جمعه، 10 فروردین 1403

روند آنفلوانزا در کشور افزایشی است

روند آنفلوانزا در کشور افزایشی است
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: مواردی از آنفلوآنزا در تهران و کشور شناسایی شده است و احتمال روند افزایشی آنفلوآنزا در کشور وجود دارد.

قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در حاشیه چهل وششمین جلسه کمیته علمی مدیریت کرونا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همچنان روند رو به کاهش مبتلایان و مرگ و میر را در کشور داریم البته در برخی استان‌ها شرایط ناپایدار است و گاهی در برخی روزها روند رو به افزایش داریم که این موضوع به تجمعات و مسائل اجتماعی ارتباط دارد و از مردم خواهش می کنیم همچنان مراعات کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: همانطور که مستحضر هستید همچنان کرونا مشکلاتی را در دنیا به وجود آورده است و کشور روسیه شرایط سختی را می گذارد و در انگلیس روند افزایش موارد ابتلا و بستری را شاهد هستیم، آمریکا شرایط ناپایداری دارد و در مکزیک هم روند کرونا افزایشی است و می بینید که کرونا در کشورهای مختلف شرایط مطمئنی ندارند و ممکن است با فاصله در واکسیناسیون و عدم رعایت پروتکل‌ها شاهد افزایش مجدد کرونا باشیم.

جان بابایی درباره سویه جدید مو و لامبدا بیان کرد: این دو سویه دیگر نگران کننده نیستند و همچنان سوش غالب در دنیا که موجب ابتلا و بستری می شود، سوش دلتا شناخته شده در هند بوده و در کشور ما هم دلتا سوش اصلی است.

وی درباره تشخیص کرونا بیان کرد: آزمایش‌ها در تشخیص کرونا روش‌های قطعی نیستند و داشتن علائم بالینی بسیار مهم است و به خصوص که موضوع بازگشایی مدارس مطرح است، اگر کودکان علامت دارند به علامت توجه کنیم تست لازم است اما منفی بودن به معنای عدم ابتلا وتضمین کننده نیست اگر کسی در خانواده فرد مبتلا به کرونا شد بعد از ٢ روز با روش مطمئن تری مانند پی سی آر تست بدهد و بعد درباره ابتلای فرد تصمیم گیری شود و باز تاکید اصلی ما روی علائم بالینی ابتلا به کروناست.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره احتمال افزایش موارد آنفلوانزا در کشور بیان کرد: مواردی از سوش آنفلوآنزا در تهران و کشور شناسایی شده است و احتمال روند افزایشی آنفلوآنزا در کشور وجود دارد و تشخیص آنفلوانزا از کرونا دشوار بوده و نیازمند روش آزمایشی است.

جان بابایی گفت: باید تاکید کنیم که افتراق آنفلوانزا و کرونا در موارد سرپایی دشوار است و احتمالا موارد آنفلوانزا افزایش پیدا خواهد کرد و مهم افتراق این دو نیست چرا که باید دانست، آنفلوآنزا و کرونا در موارد سرپایی یک درمان دارند و آن هم ایزوله شدن و درمان های تسکینی مانند مسکن های معمولی است و این را به اطلاع پزشکان خواهیم رساند.

جان بابایی بیان کرد: از مردم درخواست داریم در موارد سرپایی کرونا به هیچ وجه از کورتون استفاده نکنند چرا که دوره آنفلوانزا و شدت آن را کورتون بسیار بیشتر می کند و در موارد کرونای سرپایی نیاز به درمان کورتونی نیست و درمان بیماری های ویروسی مانند کرونا، آنفلوانزا و سرماخوردگی استراحت و استفاده از مسکن‌هاست.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره ابتلا به عفونت های قارچی اظهار کرد: موارد ابتلا به بیماری‌هایی قارچی مانند قارچ سیاه در کشور گزارش شد و قارچ های مهاجم ممکن است باعث عوارض جبران ناپذیر مانند تخلیه چشم و قسمتی از فک و حتی فوت شود و همه اینها در درمان نا به جا اتفاق می افتد.

جان بابایی بیان کرد: درخواست داریم بیماران دیابتی قندخون را کنترل کنند، همچنین مایعات استفاده و از مصرف کورتون پرهیز کنند و استفاده از مایعات و رژیم غذایی متناسب با دیابت و عدم استفاده از کورتون بهترین راهکار در پیشگیری از عفونت قارچی است و از مرم استدعا داریم خوددرمانی نکنند، خوشبختانه روند عفونت های قارچی کاهشی است و امیدواریم این میزان به صفر برسد.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.