پنجشنبه، 30 فروردین 1403

سازمان نظام پزشکی در معادلات سلامت کشور مهم است

سازمان نظام پزشکی در معادلات سلامت کشور مهم است
بزرگترین چالش نظام پزشکی در حال حاضر که منجر به نارضایتی در مردم و جامعه پزشکی می‌شود، این است که جزو معدود مشاغلی هستیم که درآمد ما به ریال و هزینه‌مان به دلار است.

محمد جهانگیری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در  اتاق کلاب هاوس بهداشت نیوز بیان کرد: انتخابات سازمان نظام پزشکی تحت تاثیر فضای عمومی کشور قرار گرفته، اما موضوع اصلی این است که نظام پزشکی چقدر تاثیر دارد. به طور قاطع می‌گویم که حتما موثر است. پیگیری‌های اصولی سازمان نظام پزشکی در مورد واکسیناسیون کرونا و آنفلوآنزا انجام شد. تجربه قبلی در این زمینه کم بود و به هر حال نقص‌هایی وجود داشت.

وی گفت: همکاران ما با خیال راحت واکسیناسیون کرونا را انجام دادند و هماهنگی مناسبی در این خصوص اتفاق افتاد. اغلب جامعه پزشکی که می‌خواستند واکسن بزنند، در حال حاضر واکسن کرونا را تزریق کرده و حتی میزان شهدای جامعه پزشکی نزدیک به صفر رسیده است.

معاون سازمان نظام پزشکی ادامه داد: موضوع دیگر در حوزه اقتصاد سلامت بود. با توجه به مشکلات اقتصادی، بخش خصوصی کاملا زمین‌گیر بود. بخش خصوصی با پیگیری‌های انجام شده از ورشکستگی مطلق نجات پیدا کرد. با هماهنگی انجام شده با بیمه‌ها، پرداختی‌ها به روز شده است. حتی برای نسخه الکترونیکی، تسهیلاتی گرفته شده است. برای زیرساخت‌های نظام پزشکی نیز امروز امضای الکترونیک و پروانه آنلاین و نسخه الکترونیکی را اجرایی کردیم.

وی اظهار کرد: در سال جاری این افتخار را داریم که میوه قانون مندی و تدبیر در زمینه مالیات را چیدیم. اکثر همکاران ما در مورد مالیات مشمول ماده ۱۰۰ شدند. قطعا کاستی‌هایی نیز وجود دارد و نمی‌گوییم بهترین عملکرد را داشتیم.

حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی نیز گفت: بزرگترین چالش نظام پزشکی در حال حاضر که منجر به نارضایتی در مردم و جامعه پزشکی می‌شود، این است که جزو معدود مشاغلی هستیم که درآمد ما به ریال و هزینه‌مان به دلار است. دانشجوی پزشکی باید گوشی پزشکی را به قیمت دلار بخرد و اگر بخواهد مطب تاسیس کند، تمام دستگاه‌ها را باید به دلار بخرد. حتی تولید داخل نیز به قطعات خارجی وابستگی دارد و قیمت‌ها کلان است.

وحید محلاتی، داروساز نیز در این اتاق کلاب هاوس گفت: عزیزانی که به عنوان کاندیدا در انتخابات شرکت می‌کنند، باید خود را معرفی کرده و بگویند که چه فرقی با سایر افراد دارند.

احمد مهری، دانشجوی دکتری تخصصی اپیدمیولوژی نیز عنوان کرد: در سال‌های اخیر به تشکل‌های صنفی بی توجهی شده و کارکنان و ذینفعان صنفی حس می‌کنند که توجهی به مطالبات آنها نمی‌شود. بارها انجمن‌های علمی و پزشکی نامه‌هایی درباره کووید ۱۹ نوشته‌اند، اما به نظرات آنها توجهی نشده است. یکی از مسائلی که در نظام سلامت به آن توجه نمی‌شود، نیروی انسانی است.

وی گفت: هرچند پشت تریبون‌ها صحبت‌های فراوانی می‌شود، اما در عمل، کارکنان نظام سلامت دچار چالش‌های جدی هستند. باید این چالش را جدی بگیریم. اگر به دنبال بازگشت سرمایه اجتماعی به نظام‌های صنفی و انجمن‌های علمی پزشکی هستیم، باید این مطالبه را از مدیریت نظام سلامت داشته باشیم که جای این صنف‌ها کجاست و آیا در مقابل مطالبات این صنف‌ها درست رفتار شده یا خیر.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.