پنجشنبه، 9 فروردین 1403

توضیحات وزارت بهداشت درباره مبحث کمبود پزشک در ایران

توضیحات وزارت بهداشت درباره مبحث کمبود پزشک در ایران
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اطلاعیه ای درخصوص اظهارات مطروحه درباره کمبود پزشک در ایران در مقایسه با سایر کشورها توضیحاتی را ارائه کرد.

در متن اطلاعیه وزارت بهداشت آمده است:« به استناد گزارش سازمان بهداشت جهانی که رویت آن برای عموم مردم امکانپذیر بوده، سرانه پزشک در ازای هر 10 هزار نفر جمعیت در عراق ۷ نفر،  پاکستان ۱۲ نفر، سوریه ۱۳ نفر، ایران ۱۶ نفر  و ترکیه ۱۸ نفر اعلام شده است.

البته استناد به آمارهای سازمان جهانی بهداشت، به علت خوداظهاری داده‌ها توسط کشورها، نمی تواند قیاس خوبی برای کشورمان باشد؛ بسیاری از آمارها اشتباه است.

بسیاری از کشورها آمار بهورزان، اینترنها و … را جزء آمار پزشکان خود می‌آورند، در مقایسه، باید عواملی همچون GDP کشورها را نیز در نظر گرفت و مقایسه‌ وضعیت ایران باید با کشورهای همتراز، آن هم با در دسترس بودن داده‌های صحیح صورت گیرد.

اگر قرار باشد به داده‌های سازمان جهانی بهداشت استناد کنیم، باز هم وضعیت ما خوب است، چون طبق اعلام WHO، اگر به ازای هر ۱۰ هزار نفر، ۱۰ پزشک در کشور وجود داشته باشد، شرایط مطلوب است که ما قطعا بالای ۱۰ پزشک به ازای ۱۰ هزار نفر در کشور داریم.

با این وجود و با توجه به افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی از ۵۵۰۰ نفر در سال ۹۳ به ۸۵۰۰ نفر در سال ۱۴۰۰ یعنی رشد پذیرش حدود ۵۵ درصدی طی ۷ سال، باید منتظر ماند تا این دانشجویان به تدریج فارغ‌التحصیل شوند که این خود باعث افزایش چشمگیر سرانه پزشک در ایران خواهد شد. 

ما در حال حاضر ۵۰ هزار دانشجوی پزشکی در سطح کشور داریم، در حالی که طبق آمار نظام پزشکی اکنون ۱۵۰ هزار نظام پزشکی مختص پزشکان داریم که برآوردها نشان می دهد حدود ۱۱۰-۱۰۰هزار نفر از این پزشکان در کشور حضور دارند؛ یعنی تا ۶-۷ سال آینده، به میزان نصف پزشکان موجود در کشور به تعداد پزشکان کنونی اضافه خواهد شد.»

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.