پنجشنبه، 9 فروردین 1403

علت احتمالی کووید طولانی مشخص شد

علت احتمالی کووید طولانی مشخص شد
یک مطالعه جدید از «بالاتر بودن میزان لختگی خون» در بیماران مبتلا به عوارض طولانی‌مدت کووید-۱۹ خبر می‌دهد و این موضوع می‌تواند توضیحی برای علائم ماندگار کرونا از جمله خستگی مداوم در این بیماران باشد.

متخصصان علوم پزشکی کالج سلطنتی جراحان در ایرلند در این مطالعه که نتایج آن در نشریه پزشکی «ترومبوز و خون‌ایستی» (Journal of Thrombosis and Haemostasis) منتشر شده به این نتیجه رسیده‌اند که نشانگرهای لخته‌شدن خون در بدن بیماران مبتلا به عوارض طولانی‌مدت کووید به میزان قابل توجهی بالا می‌رود.  

براساس این آزمایشات، همچنین بیمارانی که پس از ابتلا به کووید-۱۹ به بستری‌شدن در بیمارستان نیاز پیدا می‌کنند، نشانگرهای لخته‌شدن و انعقاد خون در آن‌ها نیز از دیگر مبتلایان به کرونا بالاتر است.

هلن فوگارتی، سرپرست این گروه از متخصصان در مورد بیماران مبتلا به کووید طولانی‌مدت گفت: بالا رفتن نشانگرهای انعقاد خون درحالی‌که نشانگرهای التهاب به حالت عادی بازگشته‌اند از این خبر می‌دهد که ممکن است سیستم انعقاد خون در علت اصلی عوارض طولانی‌مدت کووید-۱۹ دخیل باشد.

این متخصصان در مطالعات قبلی خود، لخته‌شدن خطرناک خون در بیماران مبتلا به وضعیت حاد کووید-۱۹ را بررسی کرده بودند اما تاکنون در مورد دلایل عوارض طولانی‌مدت کرونا اطلاعات چندانی در دسترس نبوده است.

عوارض طولانی‌مدت کرونا به علائمی گفته می‌شود که ممکن است هفته‌ها تا ماه‌ها پس از برطرف‌شدن عفونت اولیه و منفی شدن آزمایش کرونا، ادامه پیدا کند. از جمله شایع‌ترین این عوارض می‌توان به احساس خستگی مفرط، تنگی نفس و بی‌خوابی اشاره کرد که برآورد می‌شود میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار دهد.

متخصصان در این مطالعه به بررسی میزان لخته‌شدن غیرعادی خون در ۵۰ بیمار مبتلا به عوارض طولانی‌مدت کرونا پرداختند و به این نتیجه رسیدند که لخته‌شدن خون در این بیماران بیش از دیگران است.

به گزارش ایندیپندنت، کارشناسان تاکید دارند که شناخت علت اصلی عوارض طولانی‌مدت کرونا، نخستین قدم برای یافتن روشی موثر در درمان آن است.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.