پنجشنبه، 9 فروردین 1403

تزریق دز یادآور واکسن کرونا ضروری است

تزریق دز یادآور واکسن کرونا ضروری است
فوق تخصص ریه بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) گفت: تزریق دز یادآور (سوم) واکسن علیه کرونا ضروری است و حتی برخی واکسن ها نیز نیاز به دز چهارم هم دارند.

 

دکتر اولدوز الوش روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و سلامت ایرنا افزود: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، تزریق دز یادآور واکسن علیه کرونا برای افرادی که دارای بیماری های پرخطر بوده یا کسانی که احتمال درگیری کرونا را دوباره دارند، ضروری است و این دز اطمینان از اثر واکسن را تایید می کند.

وی اظهار داشت: برخی واکسن ها نیز نیاز به تزریق دز یادآور (چهارم) نیز دارند که البته واکسیناسیون عمومی و تزریق دزهای مختلف واکسن، تضمینی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا نیست، بلکه شدت بیماری و جلوگیری مرگ و میر ناشی از کرونا را می گیرد.

این فوق تخصص ریه تاکید کرد: هیچ واکسنی ۱۰۰ درصد ایمنی ندارند و نقش و هدف واکسیناسیون کاهش تلفات کرونایی است، به همین دلیلی رعایت شیوه نامه های بهداشتی از جمله زدن ماسک و حفظ فاصله اجتماعی بسیار مهم بوده و اگر تجمعی صورت می گیرد باید در فضای بسته هوا جریان داشته باشد.

به گفته الوش،  ویروس لامبدا مسری‌تر از جهش‌های آلفا و دلتا کرونا است و توانایی انتقال و انتشار سریع‌تری نسبت به سایر جهش‌ها دارا بوده و نسبت به سایر سویه‌های کرونا در گسترش عفونت در بدن مسری تر است، علایم ابتلا به  این گونه نیز کم و بیش مشابه گونه‌های دیگر است و شامل افزایش دمای بدن، سرفه‌های مداوم و از دست دادن حس بویایی و چشایی می‌شود.

وی تاکید کرد: برای قطع زنجیره انتقال بیماری رعایت دقیق‌تر شیوه نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده مداوم از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در مکان‌های شلوغ توصیه می‌شود.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.