما پس از فارغ التحصیلی توانایی مالی خرید و یا اجاره مطب را ندارند بنابراین ماندگاری آن‌ها در کشور با این شرایط معقول نیست و به سمت و سوی مهاجرت تمایل نشان می دهند.

مطب پزشکان، بنگاه اقتصادی است

لاری پور ادامه داد: هر مطب پزشکی یک بنگاه اقتصادی است که حداقل دو و نیم نفر در آن مشغول به فعالیت هستند. هر پزشک یک منشی دارد و یک نفر هم حضور دارد که کار‌های درمانی مثل تزریقات و باندپیچی و باز کردن گچ و ... را انجام می‌دهد. در نتیجه وقتی پزشک جوانی توانایی اجاره و یا خرید یک مطب را نداشته باشد چندین نفر دیگر در شرایط مختلف کار خود را از دست می‌دهند.

او بیان کرد: در هیچ رشته‌ای جز رشته‌های مرتبط با پزشکی، گذراندن طرح اجباری وجود ندارد. این در حالی است که مسئولان مربوطه امکانات رفاهی کامل و ضروری مورد نیاز را برای راحت‌تر گذراندن این طرح اجباری در اختیار پزشک قرار نمی‌دهند.

لاری پور گفت: تمایل به مهاجرت صرفاً در بین پزشکان رایج نیست و همکاران ما در رشته‌های پرستاری و سایر رشته‌های پیراپزشکی نیز اخیراً به مهاجرت می‌اندیشند، زیرا علاوه بر کمبود امکانات رفاهی در کشور مبدا، کشور‌های مقصد نیز در حوزه پزشکی و درمانی پیشرفت‌های چشمگیری داشته اند و به دلیل نیاز به متخصصان متبحر ایرانی با وعده ساعت کاری کم و امکانات رفاهی فراوان کادر درمان ما را تشویق به مهاجرت می‌کنند.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی بیان کرد: به دلیل سختی‌های رشته پزشکی مثل گذراندن درس‌های سنگین، ساعت‌های طولانی کشیک، شیفت‌های شبانه سنگین و ... و در نتیجه عدم تناسب درآمد با این میزان تلاش، تمایل به مهاجرت منطقی است. این در حالی است که مردم هیچ آگاهی از وضعیت بد معیشتی پزشکان ندارند و معیار قضاوتشان ۷% از جامعه پزشکان است که درآمد بالایی دارند در حالی که ۹۳ درصد جامعه پزشکان از این قاعده مستثنی هستند.

لاری پور اظهار کرد: نگرانی ما از درخواست گوداستندینگ توسط پزشکان بیست و پنج تا پنجاه ساله نیست بلکه نگرانی ما این است که در آینده بسیاری از رشته‌های تخصصی وفوق تخصصی ما مثل تخصص داخلی، بیهوشی ، اطفال، فوق تخصص جراحی اطفال و جراحی قلب و فوق تخصص کلیه خالی خواهد ماند و این یک نکته هشدار دهنده برای کشور است.  وقتی پزشکان ما تمایلی برای ادامه تحصیل این رشته ها نداشته باشند  در آینده ای نزدیک ممکن است بیماران مجبور باشند برای پروسه درمان به خارج از کشور مراجعه کنند و این یک عقب‌گرد ۴۰ ساله در نظام سلامت خواهد بود.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.