جمعه، 31 فروردین 1403

توصیه های هشت گانه وزارت بهداشت در خصوص مدیریت جوِ روانی ناشی از فضای انتخاباتی

توصیه های هشت گانه وزارت بهداشت در خصوص مدیریت جوِ روانی ناشی از فضای انتخاباتی
کمیته سلامت روانی اجتماعی وزارت بهداشت در خصوص مدیریت جوِ روانی ناشی از فضای انتخاباتی ریاست جمهوری توصیه های هشت گانه ای را ارائه نمود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در متن نامه دکتر رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی آمده است:

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان
رئیس محترم سازمان بازررسی کل کشور
جناب آقای عرف 
رئیس محترم ستاد انتخاباتی وزارت کشور
جناب آقای خدادی 
رئیس محترم ستاد انتخاباتی وزارت ارشاد
جناب آقای دکتر قاضی زاده هاشمی
رئیس محترم شورای نظارت برتبلیغات کاندیدا ها
جناب آقای دکتر فیروز آبادی
رئیس محترم شورای عالی نظارت برفضای مجازی
جناب آقای آخوندی
رئیس محترم ستاد انتخاباتی صدا و سیمای جمهموری اسلامی ایران
جناب آقای دکتر قاسمی
رئیس محترم شورای سلامت سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
جناب آقای دکتر ذوالفقاری
رئیس محترم کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی و مدیریت بیماری کرونا
معاون محترم اجتماعی وزارت اطلاعات

با سلام و احترام
            با توجه به شرایط کرونا و پسا کرونا و تبعات آن و نیز تحریم های ظالمانه اقتصادی، متاسفانه شرایط کشور در موقعیت خوبی از نظر سلامت روان قرار ندارد. از طرفی در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و احتمال افزایش تنش های اجتماعی که بطور معمول در فضای انتخاباتی توسط کاندیداها ایجاد می شود می تواند به بالا رفتن سطح استرس اجتماعی، افزایش اختلالات روانی و بیماری های روان تنی دامن بزند. لذا در این برهه حساس کشور از همه کاندیداهای ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا و تمامی هواداران آنها و اصحاب رسانه انتظار می رود برای جلوگیری از بروز تنش های روانی در جامعه، توصیه های کارشناسی در حوزه سلامت روان با تاکید بر مولفه های روانشناسی مثبت نگر را که مصوبه کمیته کشوری سلامت روانی اجتماعی در شرایط کروناست، مد نظر داشته و به آن عمل نمایند. خواهشمند است با توجه به موارد فوق الذکر و اهمیت موضوع دستورفرمایید نسبت به اعمال مولفه های ذیل در جریان انتخابات اقدام لازم 
به عمل آید. 

مولفه های روانشناسی مثبت نگر:
1.  خوش بینی: یعنی مثبت اندیشی و توجه به آینده مثبت و ایجاد روحیه خوش بینی، ضرورت دارد کاندیداها در طی دوره انتخابات به این ویژگی ها و نکات توجه لازم را داشته باشند.
2. امیدواری: در ارائه اخبار و اطلاعات به جامعه لازم است نگاه امیدوارانه وجود داشته باشد. به تعبیری ، تمرکز بر دستاوردهای مثبت، ایجاد جو اعتماد و انگیزه در جامعه، تقویت روحیه همکاری و همدلی، شفاف سازی و بیان واقعیت ها و پرهیز از بیان غیر واقع بینانه ضعف ها 
3. خود اتکایی:  تقویت باور و مسئولیت پذیری فردی در جامعه، به تعبیری ایجاد این باور در جامعه که هرفردی مسئول مراقبت از خود می باشد و بدنبال آن لازم است به انجام وظایف و مسئولیتی که در قبال دیگران و جامعه دارد توجه کند.
4.  تاب آوری: یک مفهوم روانشناختی است که میزان توان و ظرفیت افراد را در شرایط بحران می سنجد. به عبارتی تاب آوری مهارت مدیریت رفتار و هیجانات خود و پذیرش واقعیت ها و انعطاف پذیری در شرایط سخت است که به افرادکمک می کند تا با استفاده از این مهارت خود را از بحران خارج نمایند.
 کسانی که این ویژگی های 4 گانه را داشته باشند، کمتردچار مشکلات سلامت روان می شوند ویا در صورت ایجاد مشکل پیش آگهی بهتری خوهند داشت. در این راستا  وبه منظور حفظ سلامت روان جامعه، انتظار می رود کاندیداهای انتخاباتی 4 مولفه پیشگفت را مد نظر داشته و از 4 مولفه ذیل پرهیز نمایند:

1. نگاه بدبینانه: به معنی دوری کردن از حرف های غیر واقع و ایجاد جو بی اعتمادی در جامعه، پیشگیری از بزرگ نمایی ضعف ها و نواقص  
2. نگاه نومیدانه: ترسیم آینده تاریک، مبهم و بن بست یکی از مولفه های سرخوردگی و بی اعتمادی مردم به دولت و کشور است که ضرورت دارد مسئولین امر و به خصوص در شرایط انتخابات کاندیداها نسبت به این امر توجه جدی و وافر داشته باشند که تحت هیچ شرایطی در ذهن مردم یک گذشته بیهوده و آینده ای تاریک را ترسیم نکنند.
3. رفتارهای سیاه نمایانه: بیان ضعف ها و اشکالات در حد آنچه که وجود دارد و واقعی است، نه تنها آسیبی در جامعه ایجاد نمی کند، بلکه باعث افزایش اعتماد اجتماعی می گردد. بالعکس بزرگ نمایی مسایل و مشکلات، بیان و تاکید و تکرار بیش از اندازه آنها از طریق افراد صاحب منصب و یا رسانه ها باعث جوناامیدی و بی اعتمادی در جامعه می گردد.
4.  القای نگاه فساد سیستماتیک به مخاطب : فساد در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و به شکل و وسعت متفاوت در بسیاری از کشورهای دنیا ودر بین صاحبان قدرت و یا ثروت اتفاق می افتد. لذا در شرایط حساس جامعه لازم است که تمامی افرادی که فرصت دسترسی به تربیون ها را دارند برای رسیدن به هدف و یا قدرت، از تهمت زدن، افترا و یا بیان غیر واقع و یا شبکه ای فساد در جامعه بطور جدی پرهیز کنند.

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.