جمعه، 10 فروردین 1403

روسای انجمن های پزشکی کشور به تکریم اهداکنندگان خون پرداختند

روسای انجمن های پزشکی کشور به تکریم اهداکنندگان خون پرداختند
جمعی از اساتید و پزشکان متخصص و فوق تخصص که ریاست انجمن های مختلف پزشکی را بر عهده دارند ضمن بیان مطالبی پیرامون ضرورت ترویج فرهنگ کمک به همنوعان با اهدای خون، به تکریم اهداکنندگان خون پرداختند و روز جهانی اهداکنندگان خون را به کسانی که دغدغه کمک به زندگی دوباره بیماران دارند، تبریک گفتند.

پروفسور اردشیر قوام زاده، استاد ممتاز و رئیس انجمن پیوند سلول های بنیادی خونساز:

هیچ ثوابی بالاتر از اهدای خون و نجات دادن یک بیمار و خانواده ی او نیست

پروفسور اردشیر قوام زاده با بیان اینکه 450 فوق تخصص خون و سرطان شناسی در ایران در حال ارائه خدمت به بیماران هستند گفت: اگرچه با افتخار از حضور این تعداد پزشک یاد می کنم اما یادآور می شوم که تپش قلب ها با وجود خون است که تداوم می یابد.

وی از سال 1369 به عنوان سالی که نخستین پیوند سلولهای بنیادی در ایران انجام شد یاد کرد و اظهار کرد: پیوند مغز استخوان بدون وجود خون و پلاکت در دسترس تقریبا غیرممکن است.

 پروفسور قوام زاده تصریح کرد: ایران دومین کشور از لحاظ تعداد پیوند سلول های بنیادی خون ساز در جمعیت بیماران تالاسمی است و این مهم بدون فداکاری اهداکنندگان خون سالم غیرقابل انجام بود و به دلیل از خودگذشتگی اهداکنندگان خون است که بسیاری از این بیماران هم اکنون در قید حیات هستند و به زندگی بازگشته اند.

 

دکتر حسن ابوالقاسمی؛ فوق تخصص خون و سرطان شناسی کودکان و رئیس انجمن خون و سرطان ایران:

وجود اهداکنندگان خون داوطلب و بدون چشم داشت در ایران یک نعمت است

دکتر حسن ابوالقاسمی، رئیس انجمن پزشکی خون و سرطان با اشاره به اینکه یکی از نعمت های ایران خصوصا در چهل سال گذشته وجود اهداکنندگان خون است، گفت: نسبت به کشورهای منطقه در ترویج فرهنگ اهدای خون وضعیت بسیار خوبی داریم و البته تجربه ها و اتفاقات در طول چهل سال اخیر همچون جریان انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مناسبت های مختلف مثل عاشورا و اربعین باعث شد تا این کار مهم به نذر خون توسط برخی مردم تبدیل شود و رشد اهدای خون به جایی برسد که بیش از 15 سال است به جرگه کشورهایی بپیوندیم که دارای اهدای خون صد در صد داوطلبانه هستند.

وی در ادامه ضمن تاکید بر این نکته که اهداکنندگان خون در ایران، خطر کمی از منظر بیماری های عفونی دارند و یکی از سالم ترین خون های اهدایی را کشور ما دارد، خاطر نشان کرد: البته بهترین و فداکارترین پرسنل دولت در این سازمان هستند که در همه شرایط سخت با پذیرایی و تکریم مراجعه کنندگان به نحو شایسته توانستند در جذب و حفظ اهداکنندگان خون موفق باشند و شاخص بالای 25 در هزار نفر برای اهدای خون و همچنین تعداد قابل توجه سهم اهداکنندگان مستمر در آمار کلی اهداکنندگان خون، گواهی بر این حرف است.

رئیس انجمن پزشکی خون و سرطان اضافه کرد: پیشرفت عمل جراحی، توسعه درمان سرطان، و ارتقای جایگاه ایران در درمان بیماری های خونی مثل تالاسمی نیاز به خون را بیش از گذشته کرده است و خوشبختانه امروز تامین فرآورده های خون مثل پلاسما که ارزش بالایی دارد، توسط انتقال خون در حال تامین و تهیه شدن است که البته نباید مغرور باشیم و با گسترش برنامه ها و اهداف، روزی بتوانیم صادرکننده محصولات پلاسمایی در دنیا باشیم و با شتاب به سمت تحقق آن برویم.

دکتر حسن ابوالقاسمی در پایان با بیان اینکه امید به زندگی در کشور بالا رفته و این روند افزایش طول عمر جامعه، افزایش نیاز به خون و فرآورده های خون را بالا می برد و همچنان هم خون هیچ جایگزینی ندارد، یادآور شد: اهدای خون یکی از بهترین پیوندهاست که عضوی از شما به کمک یک انسان دیگر می آید و مصداق عینی شعر بنی آدم اعضای یکدیگرند در فرهنگ اهدای خون است. یکی از ساده ترین و کم خرج ترین کارهایی است که می توان ثواب زیادی برد و جان چند انسان را نجات داد. به همین خاطر از همه ملت عزیز ایران می خواهم که بیایند و به جمع اهداکنندگان خون بپیوندند.

 

پروفسور محمد علی یوسف نیا، فوق تخصص جراحی قلب:

پیشرفت علم جراحی در ایران مرهون حضور اهداکنندگان خون است

پروفسور محمد علی یوسف نیا ضمن تقدیر از تلاش های دکتر فریدون علا بنیانگذار سازمان انتقال خون ایران گفت: در برابر خدمات دکتر علا سر تعظیم فرود می آورم چرا که یکی از دلایل پیشرفت جراحی به ویژه جراحی قلب در ایران به دلیل وجود یک مجموعه پرتلاش در انتقال خون و حضور و همراهی همیشگی اهداکنندگان خون است.

وی با بیان اینکه انجام اعمال جراحی متفاوت بدون کمک اهداکنندگان خون ممکن نیست، افزود: سازمان انتقال خون با ایجاد همگرایی و تسهیل کار خون را از مردمان نیکوکار به بیماران نیازمند می رساند و این کار بزرگ را سالها انجام داده است و خوشحالم که از وضعیت فاجعه بار انتقال خون پیش از تاسیس این سازمان در کشور سالها گذشته است.

 

-

دکتر ایرج خسرو نیا، متخصص بیماری های داخلی و رئیس هیئت مدیره جامعه علمی پزشکان:

اهداکنندگان خون الگوی فعالیت های انسان دوستانه هستند

دکتر ایرج خسرو نیا با تبریک روز جهانی اهداکنندگان خون به همه مراجعه کنندگان به مراکز اهدای خون سازمان انتقال خون ایران اظهار داشت: امیدواریم این عزیزان که خیرخواهانه به دنبال نجان جان همنوعانشان هستند، الگوی دیگران باشند.

وی ادامه داد: مهمترین مایع حیاتی خون است و بسیاری از عمل های جراحی، آسیب دیدگان تصادفات جاده ای و دیگر بیماران، با اهدای خون به زندگی بازمی گردند و امیدواریم تعداد مراکز اهدای خون گسترش پیدا کند تا تعداد بیشتری از همه مردم در سراسرکشور بتوانند این کار ارزشمند را انجام دهند.

 

دکتر علیرضا سلیمی، متخصصی بیهوشی و رئیس انجمن بیهوشی ایران:

جوانان باید حضور فعال تری در مراکز اهدای خون داشته باشند

دکتر علیرضا سلیمی با اشاره به اینکه بهترین لحظاتش در بیست سال طبابت، لحظاتی بوده که جان انسانی را نجات داده است، خاطرنشان کرد: اهداکنندگان خون در طول عمر خود می توانند ده ها همنوع را نجات دهند و انتظار این است که جوانان حضور فعال تری در مراکز اهدای خون داشته باشند و لذت بخشش و این کار خوب را تجربه کنند.

 

-

-

دکتر محسن نفر، فوق تخصص نفرولوژی و رئیس انجمن کلیوی ایران:

ارزش بالایی در کار انسان دوستانه اهداکنندگان خون وجود دارد

دکتر محسن نفر فوق تخصص بیماری های کلیه و مجاری ادرار گفت: بیماران کلیوی بزرگترین مشکلشان کم خونی است و علیرغم وجود داروهایی برای جبران این مشکل، اما برخی اوقات نیاز خیلی شدید به تزریق خون دارند و یکی از نیازهای جدی این بیماران، فرآورده های خون همچون پلاکت و پلاسما است که توسط اهداکنندگان عزیز اهدا می شود.

وی افزود: آلبومین یکی از نیازهای این بیماران است که مشتق از فرآورده های خون است و فاقد جایگزین بودن این محصولات حیات بخش نشان می دهد که چه ارزش بالایی در کار انسان دوستانه اهداکنندگان خون وجود دارد.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.