پنجشنبه، 9 فروردین 1403

وزارت بهداشت مسئول واردات واکسن کرونا نیست

وزارت بهداشت مسئول واردات واکسن کرونا نیست
وزیر بهداشت ضمن تشریح وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور تاکید کرد: وزارت بهداشت مسئول واردات واکسن کرونا نیست. کار وزارت بهداشت مدیریت بیماری و تزریق واکسن است ولی ما به دلیل نیاز مبرم مردم و از آنجا که فشار نهایی به شکل بیماران بستری و عدم قطع زنجیره انتقال بر دوش خودمان بود، اقدامات گسترده در زمینه تامین واکسن انجام دادیم.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی دکتر سعید نمکی در حاشیه دیدار با رییس موسسه فینلای کوبا درباره روند پیشرفت پروژه مشترک ساخت واکسن گفت: نشست مشترکی در ارتباط با واکسن تولید مشترک ایران و کوبا در انستیتو پاستور داشتیم و دیدگاه‌های علمی مبادله شد. اثربخشی واکسن و اقداماتی که در کارآزمایی بالینی داشتیم، بررسی شد. این واکسن می‌تواند به عنوان یکی از واکسن‌های بسیار موفق در دنیا عمل کند.

وی افزود: نکته دیگری که بر آن بحث کردیم این بود که این ویروس کاملا با اجدادش متفاوت است و موتاسیون‌های پیاپی خواهیم داشت و نباید فکر کنیم به سادگی و به زودی دنیا از شر این ویروس خلاص می‌شود. بنده اعلام کردم که برآورد ما این است که موتاسیون‌های این ویروس به قدری شدید خواهد شد که شاید در آینده هیچ قسمتی از ویروس موتاسیون یافته هیچ‌ شباهتی با ویروس اولیه ووهان نداشته باشد. از این رو موسسات علمی در سراسر جهان به‌ویژه ما و کوبا که کار مشترک می‌کنیم باید خود را برای واکسن‌هایی که با واکسن‌های امروز شاید هیچ تشابهی نداشته باشند، آماده کنیم و مقرر شد این حرکت عالمانه و مستمر پیگیری شود.

نمکی درباره واکسن کرونا اظهار کرد: مدت‌ها توقف و بدعهدی از سوی کسانی که قرار بود به ما واکسن بدهند به ما تحمیل شد. اصحاب رسانه بررسی کنند که در کدام کشور وزارت بهداشت مسئولیت واردات واکسن دارد؟ کار وزارت بهداشت مدیریت بیماری و تزریق واکسن است ولی ما به دلیل نیاز مبرم مردم و از آنجا که فشار نهایی به شکل بیماران بستری و عدم قطع زنجیره انتقال  بر دوش خودمان بود، اقدامات گسترده انجام دادیم و قراردادهای زیادی بستیم و تولید داخل را هم به شکل قابل توجه دنبال کردیم. 

نمکی درباره تولید واکسن ایرانی، تاکید کرد: خوشبختانه اثرات خوبی گرفتیم گرچه بعضا تاخیرهایی داشتیم که طبیعی است. ما می‌خواستیم یک راه ۲۰ ساله را در عرض یک سال طی کنیم. در رابطه با تولید واکسن در حال رسیدن به نقطه خوبی هستیم. واکسن کووایران برکت از این هفته حدودا هفته‌ای یک میلیون و ۲۰۰ هزار دُز به ما تحویل خواهد داد و ماه آینده تولیدات افزایش خواهد یافت و واکسن پاستور هم در حال پیوستن به مجموعه است. واکسن اسپوتنیک تحت لیسانس در ایران دارد خود را به تولید ۲ میلیون دُز در ماه می‌رساند و نتیجه تست‌های آن را مرکز تحقیقات گامالیا تایید کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: درمورد واکسن‌های وارداتی هم روند دنبال می‌شود و ما قول می‌دهیم که افراد بالای ۶۰ سال و بیماران خاص و صعب‌العلاج را واکسینه کنیم. بنده ابلاغ کرده بودم استان‌هایی مثل خوزستان و سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان و خراسان جنوبی به عنوان جاهایی که مدخل ورود ویروس دلتا از کشورهای همسایه هستند را ۵۰ سال به بالا را واکسینه کنند که مجدد ابلاغ کردیم گروه سنی در این شهرها به ۴۸ تا ۵۰ سال برسد و در استان‌های دیگر ۵۸ تا ۶۰ ساله‌ها برای واکسیناسیون بیایند به علاوه اینکه از پیش اعلام کرده بودیم جزایر خلیج فارس به جز کیش و قشم و عشایر کوچ‌رو از ۱۸ سال به بالا واکسینه شوند. در عین حال آماری از بیماران دیابتی بالای ۱۸ سال بویژه افراد وابسته به انسولین خواستم تا واکسیناسیون آنان هم انجام شود.

وزیر بهداشت افزود: ان‌شاءالله واکسیناسیون سایر افراد پرخطر مثل رانندگان تاکسی، اتوبوس، مترو، آژانس‌ها، هواپیما و...  ومعلمان، اساتید دانشگاه‌ و... را در مرداد ماه آغاز کنیم. واکسیناسیون سایر گروه‌های پرخطر مانند افراد دیالیزی و بیماران خاص نیز قرار است، تکمیل شود.

نمکی تاکید کرد: اعلام گروه سنی جدید برای واکسیناسیون به این معنی نیست که برای گروه‌های سنی قبلی جا مانده از تزریق واکسن نداریم. هرکس در گروه سنی بالای ۶۰ سال در استان‌هایی که ۶۰ سال به بالا واکسینه می‌شوند و هرکس در گروه سنی بالای ۵۰ سال در استان‌هایی که بالای ۵۰ سال واکسینه می‌شوند، به ما مراجعه کنند با کمال میل واکسینه خواهند شد. از مردمی که به‌ویژه در مراکز واکسیناسیون تهران معطل شدند بخصوص آنها که نوبت داشتند اما به خاطر ورود بدون نوبت‌ها معطل شدند عذرخواهی می‌کنیم.

وزیر بهداشت درباره شرایط شیوع کرونا در کشوراظهار کرد: ما پیش‌بینی کردیم که بر خلاف ویروس انگلیسی که از مرزهای غربی و شمال غربی ما را گرفتار کرد، ویروس هندی ما را از مرز جنوب شرق، جنوب و شرق گرفتار می‌کند. در این میان اتفاقاتی که در کشور افغانستان رخ داد هم ترددها را تشدید و چرخش ویروس را تسریع کرد.

وی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌ها به حداقل رسیده است، گفت: متاسفانه تمام رستوران‌ها در شهرهایی که به ظاهر تعطیل کردیم و قرمز است، باز هستند. با تشکر از عزیزان ناجا اما جاده‌ها باز هستند. در استان مازندران حدود ۲۰۰۰ تخت و در استان گلستان بیش از ۱۰۰۰ تخت برای بیماران کووید۱۹ اشغال شده است این در حالیست که با ارایه خدمت به بیماران سرپایی و در حال تزریق داروی ضد ویروس به شکل بستری موقت، روزی صدها مورد بستری در بیمارستان را کاهش می‌دهیم. اگر از این طرح در پیک چهارم بیماری استفاده نمی‌کردیم، تخت کم می‌آوردیم. مرگ و میرها به اندازه قابل انتظار پیک‌های قبل نبود زیرا واکسیناسیون گروه‌های آسیب پذیر انجام شده بود و در عین حال با کلینیک‌های سرپایی توانستیم از بدخیم شدن حال بیماران و مرگ و میر بکاهیم.

نمکی در پایان اظهارکرد: تاکید ما هنوز بر رعایت پروتکل‌ها و نرفتن به مسافرت و مهمانی است. با اتفاقاتی که در اروپا با بازگشایی پس از واکسیناسیون ۷۰ درصدی رخ داد، دیدید که در چه تله جدیدی افتادند و متوجه شدند واکسن فعلا نمی‌تواند فاصله‌ها را کوتاه کند یا مجوزی برای برداشتن ماسک باشد. همکاران من تحت فشار هستند، در ۵ موج پیاپی نفسشان گرفته شده است و از مردم می‌خواهم به خودشان و کادر درمان رحم کنند. من در این مدت مسئولیتم ابزاری جز تمنا نداشتم و حالا هم از همین ابزار استفاده می‌کنم. تاب‌آوری مردم مهم است اما تاب آوری قشر مظلوم کادر درمان که در این ۱۸ ماه سخت دقیقه‌ای آرامش نداشتند هم بسیار مهم است.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.