پنجشنبه، 9 فروردین 1403

شب و روز بیمارستان‌های عمومی یکی شده است

شب و روز بیمارستان‌های عمومی یکی شده است
در چهره جدید کرونا، حتی یک فامیل با هم گرفتار می‌شوند و به دلیل رعایت نکردن بسیار بدحال می‌شوند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی روزنامه نسل فردا در گفت و گویی با دکتر حسین کرمانپور مدیر اورژانس بیمارستان سینا تهران به بررسی مسائلی همچون آخرین تغییرات در علائم ابتلا به کرونا چیست؟ در چه صورت باید به کلینیک‌های درمانی مراجعه شود؟ و سوالاتی از این دست که با تغییر جهش ورژن کووید 19 بیش از پیش برای عموم جامعه مطرح است؛ پرداخته است که در ذیل می خوانید: 
 الان با شیوع نوع دلتا، علامت ابتلا به کرونا چه تغییری پیدا کرده است؟
علائم فعلی کرونا کمتر شبیه نشانه‌های قبلی‌اش است. در این دوره بیشتر با گلودرد و آبریزش بینی شروع می‌شود، در فصلی که انتظار چنین مشکلاتی را نداریم و خودش یک علامت مثبت برای ابتلاست. همچنین در چهره جدید کرونا، حتی یک فامیل با هم گرفتار می‌شوند و به دلیل رعایت نکردن بسیار بدحال می‌شوند.
 با بروز این دو علامت باید بلافاصله به مرکز درمانی مراجعه شود؟
توصیه این است اگر هر فردی در این فصل با آبریزش بینی و گلودرد مواجه شد حتماً برای معاینه به پزشک مراجعه کند. اما چنانچه فرد امکان مراجعه ندارد، اصولاً می‌تواند با مصرف داروهای ابتدایی مانند استامینوفن 500 هر 8 ساعت یک عدد و شربت دیفن هیدرامین و مایعات فراوان روند را کنترل کند. همچنین اگر فرد در گلویش علائم گلودرد چرکی یعنی فقط التهاب لوزه احساس کند و روی آن سفیدک نزده باشد را نیز با همان دارو می‌تواند کنترل کند. اما اگر سفیدک زده باشد حتماً باید داروی آنتی بیوتیک هم مصرف شود. نکته مهم اینکه با طول کشیدن این علائم بیش از دو تا سه روز و بدتر شدنش یعنی روز به روز علائم بدتر و تب هم به آن اضافه شود حتماً باید به پزشک مراجعه شود.
 استفاده از آزیترومایسین چطور؟
به هیچ وجه آزیترومایسین توصیه نمی‌شود مگر اینکه فرد مشکل سرفه پیدا کند، گلویش خلط‌دار شود و آن خلط سبز یا زردرنگ باشد.
 این تصور در عموم است که با دریافت واکسن مصونیت کامل ایجاد می‌شود. واکسیناسیون چه اندازه کمک کننده است؟
افراد خیال می‌کردند واکسیناسیون یعنی ایمنی کامل. ولی هیچ کسی در هیچ جایی نگفته واکسیناسیون به منزله ایمنی کامل است. واکسیناسیون ایمنی نسبی است. این‌طور نیست که هرکسی واکسن بزند صددرصد ایمن است. از آن طرف هم به محض اینکه فردی که واکسن زده درگیر کرونا می‌شود برای همه تعجب است و افرادی که ضد واکسن هستند دوباره فعال می‌شوند که به نوعی اثبات کنند واکسن خوب نیست. در حالی که در کل دنیا ثابت شده واکسیناسیون از آمار مرگ کاسته و تاثیرگذاریش بسیار بالاست. بنابراین اگر مبتلا شدیم و واکسن هم زدیم خیلی جای ترس ندارد چون باعث می‌شود نوع درگیری‌مان چندان زیاد نباشد.
 این روزها در مورد تاثیر آمپول رمدسیویر بیشتر از قبل می‌شنویم اما بسیاری از بیماران گلایه دارند که چرا همان ابتدای تشخیص این اقدام انجام نمی‌شود
 بحث بستری سرپایی برای دریافت آمپول‌های رمدسیویر الان به شدت مورد توجه شهروندان قرار گرفته و به نظرم باید حتماً در مورد آن فکری بشود که چه اندازه اثرگذاری دارد. از یک طرف هیچ دارویی برای درمان نداریم از طرفی هم همه منتظرند این دوره را در مراحل ابتدایی طی کنند. در بیمارستان‌ها به صورت سرپایی انجام می‌شود، با بیمه محاسبه می‌شود و خود بیمارستان تأمین می‌کند و بیمار فقط باید بین دو تا چهار ساعت بیاید آزمایشات لازم را انجام دهد و بعد تزریق کند.
 ارزیابی شما از وضعیت کنونی پاندمی چیست؟
کرونای دلتا کاری کرده که شب و روز در بیمارستان‌های عمومی کشور، با هم تفاوتی نداشته باشد، جای سوزن انداختن نیست. در پیک‌های قبلی حداقل ساعت 2 و 3 شب یک نزولی داشتیم، مراجعات در این ساعات از شب کم می‌شد، نفسی تازه می‌شد و برای صبح که دوباره بیماران مراجعه می‌کنند ترخیصی صورت می‌گرفت. اما این پیک پنجم پیک تمام کار بیمارستان‌های جنرال است یعنی ساعت 3 نصف شبش با ساعت 5 عصر تفاوتی ندارد و مملو از بیمار کرونایی است. نه تنها بیمارستان‌ها که بعضی از کلینیک‌های سرپایی نیز اوضاع‌شان همین است.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.