جمعه، 10 فروردین 1403

پلمب در انتظار آرایشگاه‌های مداخله‌گر در حوزه پزشکی است

پلمب در انتظار آرایشگاه‌های مداخله‌گر در حوزه پزشکی است
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: با توجه به اهمیت سلامت جامعه با مداخله‌گران در حوزه پزشکی برخورد جدی می‌شود و از جمله آرایشگاه‌های مداخله‌گر پلمب خواهند شد.

حجت الاسلام یدالله وحدانی‌نیا روز یکشنبه در اولین نشست کمیته تخصصی شناسایی جرائم و آسیب‌های اجتماعی حوزه بهداشت و درمان که در دادگستری استان برگزار شد، افزود: سلامت یکی از نعمت‌های مجهول خداوندی است و بشر امروز با استفاده از نیروهای متخصص باید از خدمات معالجه و رسیدن به سلامت کامل استفاده کند.

وی گفت: هر گونه اقدام در حوزه پزشکی و معالجه بیمار باید با مجوز رسمی باشد وگرنه مداخله در امر پزشکی محسوب می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: متاسفانه برخی اوقات کسانی که حتی الفبای پزشکی را هم نمی‌دانند بدون اخذ مجوز اقدام به درمان افراد می‌کنند که خلاف قانون است.

وی افزود: حتی پزشکانی که مدارج تحصیلی را به پایان رساندند باید از دانشگاه علوم پزشکی مجوز درمان و طبابت داشته باشند.

حجت الاسلام وحدانی‌نیا گفت: حوزه زیبایی و مد امروزه مورد توجه قرار گرفته است و در این حوزه سوء‌استفاده‌های زیادی از طرف افراد غیرمتخصص می‌شود.

وی بیان کرد: طبق گزارش‌های رسیده در آرایشگاه‌های زنانه اقداماتی انجام می‌شود که کار تخصصی حوزه پزشکی است و گاهی منجر به آسیب‌هایی می‌شود که قابل جبران نیست.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: در آرایشگاه‌های زنانه و تمامی مکان‌هایی که مجوز کافی ندارند چه برای ارباب رجوع مشکل ایجاد شود و چه نشود، جرم صورت گرفته و قابل پیگیری است.

وی افزود: اولین قانون مداخلات پزشکی در سال ۱۲۹۰ شمسی، پزشکی بدون اخذ پروانه را جرم عنوان کرد و سال ۱۳۳۴ قانون در ارتباط با پزشکی جرم‌انگاری کرد و همین طور قوانین به مرور اصلاح شد که در سال ۱۳۷۹ قانونگذار به جای اینکه مجازات عاملان مداخله را تشدید کند مجازات حبس را حذف کرد و فقط جزای نقدی معین شد.

حجت الاسلام وحدانی‌نیا گفت: غفلت مسوولان باعث شده که نه تنها در آرایشگاه‌های زنانه بلکه در آرایشگاه‌های مردانه مداخلات پزشکی صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه آرایشگاه‌های مداخله‌گر پلمب خواهند شد تصریح کرد: دستگاه‌هایی مانند اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای نسبت به ارایه گواهینامه‌های مهارت حساسیت بیشتری داشته باشند تا یک دوره هشت ساعته به جسارت درمان بیمار نینجامد.

قاضی ویژه رسیدگی به تخلفات پزشکی خراسان جنوبی گفت: برخی آرایشگاه‌های زنانه در حوزه پزشکی مداخله می‌کنند که جرم است و پیگرد قانونی دارد.

سید حجت نبوی افزود: فعالیت و اقدام آرایشگاه‌های زنانه تحت عنوان خدمات آرایشی کاملا خلاف قانون و جرم است که در ماده سه قانون مداخله در پزشکی جرم‌انگاری شده و نه تنها از سوی غیر پزشک بلکه از سوی پزشکان غیرتخصصی هم جرم اعمال می‌شود. برخی آرایشگاه‌های زنانه که تعداد آنها در مرکز استان زیاد است بدون هیچ تخصصی خدمات پوست و مو ارایه می‌دهند که جرم است.

این قاضی گفت: در آرایشگاه به جز پیرایش هر اقدامی ممنوع است در حالی که شاهد خدمات لیزر درمانی هم در این مکان‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه اقبال خوبی برای حضور در آرایشگاه‌ها به وجود آمده است افزود: همه افرادی که در بیرجند فعالیت غیرمجاز طب سنتی و پوست و مو انجام می‌دهند مدارک فنی و حرفه‌ای و جهاد دانشگاهی را ارایه می‌دهند که باید توجه بیشتری نسبت به اعطای گواهینامه‌ها شود.

نبوی گفت: پلیس فتا فضای مجازی را رصد کند زیرا بیشتر این افراد در اینستاگرام فعالیت می‌کنند و پزشک و غیر پزشک ندارد چون سلامت مردم شوخی بردار نیست و به شدت با موارد خلاف قانون برخورد خواهد شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: با توجه به اهمیت سلامت هرگونه فعالیت پزشکی باید در کمیسیون ماده ۲۰ مجوز بگیرد در غیر این صورت صلاحیت طبابت وجود نخواهد داشت.

سید جلال احمدی افزود: گسترش فعالیت پزشکی از مهمترین وظایف ما است و هر کسی که صلاحیت دارد، مجوز فعالیت می‌گیرد ولی کسی که مجوز ماده ۲۰ نداشته باشد هیچ گونه حق مداخله پزشکی ندارد.

وی گفت: برخی‌ پزشکان نسبت به مجوز اخذ شده انحراف دارند که خلاف است و باید با آن برخورد شود، عده‌ای هم مجوز ندارند که کار پزشکی انجام می‌دهند و قابل پیگیری جدی است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: در مورد برخوردها سعی بر این است که برخورد تبعیض‌آمیز نداشته باشیم و به دنبال برخورد منطقی و قانونی هستیم.

وی افزود: در حوزه کسانی که مجوز پزشکی دارند کمتر مشکل داریم اما در مورد مداخلات آرایشگاه‌ها باید همکاری دستگاه قضا را به دنبال داشته باشد.

احمدی تصریح کرد: برخی برخوردها بازدارنده نیست و جزای نقدی آن خیلی کم است که حتی ترس فرد از جرم می‌ریزد.

 

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.