چهارشنبه، 29 فروردین 1403

مصونیت سازی واکسن سینوفارم بالاست

مصونیت سازی واکسن سینوفارم بالاست
یک متخصص بیماری های عفونی، ادعاهایی مبنی بر ایمنی ضعیف واکسن سینوفارم را تکذیب کرد و گفت چنین اظهاراتی مبنای علمی ندارند.

جمال میرزایی، متخصص بیماری‌های عفونی و فلوشیپ فوق تخصص نقص ایمنی، سرطان و پیوند در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد ایمنی واکسن سینوفارم اظهار کرد: واکسن سینوفارم از جمله واکسن‌هایی بود که توسط سازمان جهانی بهداشت تاییدیه گرفت و تا کنون در کشور‌های بسیار زیادی مانند ترکیه و امارات تزریق شد و حجم بسیار زیادی از مردم این کشور‌ها توسط این واکسن واکسینه شدند.

او افزود: در حال حاضر در امارات شاهد موارد بسیار اندک ابتلا به کرونا در سطح جامعه هستیم؛ این موارد نشان‌دهنده اثربخشی این واکسن است.

میرزایی ادامه داد: این که بدون تحقیق علمی و بدون بررسی هیچ مقاله علمی و صرفاً با توجه به اخبار منتشر شده در مورد ایمنی ضعیف واکسن سینوفارم، اظهار نظر کلی صورت بگیرد، نتیجه ای جز  تشویش اذهان عمومی و نگرانی جامعه نخواهد داشت.

او بیان کرد: در صورتی که کارآزمایی علمی دقیقی انجام نگیرد و دو طرف تحقیق از لحاظ جامعه‌ آماری یکسان سازی شده باشند و در صورتی که هر دو بازوی تحقیقاتی یعنی چه گروهی که واکسن سینوفارم را تزریق کرده‌اند و چه گروهی که این واکسن را دریافت نکرده اند آن هم با گروه سنی و بیماری‌های زمینه‌ای برابر مورد بررسی قرار نگیرند، نمی توان در مورد اثر بخشی یک واکسن اظهار نظر کرد.

این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: به نظر می‌رسد افرادی که چنین اظهاراتی در مورد زیر سوال بردن اثربخشی واکسن‌هایی که توسط سازمان جهانی بهداشت تایید شده دارند، به صورت فله‌ای تحقیقاتی انجام داده‌اند و بررسی های علمی و مستندی انجام نداده اند؛ در نتیجه، نتایج اظهارات این افراد، بسیار غیر قابل اعتماد و استناد است.

نسبت به اثربخشی واکسن‌ سینوفارم تردید نداشته باشید

او توصیه کرد: صرفا به صحبت افرادی که با استفاده از منابع علمی اظهار نظر می‌کنند، اعتماد نکنید و توجه داشته باشید که اگر این واکسن اثربخشی مناسبی نداشت، به هیچ وجه توسط سازمان جهانی بهداشت تایید نمی‌شد و همچنین مورد استفاده کشور‌های مختلف قرار نمی‌گرفت.

میرزایی بیان کرد: در کشور ما نیز حجم زیادی از مردم توسط واکسن سینوفارم واکسینه شده اند، همچنین بی خطر بودن این واکسن برای کودکان مورد بررسی و تحقیقات علمی قرار گرفته است. حتی کودکان بالای ۱۲ سال می‌توانند با اعتماد کامل از این واکسن استفاده کنند و به ایمنی مناسبی برسند. 

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.