جمعه، 10 فروردین 1403

معاون اسبق وزارت بهداشت:

روابط بین جامعه پزشکی و بیماران نیاز به ترمیم دارد/ باید گفتمان بهتری با مردم داشته باشیم

روابط بین جامعه پزشکی و بیماران نیاز به ترمیم دارد/ باید گفتمان بهتری با مردم داشته باشیم

استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با اشاره به جایگاه مهم و تاثیر گذار نظام پزشکی گفت: بحث حفظ کرامت جامعه پزشکی ،کمک به ارتقاء سلامت جامعه و ایجاد رابطه سالم تر بین مردم و جامعه پزشکی جزو اولویت های مهم است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ؛ دکتر سید مؤید علویان استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با حضور در ستاد ثبت نام هشتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی به سوالات ذیل پاسخ داد:

1-ارزیابی خود را از انتخابات نظام پزشکی بیان کنید و آیا به همکاران خود توصیه کرده اید که در این انتخابات شرکت کنند؟

**ابتدا باید یاد وخاطره شهیدان سلامت در بحث کرونا را گرامی بداریم که بدون وجود آن ها قطعا سلامت مردم محقق نمی شد و الان عده قابل توجهی از پزشکان و پرستاران و سایر همکاران در بین ما نیستند و خانواده های آنان دیگر عزیزان خود را ندارند و این را باید همیشه آویزه گوش خود کنیم. نظام پزشکی فقط یک تشکل صنفی نیست، کدام تشکل صنفی را می شناسید که ریاست جمهوری حکم رئیس کل آن را تنفیذ کند و این امر نشان می دهد که نظام پزشکی جایگاهی بالاتر از یک تشکل صنفی را بر عهده دارد. به همکاران جوان عرض می کنم که نظام پزشکی جایگاه مهم و تاثیرگذاری دارد و حتما در انتخابات شرکت کرده و به عنوان اعضای جدید و جوان نقش خود را ایفا کنند.

2- عملکرد سازمان نظام پزشکی را در دوره ای که گذشت ؛ چگونه ارزیابی می کنید؟

**بحث حفظ کرامت جامعه پزشکی ،کمک به ارتقاء سلامت جامعه و حتی پیگیری حقوق بیماران و مردم ، ایجاد رابطه سالم تر بین مردم و جامعه پزشکی جزو اولویت های مهم است و باید قدردان باشیم از کسانی که تا به حال در حوزه نظام پزشکی فعالیت نمودند اما با توجه به آن چه که در جامعه می بینیم، روابط بین جامعه پزشکی و مردم نیاز به یک ترمیم دارد و باید بتوانیم گفتمان بهتری را با مردم داشته باشیم.به عنوان یک عضو نظام پزشکی در این انتخابات شرکت کردم و اگر مورد اقبال همکاران که شاخص اول هست ، قرار گیرم بطور حتم تلاش خود را در زمینه اصلاح روابط بین بیمار و پزشک انجام خواهم داد. باید بدانیم که نظام پزشکی یک تشکل غیرسیاسی بوده  و یک باشگاه سیاسی نیست. بازی ها و کارهای سیاسی باید جای دیگری رخ دهد و ما در نظام پزشکی باید بدنبال اهداف دیده شده در اساسنامه آن باشیم و همدلی با وزارت بهداشت داشته باشیم . نظام پزشکی می تواند شأن بالاتری در ارتباط با بیمه ها ، وزارت بهداشت و بخش های حمایتی که در کشور باید بیشتر فعال باشند؛ داشته باشد. به آینده بهتر باید امیدوار باشیم در گذشته تلاش هایی صورت گرفته اما می تواند بهتر باشد.

3- اساسی ترین تغییری که باید در عملکرد اجرایی سازمان نظام پزشکی در 4 سال آینده رخ دهد؛ چیست؟

** ساختار نظام پزشکی مشخص بوده و قانون آن مترقی است و داستان کرونا نشان داد که باید به سراغ فعالیت هایی برویم که درگیر کننده کل جامعه پزشکی در مقوله سلامت است . وزارت بهداشت در حوزه کرونا دچار مشکلات زیادی شد و نظام پزشکی می تواند نقش آفرینی بهتری در کنار وزارت بهداشت داشته باشد و دستور العمل های پزشکی ؛ گاید لاین ها و آموزش ها چیزهایی است که ما در جامعه پزشکی داریم و ابزار اجرای آن همین تشکل های صنفی است . بطور مثال فردی که برای فشار خون به پزشک مراجعه می کند یک نوع دارو دریافت می کند و با مراجعه به پزشک دیگر داروی متفاوتی را دریافت می کند و شاید سه شکل دارو دریافت کند؛ لذا به نظر می رسد گاید لاین ها و دستورالعمل های پزشکی در نظام سلامت ،وزارت بهداشت و بیمه ها باید پیگیری شوند و اجرایی شدن آن ها نیاز به این دارد که تشکل های صنفی ورود قطعی داشته و کمک کنند؛ لذا همدلی بین جامعه پزشکی و نظام پزشکی و وزارت بهداشت در پیشبرد برنامه های نظام سلامت ضروری است .

4- دوست دارید انتخاب کننده باشید یا انتخاب شونده؟

**فعلا در معرض انتخاب قرار گرفتیم و کسی که خود را در معرض انتخاب قرار می دهد مورد نقد قرار می گیرد لذا همکارانی که در انتخابات ثبت نام نمودند، نگران این نقد شدن ها نباشند. به عنوان انتخاب کننده نقد نمی شویم و رای خود را می دهیم اما به عنوان انتخاب شونده مورد اقبال یا عدم اقبال همکاران قرار گرفته و نقد می شویم و درمورد بنده نیز سوابق اجرایی و علمی مورد دقت قرار می گیرد .

انتهای پیام

برچسب ها : انتخابات
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.